6.6.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Scania R770XT – ratapäivä ja 770 hv:n V8 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Scania esitteli uudistuneet voimalinjansa Kymiringillä. Scania on uudistanut mainetta keränneistä veekaseistaan isomman eli 16,4-litraisen. Se on tarjolla neljänä eritehoisena versiona: 530, 590, 660 ja 770 hevosvoimaa. Tehokkain on saanut 40 lisäpollea ja vie piikkipaikan Volvon FH:n 750-heppaiselta.Ruotsalaismerkit ovat omalla sataluvullaan muihin eurooppalaisiin valmistajiin verrattuna. Järeät koneet ovat omiaan kaikkein raskaimpiin töihin, tukki- ja sorarekkoihin mäkisessä maastossa sekä suomalaisiin superpitkiin ja painoltaan aina 76-tonnisiin yhdistelmiin tai erikoiskuljetuksiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRutkaa vääntöäMoottoreiden sisäistä kitkaa on vähennetty ja ruiskutuspainetta, puristussuhdetta sekä sylinteripainetta nostettu moottorinohjauksen viilauksen lisäksi. Uutuudet täyttävät tietysti uusimmat Euro 6 -päästörajat, ja on hyväksytetty uusiutuvalle dieselille. Typenoksideja on siivottu kaksivaiheisella urearuiskutuksella, pakokaasun takaisinkierrätystä ei ole.Kun myös vääntömomenttia on saatu hivutettua ronskimmaksi ja matalammille kierroksille, on välityksiä voitu pidentää. Vääntömomenttiluvut uutuusnelikolle ovat hulppeat 2 800–3 700 Nm ja huippuvääntö löytyy alhaisimmillaan kierrosluvulta 925 r/min!Pidemmät välityksetOpticruise-vaihteisto on uudistunut radikaalimmin tutusta nimestä huolimatta. Alumiininen vaihteisto on lyhentynyt 15 senttiä ja keventynyt 60 kilogrammaa. Voiteluun on lisätty öljyruiskutus, öljytilavuutta on pienennetty ja öljynvaihtoväliä pidennetty. Synkronointirenkaat on korvattu akselijarruilla, ja peruutus hoituu planeettavaihteiston avulla. Välityssuhdealuetta on laajennettu sekä liikkeellelähtökykyä että kevyen kuormituksen polttoainetaloutta parantamaan. Moottorien, vaihteiston ja välitysten uudistusten ansiosta kulutuksen kehutaan vähentyneen yhteensä kuusi prosenttia.Mukava toimistoVoimalinjaa lukuun ottamatta nelisen vuotta sitten esitelty Scania on ennallaan. Hallintalaitteet löytyvät luontevilta paikoiltaan ja toiminnot ovat selkeitä käyttää. Digiloikka otetaan pienin askelin, joten satunnaisesti kuorma-auton sarviin tarttuvakin pääsee helposti kärryille. Tai no, kärry piti kyllä irrottaa ajokortin ja taitojen mukaisesti.Ilman perävaunua vahva kahdeksikko pääsee aivan liian helpolla. Opticruise tarjoaa lähtöön nelosta ja risteyksiin seiskaa, kuudenkympin vauhdissa tarjoilu loppuu 12:een loveen. Aina kierroslukua silmäiltäessä viisari lepää tuhannen kieppeillä. Vaimea äänitaso luo leppoisan tunnelman, ja on helppo uskoa paukkujen riittävän isommallakin kuormalla.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Petri Munukka ja Scania Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Yleinen Pääkirjoitus: Esteitä ylittävä sähköauto valtaa markkinoita 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous