6.6.2021

Maistiainen: Scania R770XT – ratapäivä ja 770 hv:n V8

Scaniat

Scania esitteli uudistuneet voimalinjansa Kymiringillä.

Scania on uudistanut mainetta keränneistä veekaseistaan isomman eli 16,4-litraisen. Se on tarjolla neljänä eritehoisena versiona: 530, 590, 660 ja 770 hevosvoimaa. Tehokkain on saanut 40 lisäpollea ja vie piikkipaikan Volvon FH:n 750-heppaiselta.

Scania 530

Ruotsalaismerkit ovat omalla sataluvullaan muihin eurooppalaisiin valmistajiin verrattuna. Järeät koneet ovat omiaan kaikkein raskaimpiin töihin, tukki- ja sorarekkoihin mäkisessä maastossa sekä suomalaisiin superpitkiin ja painoltaan aina 76-tonnisiin yhdistelmiin tai erikoiskuljetuksiin.

Scania 770

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rutkaa vääntöä

Moottoreiden sisäistä kitkaa on vähennetty ja ruiskutuspainetta, puristussuhdetta sekä sylinteripainetta nostettu moottorinohjauksen viilauksen lisäksi. Uutuudet täyttävät tietysti uusimmat Euro 6 -päästörajat, ja on hyväksytetty uusiutuvalle dieselille. Typenoksideja on siivottu kaksivaiheisella urearuiskutuksella, pakokaasun takaisinkierrätystä ei ole.

Scania 770

Kun myös vääntömomenttia on saatu hivutettua ronskimmaksi ja matalammille kierroksille, on välityksiä voitu pidentää. Vääntömomenttiluvut uutuusnelikolle ovat hulppeat 2 800–3 700 Nm ja huippuvääntö löytyy alhaisimmillaan kierrosluvulta 925 r/min!

Pidemmät välitykset

Opticruise-vaihteisto on uudistunut radikaalimmin tutusta nimestä huolimatta. Alumiininen vaihteisto on lyhentynyt 15 senttiä ja keventynyt 60 kilogrammaa. Voiteluun on lisätty öljyruiskutus, öljytilavuutta on pienennetty ja öljynvaihtoväliä pidennetty. Synkronointirenkaat on korvattu akselijarruilla, ja peruutus hoituu planeettavaihteiston avulla. Välityssuhdealuetta on laajennettu sekä liikkeellelähtökykyä että kevyen kuormituksen polttoainetaloutta parantamaan. Moottorien, vaihteiston ja välitysten uudistusten ansiosta kulutuksen kehutaan vähentyneen yhteensä kuusi prosenttia.

Scania 410

Mukava toimisto

Voimalinjaa lukuun ottamatta nelisen vuotta sitten esitelty Scania on ennallaan. Hallintalaitteet löytyvät luontevilta paikoiltaan ja toiminnot ovat selkeitä käyttää. Digiloikka otetaan pienin askelin, joten satunnaisesti kuorma-auton sarviin tarttuvakin pääsee helposti kärryille. Tai no, kärry piti kyllä irrottaa ajokortin ja taitojen mukaisesti.

Scania

Ilman perävaunua vahva kahdeksikko pääsee aivan liian helpolla. Opticruise tarjoaa lähtöön nelosta ja risteyksiin seiskaa, kuudenkympin vauhdissa tarjoilu loppuu 12:een loveen. Aina kierroslukua silmäiltäessä viisari lepää tuhannen kieppeillä. Vaimea äänitaso luo leppoisan tunnelman, ja on helppo uskoa paukkujen riittävän isommallakin kuormalla.

Teksti: Petri Munukka Kuvat: Petri Munukka ja Scania

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat