6.6.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Scania R770XT – ratapäivä ja 770 hv:n V8 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Scania esitteli uudistuneet voimalinjansa Kymiringillä. Scania on uudistanut mainetta keränneistä veekaseistaan isomman eli 16,4-litraisen. Se on tarjolla neljänä eritehoisena versiona: 530, 590, 660 ja 770 hevosvoimaa. Tehokkain on saanut 40 lisäpollea ja vie piikkipaikan Volvon FH:n 750-heppaiselta.Ruotsalaismerkit ovat omalla sataluvullaan muihin eurooppalaisiin valmistajiin verrattuna. Järeät koneet ovat omiaan kaikkein raskaimpiin töihin, tukki- ja sorarekkoihin mäkisessä maastossa sekä suomalaisiin superpitkiin ja painoltaan aina 76-tonnisiin yhdistelmiin tai erikoiskuljetuksiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRutkaa vääntöäMoottoreiden sisäistä kitkaa on vähennetty ja ruiskutuspainetta, puristussuhdetta sekä sylinteripainetta nostettu moottorinohjauksen viilauksen lisäksi. Uutuudet täyttävät tietysti uusimmat Euro 6 -päästörajat, ja on hyväksytetty uusiutuvalle dieselille. Typenoksideja on siivottu kaksivaiheisella urearuiskutuksella, pakokaasun takaisinkierrätystä ei ole.Kun myös vääntömomenttia on saatu hivutettua ronskimmaksi ja matalammille kierroksille, on välityksiä voitu pidentää. Vääntömomenttiluvut uutuusnelikolle ovat hulppeat 2 800–3 700 Nm ja huippuvääntö löytyy alhaisimmillaan kierrosluvulta 925 r/min!Pidemmät välityksetOpticruise-vaihteisto on uudistunut radikaalimmin tutusta nimestä huolimatta. Alumiininen vaihteisto on lyhentynyt 15 senttiä ja keventynyt 60 kilogrammaa. Voiteluun on lisätty öljyruiskutus, öljytilavuutta on pienennetty ja öljynvaihtoväliä pidennetty. Synkronointirenkaat on korvattu akselijarruilla, ja peruutus hoituu planeettavaihteiston avulla. Välityssuhdealuetta on laajennettu sekä liikkeellelähtökykyä että kevyen kuormituksen polttoainetaloutta parantamaan. Moottorien, vaihteiston ja välitysten uudistusten ansiosta kulutuksen kehutaan vähentyneen yhteensä kuusi prosenttia.Mukava toimistoVoimalinjaa lukuun ottamatta nelisen vuotta sitten esitelty Scania on ennallaan. Hallintalaitteet löytyvät luontevilta paikoiltaan ja toiminnot ovat selkeitä käyttää. Digiloikka otetaan pienin askelin, joten satunnaisesti kuorma-auton sarviin tarttuvakin pääsee helposti kärryille. Tai no, kärry piti kyllä irrottaa ajokortin ja taitojen mukaisesti.Ilman perävaunua vahva kahdeksikko pääsee aivan liian helpolla. Opticruise tarjoaa lähtöön nelosta ja risteyksiin seiskaa, kuudenkympin vauhdissa tarjoilu loppuu 12:een loveen. Aina kierroslukua silmäiltäessä viisari lepää tuhannen kieppeillä. Vaimea äänitaso luo leppoisan tunnelman, ja on helppo uskoa paukkujen riittävän isommallakin kuormalla.Teksti: Petri Munukka Kuvat: Petri Munukka ja Scania Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 17.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: International Loadstar – palju entisen paloauton katolla 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle