27.11.2015 Ajoneuvot Maistiainen: Talisman – Renaultin uusi onnenkalu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi viisiovinen Talisman täyttää Renaultin mallistossa Lagunan jättämän aukon ja hyvin täyttääkin. Renault Talisman on kokonaan uusi auto. Se on 4,85-metrisenä selvästi Lagunaa kookkaampi. Pitkä akseliväli (2,81 metriä) vakauttaa etenemistä, joka on helppo havaita etenkin reippaassa moottoritieajossa Firenzen ympäristössä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuskin valtakunta vakuuttaa Kuskin valtakunnassa on kaikki erittäin hyvin – etenkin, jos takaliston alla on monipuolisimmin sähköisesti säätyvät Initiale Paris -version istuimet. Tällöin istuin räätälöityy istujansa mukaan niin selkänojan, korkeuden, kaltevuuden, ristiseläntuen kuin etureunansakin osalta. Esimerkiksi reisille tukea antava etureunan säätövara on mukavat kuusi senttiä. Ratti säätyy monipuolisesti. Näyttö hallitsee viimeisteltyä ja modernisti muotoiltua kojelautaa. Usea auton toiminnoista käskyttyy 8,7-tuumaisen kosketusnäytön avulla. Ratkaisu ei ole kaikkien mieleen, sillä toimintojen ohjailu näytön koskettelemalla on katseen siirtämisen ajan pois ajamiseen keskittymisestä. Haitta on myös altis häiritseville heijasteluille. Pystymallisen näytön selkeys on erinomainen. Tiukkaa kilpaa Renault lyö uudella Talismanilla kiilaa tiukasti kilpailtuun autoluokkaan, jossa ovat Euroopassa ja Suomessakin perinteisesti porskuttaneet vahvat saksalaismerkit. Haastetta Talismanilla riittää, sillä suomalaisautoilijoiden sieluista kilvoittelevat esimerkiksi Volkswagen Passat, Opel Insignia, Ford Mondeo ja Toyota Avensis. Työtä ei helpota, että monella on yhä mielessä kakkossukupolven Renault Lagunan laatuongelmat. Toisaalta tuo murheitakin aiheuttanut automalli sai kautta aikain ensimmäisenä täydet viisi tähteä Euro NCAP -törmäystesteistä. Turva-avustimia joka lähtöön Ranskalaistulokkaan vahvuus on auton kattava katras turvallisuutta ja ajovaivattomuutta lisääviä avustimia, joista mainittakoon tutkan avulla 120 metriä auton eteen näkevä mukautuva vakionopeudensäädin, kuskia visuaalisesti ja äänellä varoittava aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä, risteyskohdan leikkausta valaisevat kulmavalot, sinnikkäästi paimentava kaistavahti, muista kulkijoista varoittava katvevaroitin, 30–200 km/h -nopeuksissa toimiva turvavälihälytys, liikennemerkkien tunnistus, ongelmilta ehkäisevä ylinopeusvaroitin, automaattisesti säätyvät lähi/kaukovalot sekä tasku-, vino- ja ruutupysäköinnin taitava pysäköintiavustin. Koeajossa esimerkiksi liikennemerkkien tunnistin toimi esimerkillisesti. Sanomattakin on selvää, etteivät nämä kaikki toiminnot tule tarjolle ensimmäisen varustelutason myötä, vaan vaativat joko varustelun korottamista, tai lisävarustelistan rivien ruksaamista – ja riittävän paksua lompakkoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nelipyöräohjaus vakauttaa Huimin ominaisuus Talismanissa, ja myös tässä autoluokassa, on nelipyöräohjaus, joka toimii siten, että takapyörät kääntyvät eri suuntaan kuin etupyörät. Nelipyöräohjauksen etuna on lisääntynyt ketteryys, ajettavuus ja vakaus, jonka havaitsi esimerkiksi toscanalaisen Sienan kaupungin kadunkulmissa ja kiertoliittymissä ajettaessa. Nelipyöräohjauksen saa kaikkiin korkeimman varustelutason Talismaneihin, onpa keulilla pihi 110 hevosvoiman dieselmoottori tai räyhäkkäin 200 hevosvoiman bensiinimoottori. Jälkimmäisen voimin vuoristoisen Keski-Italian ylämäet eivät olleet kummoinenkaan haaste. Ajoasetuksia etsimässä Talisman tarjoaa kuljettajalle useita eri ajoasetuksia pyörökytkimen avulla näppärästi myös ajon aikana valittaviksi. Sport on nimensä mukaisesti urheilullinen, jolloin ohjaustuntuma muuttuu jämäkämmäksi ja kaasuvaste herkemmäksi. Comfortina ohjauksesta häviää tunnokkuutta. Omaksi suosikiksi nousee näiden kahden väliin jäävä neutral, mutta serpentiiniteillä toki nopeasti reagoiva sportti. Huhtikuussa Suomeen Harmi kyllä Talismanista ei ole vielä kertoa mitään hintoja, ne selviävät vasta alkukeväästä. Suomeen kiinnostava tulokas rantautuu viisiovisena huhtikuussa, farmarina ennen keskikesää. Maahantuojan valistuneen arvion mukaan suosituimmaksi noussee pihein moottori eli 110-hevosvoimainen diesel, jonka hiilidioksidipäästöt ovat 95 grammaa sadalla kilometrillä. Korimalleista farmarista tullee selkeästi suositumpi. Viisiovisessa on tilaa tavaroille yllättäen hieman enemmän kuin farmarissa litraluvuin 608-575. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan