26.11.2023

Maistiainen: Subaru Crosstrek – perinteikäs neliveto uudesta nimestä huolimatta

Kuva Eetu Kokkonen
Subaru Crosstrek

Ennen Subaru XV:nä tunnettu korkea viistoperä tunnetaan jatkossa meilläkin nimellä Subaru Crosstrek.

Subaru Crosstrek on tunnettu tähän asti meidän markkinoilla nimellä Subaru XV. Uusi mallinimi lienee kuitenkin osalle jo tuttu Yhdysvaltojen markkinoilta. Kyseessä on Subaru Imprezasta johdettu viistoperä, joka on Subaruna tietysti aina nelivetoinen. Edelliseen XV-malliin nähden uudistukset ovat varsin maltillisia, sillä ulkomitoissa kasvua on tapahtunut vain hieman korin pituudessa ja korkeudessa.

Subaru Crosstrek

Valmistajan mukaan auton perusrakennetta on kuitenkin paranneltu. Auton kerrotaan olevan aiempaa jäykempi, ja kyydin epätasaisilla teillä aiempaa tasaisempaa, hiljaisempaa ja värinättömämpää.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muun malliston mukaiseksi

Vaikka muutokset lukemissa ovat pieniä, auton muotoihin on tuotu lisää kulmikkuutta ja auto näyttääkin nyt enemmän Outbackin pikkusisarelle kuin aiemmin. Myös seikkailumuovien määrää on lisätty.

Subaru Crosstrek

Sisältä Crosstrek on omaksunut Outbackista tutun 11,6-tuumaisen pystysuuntaisen tietoviihdejärjestelmän näytön, jonka vierestä löytyy yhä fyysiset painikkeet lämpötilan säätämiselle. Muuten ilmastointia hallitaan kosketusnäytöltä. Visuaalisesti vanhahkon ilmeen omaava tiedoviihdejärjestelmä tukee langatonta Android Autoa ja Apple Carplayta.

Voimalinja on aina mallia täyshybridi, vaikkakin toteutus on maltillinen. Polttomoottoripuolesta vastaa aiempaan tapaan 2-litrainen vapaasti hengittävä bokserimoottori. Avustava sähkömoottori on sijoitettu yhä vaihteiston yhteyteen. Pyörille voima välitetään aina portaattoman CVT-vaihteiston kautta. Hieman yllättäen voimalinjan yhteisteho on 10 kilowattia aiempaa pienempi. Korkeimmillaan tehoa on nyt tarjolla 100 kW (136 hevosvoimaa) ja vääntöä 182 newtonmetriä.

Yhä mökkitiekelpoinen

Subaru Crosstrek

Subarun asiakaskunnalle on perinteisesti tärkeää, että auton maastokyky on luokassaan hyvällä tolalla. Crosstrekin maavaraksi ilmoitetaan 22 senttimetriä, ja autossa on tarjolla vakiona X-MODE-ajotila voimalinjan optimoimiseksi huonosti pitävälle pinnalle. Limited- ja Touring-varustelluissa malleissa X-MODE-ajotiloja on kaksi: ensimmäinen lumelle ja soralle, ja toinen syvälle lumelle ja mudalle. Autoihin kuuluu vakiona myös alamäkiavustin.

Subarun selkeään hinnoittelutapaan tarjolla on kolme eri varustelua, eikä niihin ole erikseen valittavissa juuri väriä kummempia lisävarusteita. Adventure-varustelun hinta on 41 771 euroa, Limited-varustelun 44 388 e ja Touring-varustelun 45 696 e.

Tarkempiin ajotuntumiin ja käytännön kokemuksiin palataan myöhemmin varsinaisen koeajon muodossa.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat