25.10.2017 Ajoneuvot Maistiainen: Škoda Karoq – tutustu seuraavaan autoosi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun tsekkivalmistaja esittelee kompaktin katumaasturin Octaviaa rakastavalle Euroopalle notkuvat myyntikirjat jo ennakkoon. Kodiaq, Yeti ja Ateca. Škoda Karoq asettuu näiden kolmen mallin välimaastoon, sillä mallin perusidea on tuttu jo viime vuonna saapuneesta Seat Atecasta. Ideoita ja tyyliä on lainattu myös Škodan ensimmäisestä katumaasturista, selvästi isommasta Kodiaqista.Mallikolmikon viimeinen lenkki on Škoda Yeti, joka korvautuu Karoqilla. Vaikka autot palvelevat pitkälti samaa segmenttiä, on Karoq autona niin erilainen, että se ansaitsee uuden mallinimensä. Samalla malli noudattaa Škodan K-q nimilinjaa katumaastureiden suhteen. Mallisarjan kolmas skodamaasturi tullaan näkemään lähivuosina.Škoda Karoq on 4 382 millimetriä pitkä, 1 841 mm leveä ja 1 605 mm korkea. Tsekkiuutuuden akseliväli on 2 638 mm, paitsi nelivetomalleissa 2 630 mm. Matkustamotilat riittävät mainiosti neljälle aikuiselle, viidennen matkustajan mukavuuden ollessa kiinni hartiatilasta. Tavaratilaa on käytössä 521 litraa. On selvää, että Atecan lisäksi Karoqin suunnittelijat ovat vahtineet segmenttisuosikki Qashqain mittoja.Kuljettajan paikalta Škoda Karoq on ikään kuin valmiiksi tuttu, sillä sisätilojen jäsentely ja ratkaisut ovat tutuinta tsekkimerkkiä. Merkittävin uutuus on lisävarusteinen digitaalinen mittaristo, joka tuo VW-ryhmän muista merkeistä tutun suomalaistaustaisen näyttömittariston myös Škodan valikoimaan. Ohjaustuntuma on kevyt ja lineaarinen.Suomessa hinnat alkaen -mallina nähdään 1.0 TSI Ambition manuaalivaihteistolla. Riittävien voimavarojen lisäksi jo Ambition-taso on varusteltu kattavasti muun muassa kaksialueilmastoinnilla, joten malliston karvalakkikin tuntuu pirteältä ja ehyeltä kokonaisuudelta.Škoda Karoq saapuu markkinoille upealla hetkellä keskellä kompaktien katumaastureiden buumia. Ei olekaan ihme, että valmistajan katse on jo kääntynyt ennakkotilauksiin ja valmistuskapasiteetin kasvattamiseen. Suomessa Karoqia nähtäneen joulukuussa, varsinaisen ensiesittelyn mennessä tammikuun puolelle.Ai niin, Karoqin nimi. Alaskalaisen Alutiiq-heimon kielivarastosta on Kodiaqin jälkeen lainattu sanat kaa'raq, auto, ja ruq, eli Škodan logossa esiintyvä nuoli. Kyseessä on siis eräänlainen autonuoli.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle