7.11.2022 Ajoneuvot Maistiainen: Range Rover PHEV – Luksusmaasturi jaksaa 100 kilometriä alle litralla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Range Rover saa osakseen vahvan sähköistyksen ladattavalla hybridillä. Sähkömoottori tuo mukanaan pelkkää hyvää. Range Roverin uusin sukupolvi saapui Suomeen aiemmin tänä vuonna ja nyt on vuorossa ladattava hybridimalli. Iso Range on vakuuttava ilmestys, eikä sähköistetty voimalinja tuo asiaan poikkeusta.Ladattavat mallit ovat Range Roverin kaltaisten automallien kohdalla järkipelejä. Latausmahdollisuus laskee päästöjä selkeästi, minkä vuoksi kotimainen autoverotus tuo mukanaan merkittäviä huojennuksia.Jos tarkasteluun otetaan vaikkapa Autobiography-varustellut Range-mallit, mahtuu ladattavan P440e-mallin ja 4,4-litraisella V8-moottorilla varustetun P580-mallin väliin 119 918 euroa. Tuo summa koostuu pääosin autoverosta, jota polttomoottoriversiosta kannetaan 115 253 euroa. Ihanan kallista.Aivan taskurahalla ladattavaa hybridiä ei tässä luokassa saa, sillä halvimmillaan hintalapussa seisoo 147 841. Tuolloin varustelu on SE. Autobiography-varustetasolla hinta pompsahtaa lukemaan 174 035 euroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskikulutus alle litranLadattavaa versiota puoltaa hinnan lisäksi moni muukin asia. Keskikulutus P440e-mallilla vaihtelee 0,8–0,9 litran välillä, kun kasikone hörppää samalla taipaleella 11,4–11,9 litraa. Säästöä per sata kilometriä syntyy selkeästi.Tehostaakaan ei tarvitse hybridimallin kanssa kärsiä, sillä hinnat alkaen -malli P440e tuottaa mallinimensä mukaisesti 440 hevosvoimaa. Kireämpi versio P510e:n teholukema on 510 hevosvoimaa. V8-versio pistää paremmaksi vain 20 hevosvoimaa. Isoa bensakonetta pitää siis todella haluta, koska hintalappu on tuhti.Koeajettu P440e tarjoaa lähes räävitöntä suorituskykyä. Kookas maasturi kiihtyy nollasta sataan kuudessa sekunnissa. Luvun asettaa mittasuhteisiin se, että omamassa on hieman alle 2700 kiloa.Sähköinen toimintamatka on ladattavissa versioissa kohdallaan, sillä WLTP-vertailuarvo näyttää 113 km. Todellisuudessa tuosta lukemasta jäädään ja maahantuoja ilmoittaakin todelliseksi toimintamatkaksi 80 kilometriä. Tämä pitää pikaisen testin perusteella hyvin paikkaansa.Isompi akku kuin monessa sähköautossaHyvä toimintamatka on perua kookkaasta akusta. Käytettävissä oleva kapasiteetti on 31,8 kWh, eli ladattavan hybridin akku on suurempi kuin monessa pienen toimintasäteen täysähköautossa.Myös latauksesta on haluttu rivakka ja Range Rover tukee hybridimallille harvinaisesti CCS-pikalatausta. Ajoakun saa 80 prosentin varaustilaan nopeimmillaan tunnissa. Tämä on ominaisuus, joka nostaa sen monen muun lataushybridin yläpuolelle.PHEV-malli tarjoaa kuljettajalle ja matkustajalle matkustusmukavuutta, jota tätä nykyä löytyy hyvin harvasta automallista. Ilmajousituksen ansiosta fiilis on kuin pilven päällä ajelisi. Range Rover PHEV on varmasti yksi mukavimmista automalleista markkinoilla.Erityiskiitos on annattava myös siitä, ettei rengasmelu vaivaa ohjaamossa. Vaikka alla pyörivät matalaprofiiliset 22” renkaat, ei melutaso vaivaa rentoutumista. Rangen ohjaamossa voi siis nauttia klassisen musiikin sävelistä ilman sivuääniä.Palaamme ajotuntemuksiin tarkemmin koeajon merkeissä, mutta jo pikainen maistiainen kertoo, että sähköistetty voimalinja pukee Range Roverin lanteita hyvin.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?