19.1.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Megane R.S. – kolmas kerta kuuman sanoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pirteä ja hiottu Renault Mégane R.S. on siirtymässä kolmanteen sukupolveensa yhä kuumenevassa markkinalokerossa. Samalla Renault Sport -käsitelty Mégane nähdään pitkästä aikaa myös Suomessa. Kun vuonna 2004 Renault esitteli ensimmäistä kertaa Méganen kuuman Renault Sport -version, oli C-segmentin suorituskykymallilla tehtaan mukaan neljä kilpailijaa. Sittemmin mallilokeron myynnit ovat kasvaneet melkoista vauhtia ja se on houkutellut apajille uusia tarjokkaita.Nyt vuorossa on neljännestä Megane-polvesta jalostettu R.S., järjestyksessään siis kolmas Renault Sport, ja tehtaan laskuissa uutuudelle on löydetty jo kahdeksan kilpailijaa. Löysäilyyn ei siis ole varaa, ja massasta täytyy pian erottautuakin.Uusi Renault Megane R.S. saapuu paikalle 280 hevosvoiman turvin. Uusi 1,8-litrainen nelisylinterinen turbomoottori puhkuu huipputehonsa kierrosluvulla 6 000 r/min, mutta 390 Nm vääntöaallon harjalla ollaan 2 400 – 4 800 r/min välisen kierrosalueen verran. Henkisesti tärkeä 0–100 km/h taittuu 5,8 sekunnissa. Moottori kurlaa onnellisena kaasupolkimen asennosta riippuen ja lisäksi tarjolla on nykyaikaisen turbokoneen sanastoon kuuluvia töräyksiä ja poksauksia.Raakaa tehoa tärkeämpää on kuitenkin voimiensa hallitseminen. Renault Sport on tunnettu esimerkillisestä alustatyöskentelystään, eikä Megane R.S. yllätä kuin yhdessä suhteessa. Mallissa on säilytetty 4Control-nelipyöräohjaus, joka on ensimmäinen laatuaan tässä porukassa. Muuten jousituksesta ja iskunvaimennuksesta löytyy sopiva tasapaino mukavuuden ja kontrollin välillä, tosin sporttihenkeen sopivasti renkaiden hallintaa on painotettu pehmeyttä enemmän.Renault Sport on osoittanut esimerkillistä hillintää myös auton muotoilun suhteen: toimivaa tyylikkyyttä ei ole turhaan koristeltu ylitsevuotavin siivin tai ritilöin. Kasvaneiden raidevälien takia muskelia on tosin pakattu pyöränkaarien pokkauksiin. Keulan merkittävin ero ovat ruutulippumaiset R.S. Vision -valot ja muualla autossa muutokset ovat yhtä maltillisia. Sisällä Meganen kotoisaa tunnelmaa on vauhditettu sportti-istuimilla ja lukuisin pienin somistein.Renault Megane R.S. saapuu yhä kuumenevaan markkinasegmenttiin pätevin syömähampain. Suomen osalta mallin hinnoittelu on vielä avoinna, mutta ensimmäisten autojen odotetaan saapuvan maahan kesällä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää