10.1.2023

Maistiainen: Peugeot 408 suunnannäyttäjänä – yleistyykö fastback-korimalli muillakin automerkeillä?

Peugeot 408:n fastback-korimalli tarjoaa kauniin muodon, mutta samalla melkein farmariauton tilat.

Marssijärjestys kahden ranskalaisen välillä oli tällä kertaa seuraava: Citroën esitteli ensin C5 X -mallinsa viime keväänä ja nyt runsas puoli vuotta myöhemmin oli Peugeot 408:n vuoro, molemmat automallit ovat fastback-korisia automalleja. Autot myös jakavat hyvin paljon keskenään samaa tekniikkaa.

Vaikka Peugeot 408 ei ole farmariauto, se tarjoaa lähes farmarimallisen auton sisätilat tavaratilaa myöten. Peugeot 408 ei ole myöskään katumaasturi, vaan koriltaan huomattavasti matalampi auto, mutta maavaraltaan katumaastureiden noin parinkymmenen sentin maavaraan yltävä auto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Korkea kori ei ole enää in

Citroën ja Peugeot 408-mallillaan ovat liittyneet niiden autojen joukkoon, jotka liitävät automaailman trendien huipulla nyt ja lähitulevaisuudessa. Eikä pelkästään korean ulkomuodon vuoksi, vaan myös sen vuoksi, että matala kori tarjoaa katumaasturin sijaan paremman ilmanvastuskertoimen, jonka vuoksi auton polttoaineen kulutus pienenee. Sekin on tänä päivänä trendi – ilmanvastuskertoimesta puhutaan automaailmassa tällä hetkellä enemmän kuin koskaan ja syystä. Peugeot ei 408:n ilmanvastusta mitenkään erityisesti korosta, mutta se on 408:n kohdalla melko alhainen 0,28. Esimerkiksi katumaastureiden luokkaan sijoittuvan Peugeot 3008 -mallin kohdalla sama arvo on 0,296.

Ilmanvastuskertoimesta puhuttaessa täytyy luonnollisesti muistaa, että se ei yksinään ratkaise, mikä on auton ilmanvastus, mutta se kertoo siitä, että mitä pienempi luku, sitä sulavalinjaisempi auto. Varsinainen ilmanvastus on auton otsapinta-alan ja ilmanvastuskertoimen tulo. Auton otsapinta-ala määräytyy auton koon mukaan. Ilmanvastus puolestaan korostuu, mitä kovempaa autolla ajetaan.

Hyvät tilat

Peugeot 408 tarjoaa fastback-korisena autona hyvät tilat. Hyvien etutilojen takana takapenkilläkin on aikuisellakin hyvin tilaa. Tavaratila kiinnostaa suomalaista farkkukansaa ennen kaikkea ja tilaa bensiinimoottorisen 408:n kontissa on kaikkiaan 536 litraa, 16 litraa enemmän kuin Peugeotin 3008 -katumaasturissa. Peugeot 308 SW -malliin nähden 408:n bensiiniversion tavaratila on 69 litraa pienempi. Peugeot 408:n lataushybridissä akkupaketti syö tavaratilaa alapuolelta sen verran, että siinä tavaratilan kooksi jää 471 litraa.

Peugeot positioi 408-mallinsa Peugeot 308 SW- ja 3008-malliensa väliin. Pituudeltaan 408 on lähes 4,7 metriä pitkä auto, viisi senttiä pidempi kuin 308 SW ja 24 senttiä pidempi kuin 3008. Peugeot 408 on kuusi senttiä isompaan kokoluokkaan sijoittuvaa 508:aa lyhyempi.

Bensiinimoottori ja kaksi lataushybridiä

Peugeot 408 on saatavilla 96-kilowattisella (131 hv) 3-sylinterisellä PureTech-bensiinimoottorilla sekä lataushybridinä. Lataushybridejä on kaksi, hybridijärjestelmän yhteisteholtaan 132- (180 hv) ja 165-kilowattiset (225 hv) versiot. Vääntöä molemmat hybridivoimalinjat tarjovat 360 newtonmetriä.

Hybridien bensiinimoottorien apuna on 8-portaiseen vaihteistoon integroitu 81-kilowattinen (110 hv) sähkömoottori, joka saa virtansa autojen tavaratilan alle sijoitetusta 11,3 kilowattitunnin käyttökapasiteetilla varustetusta akusta. Akun kokonaiskapasiteetti on 12,4 kilowattituntia ja auton 7,4 kilowatin sisäisen latauslaitteen avulla akku on parhaimmillaan mahdollista ladata täyteen yhdessä tunnissa ja 55 minuutissa. WLTP-syklin mukainen toimintamatka pelkällä sähköllä on 64 kilometriä.

Maahantuojalta kerrotaan, että peräti puolet Peugeot 408 -mallin ennakkotilauksista on bensiinimoottorisia, kun koko Peugeotin tilauskannasta lataushybridit edustavat tällä hetkellä noin 90 prosenttia.

Automaailma on ollut myllerryksessä viime vuodet ja tämä on yksi myllerryksen seurauksista. Hybridien kysyntä hiipui ja bensiinimoottoristen autojen kysyntä taas nousi viime vuoden loppupuolella, kun ladattavien autojen hankintatuki päättyi.

Bensiinimoottorisessa 408:ssa houkuttelee selkeästi myös hinta, edullisin bensiinimoottorinen vaihtoehto lähtee 37 981 euron alkaen hintaan, kun edullisimmasta hybridistä saa pulittaa lähes 7 500 euroa enemmän.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei enää dieseliä

Peugeot 408 kääntää myös historiassa kokonaan uuden sivun, sillä automalliin ei ole dieselmoottoria saatavilla lainkaan. Dieselit alkavat nyt uusien mallien markkinoille tulon ja uusien mallivuosien myötä jäädä vähitellen unholaan.

Peugeot 408 esiteltiin Suomessa lehdistölle talven pahimman lumimyrskyn aikaan tammikuun toisella viikolla. Kovin tarkkoihin ajotuntemuksiin lyhyessä tutustumisessa lumipöperössä eteenpäin puskiessa ei päässyt. Peugeot 408 tuntuu kuitenkin jämäkältä ja mukavalta autolta ajaa, sen pitkä akseliväli tekee ajamisesta tukevaa. Ohjaustuntuman arviointi talvirenkailla pehmeässä lumessa saattaa jäädä myös hieman puutteelliseksi, mutta silti siinä oli aistittavissa mukavaa tuntumaa.

Korkeimpaan GT-varusteluun kuuluvat peräti 20-tuumaiset pyörät sopivat tietysti auton ulkomuotoon, mutta eivät nopean arvion perusteella vaikuttaneet kovinkaan epäsopivalta valinnalta lumiseen talveen.

Peugeot 408 näyttää hyvältä ja se myös tuntuu hyvältä eikä oikeastaan kuulosta miltään eli auto on myös hiljainen. Näillä eväillä kokonaan uusiin trendeihin istuvalle automallille voisi siis odottaa paljon hyvää. Peugeot 408:n tarjoamiin tuntemuksiin palataan Moottorin tarkemmassa koeajoarviossa myöhemmin.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat