27.11.2015 Ajoneuvot Maistiainen: Talisman – Renaultin uusi onnenkalu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi viisiovinen Talisman täyttää Renaultin mallistossa Lagunan jättämän aukon ja hyvin täyttääkin. Renault Talisman on kokonaan uusi auto. Se on 4,85-metrisenä selvästi Lagunaa kookkaampi. Pitkä akseliväli (2,81 metriä) vakauttaa etenemistä, joka on helppo havaita etenkin reippaassa moottoritieajossa Firenzen ympäristössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuskin valtakunta vakuuttaaKuskin valtakunnassa on kaikki erittäin hyvin – etenkin, jos takaliston alla on monipuolisimmin sähköisesti säätyvät Initiale Paris -version istuimet. Tällöin istuin räätälöityy istujansa mukaan niin selkänojan, korkeuden, kaltevuuden, ristiseläntuen kuin etureunansakin osalta. Esimerkiksi reisille tukea antava etureunan säätövara on mukavat kuusi senttiä. Ratti säätyy monipuolisesti.Näyttö hallitsee viimeisteltyä ja modernisti muotoiltua kojelautaa. Usea auton toiminnoista käskyttyy 8,7-tuumaisen kosketusnäytön avulla. Ratkaisu ei ole kaikkien mieleen, sillä toimintojen ohjailu näytön koskettelemalla on katseen siirtämisen ajan pois ajamiseen keskittymisestä. Haitta on myös altis häiritseville heijasteluille.Pystymallisen näytön selkeys on erinomainen.Tiukkaa kilpaaRenault lyö uudella Talismanilla kiilaa tiukasti kilpailtuun autoluokkaan, jossa ovat Euroopassa ja Suomessakin perinteisesti porskuttaneet vahvat saksalaismerkit.Haastetta Talismanilla riittää, sillä suomalaisautoilijoiden sieluista kilvoittelevat esimerkiksi Volkswagen Passat, Opel Insignia, Ford Mondeo ja Toyota Avensis.Työtä ei helpota, että monella on yhä mielessä kakkossukupolven Renault Lagunan laatuongelmat. Toisaalta tuo murheitakin aiheuttanut automalli sai kautta aikain ensimmäisenä täydet viisi tähteä Euro NCAP -törmäystesteistä.Turva-avustimia joka lähtöönRanskalaistulokkaan vahvuus on auton kattava katras turvallisuutta ja ajovaivattomuutta lisääviä avustimia, joista mainittakoon tutkan avulla 120 metriä auton eteen näkevä mukautuva vakionopeudensäädin, kuskia visuaalisesti ja äänellä varoittava aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä, risteyskohdan leikkausta valaisevat kulmavalot, sinnikkäästi paimentava kaistavahti, muista kulkijoista varoittava katvevaroitin, 30–200 km/h -nopeuksissa toimiva turvavälihälytys, liikennemerkkien tunnistus, ongelmilta ehkäisevä ylinopeusvaroitin, automaattisesti säätyvät lähi/kaukovalot sekä tasku-, vino- ja ruutupysäköinnin taitava pysäköintiavustin.Koeajossa esimerkiksi liikennemerkkien tunnistin toimi esimerkillisesti.Sanomattakin on selvää, etteivät nämä kaikki toiminnot tule tarjolle ensimmäisen varustelutason myötä, vaan vaativat joko varustelun korottamista, tai lisävarustelistan rivien ruksaamista – ja riittävän paksua lompakkoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNelipyöräohjaus vakauttaaHuimin ominaisuus Talismanissa, ja myös tässä autoluokassa, on nelipyöräohjaus, joka toimii siten, että takapyörät kääntyvät eri suuntaan kuin etupyörät.Nelipyöräohjauksen etuna on lisääntynyt ketteryys, ajettavuus ja vakaus, jonka havaitsi esimerkiksi toscanalaisen Sienan kaupungin kadunkulmissa ja kiertoliittymissä ajettaessa.Nelipyöräohjauksen saa kaikkiin korkeimman varustelutason Talismaneihin, onpa keulilla pihi 110 hevosvoiman dieselmoottori tai räyhäkkäin 200 hevosvoiman bensiinimoottori. Jälkimmäisen voimin vuoristoisen Keski-Italian ylämäet eivät olleet kummoinenkaan haaste.Ajoasetuksia etsimässäTalisman tarjoaa kuljettajalle useita eri ajoasetuksia pyörökytkimen avulla näppärästi myös ajon aikana valittaviksi. Sport on nimensä mukaisesti urheilullinen, jolloin ohjaustuntuma muuttuu jämäkämmäksi ja kaasuvaste herkemmäksi. Comfortina ohjauksesta häviää tunnokkuutta.Omaksi suosikiksi nousee näiden kahden väliin jäävä neutral, mutta serpentiiniteillä toki nopeasti reagoiva sportti.Huhtikuussa SuomeenHarmi kyllä Talismanista ei ole vielä kertoa mitään hintoja, ne selviävät vasta alkukeväästä. Suomeen kiinnostava tulokas rantautuu viisiovisena huhtikuussa, farmarina ennen keskikesää.Maahantuojan valistuneen arvion mukaan suosituimmaksi noussee pihein moottori eli 110-hevosvoimainen diesel, jonka hiilidioksidipäästöt ovat 95 grammaa sadalla kilometrillä. Korimalleista farmarista tullee selkeästi suositumpi. Viisiovisessa on tilaa tavaroille yllättäen hieman enemmän kuin farmarissa litraluvuin 608-575.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti