23.4.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Subaru Forester e-Boxer – viidennen kerran hiottu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Subaru Forester liikkuu nyt hybridivoimalinjan turvin. Subaru Forester saapuu viidenteen sukupolveensa tutulla reseptillä: kaikkea on hiottu, mutta vallankumoukselle ei ole nähty tarvetta.Suurin tekninen muutos löytyy auton voimalinjasta. Nyt ainoa moottorivaihtoehto on e-Boxeriksi nimetty hybridijärjestelmä, joka koostuu 150-hevosvoimaisesta 2-litraisesta bokserimoottorista ja 17 hevosvoiman sähkömoottorista. Vaihteisto on Subarun suosima portaaton Lineartronic, ja veto viedään tietysti neljälle pyörälle.Hybridivoimalinja ei ajossa eroa suuremmin aiemmista Subaruista. Ahtamatonta moottoria saa edelleen kierrättää runsaaasti, pienen sähkömoottorin lisätehoa ei suuremmin huomaa. Voimakkaampi bensiinimoottori tai edes tehokkaampi sähkömoottori tekisi hyvää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySukunäkö tallellaUlkoa ja sisältä Forester on tuttua Subarua. Ulkoasu on saanut kromia ja lisää muotoja, mutta järin persoonalliseksi tai huomiota herättävän komeaksi autoa ei voi sanoa.Sisätilat vaativat hetken tottumisen, nappeja ja painikkeita riittää paljon. Sijaintien oppimisen ja valikkologiikan omaksumisen jälkeen Forester tuntuu kotoisalta. Sen jälkeen alkaa arvostaa erinomaista näkyvyyttä ulos, josta kiitos suurelle lasipinta-alalle ja ohuille pilareille.Tilat ovat avarat, ja takaistuimellakin matkaa erittäin mielellään.VaivatonAjoltaan Forester on vaivaton, tosin havainnot perustuvat nyt Kiinan markkina-alueen yksilöihin, joita on tuotu Eurooppaan muutama kappale koeajokäyttöön. Lopulliset kokemukset voivat muuttua, sillä varuste-erojen lisäsi Eurooppaan tuotavat Foresterit eroavat ainakin renkaiden (Kiinan autoissa Falkenit, Euroopan mallit tuodaan Bridgestonen renkailla) ja vaihteisto-ohjauksen osalta.Alusta on jämäkkä, muttei epämukava. Ainakin kevyellä kuormalla se suodattaa töyssyt hienosti ja selvittää mutkat kallistelematta. Ohjaus ei yllä vastaaviin ylisanoihin, keskialueella on epämääräisyyttä ja tahmeutta, joka häiritsee suoraan ajoa.Ensimmäiset Foresterit saapuvat Suomeen loppuvuodesta. Hinnat alkavat Base-mallin 44 393 eurosta ja päättyvät Summit-mallin 53 801 euroon.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon