27.11.2015

Maistiainen: Talisman – Renaultin uusi onnenkalu

Uusi viisiovinen Talisman täyttää Renaultin mallistossa Lagunan jättämän aukon ja hyvin täyttääkin.

Renault Talisman on kokonaan uusi auto. Se on 4,85-metrisenä selvästi Lagunaa kookkaampi. Pitkä akseliväli (2,81 metriä) vakauttaa etenemistä, joka on helppo havaita etenkin reippaassa moottoritieajossa Firenzen ympäristössä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuskin valtakunta vakuuttaa

Kuskin valtakunnassa on kaikki erittäin hyvin – etenkin, jos takaliston alla on monipuolisimmin sähköisesti säätyvät Initiale Paris -version istuimet. Tällöin istuin räätälöityy istujansa mukaan niin selkänojan, korkeuden, kaltevuuden, ristiseläntuen kuin etureunansakin osalta. Esimerkiksi reisille tukea antava etureunan säätövara on mukavat kuusi senttiä. Ratti säätyy monipuolisesti.

Näyttö hallitsee viimeisteltyä ja modernisti muotoiltua kojelautaa. Usea auton toiminnoista käskyttyy 8,7-tuumaisen kosketusnäytön avulla. Ratkaisu ei ole kaikkien mieleen, sillä toimintojen ohjailu näytön koskettelemalla on katseen siirtämisen ajan pois ajamiseen keskittymisestä. Haitta on myös altis häiritseville heijasteluille.

Pystymallisen näytön selkeys on erinomainen.

Tiukkaa kilpaa

Renault lyö uudella Talismanilla kiilaa tiukasti kilpailtuun autoluokkaan, jossa ovat Euroopassa ja Suomessakin perinteisesti porskuttaneet vahvat saksalaismerkit.

Haastetta Talismanilla riittää, sillä suomalaisautoilijoiden sieluista kilvoittelevat esimerkiksi Volkswagen Passat, Opel Insignia, Ford Mondeo ja Toyota Avensis.

Työtä ei helpota, että monella on yhä mielessä kakkossukupolven Renault Lagunan laatuongelmat. Toisaalta tuo murheitakin aiheuttanut automalli sai kautta aikain ensimmäisenä täydet viisi tähteä Euro NCAP -törmäystesteistä.

Turva-avustimia joka lähtöön

Ranskalaistulokkaan vahvuus on auton kattava katras turvallisuutta ja ajovaivattomuutta lisääviä avustimia, joista mainittakoon tutkan avulla 120 metriä auton eteen näkevä mukautuva vakionopeudensäädin, kuskia visuaalisesti ja äänellä varoittava aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä, risteyskohdan leikkausta valaisevat kulmavalot, sinnikkäästi paimentava kaistavahti, muista kulkijoista varoittava katvevaroitin, 30–200 km/h -nopeuksissa toimiva turvavälihälytys, liikennemerkkien tunnistus, ongelmilta ehkäisevä ylinopeusvaroitin, automaattisesti säätyvät lähi/kaukovalot sekä tasku-, vino- ja ruutupysäköinnin taitava pysäköintiavustin.

Koeajossa esimerkiksi liikennemerkkien tunnistin toimi esimerkillisesti.

Sanomattakin on selvää, etteivät nämä kaikki toiminnot tule tarjolle ensimmäisen varustelutason myötä, vaan vaativat joko varustelun korottamista, tai lisävarustelistan rivien ruksaamista – ja riittävän paksua lompakkoa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nelipyöräohjaus vakauttaa

Huimin ominaisuus Talismanissa, ja myös tässä autoluokassa, on nelipyöräohjaus, joka toimii siten, että takapyörät kääntyvät eri suuntaan kuin etupyörät.

Nelipyöräohjauksen etuna on lisääntynyt ketteryys, ajettavuus ja vakaus, jonka havaitsi esimerkiksi toscanalaisen Sienan kaupungin kadunkulmissa ja kiertoliittymissä ajettaessa.

Nelipyöräohjauksen saa kaikkiin korkeimman varustelutason Talismaneihin, onpa keulilla pihi 110 hevosvoiman dieselmoottori tai räyhäkkäin 200 hevosvoiman bensiinimoottori. Jälkimmäisen voimin vuoristoisen Keski-Italian ylämäet eivät olleet kummoinenkaan haaste.

Ajoasetuksia etsimässä

Talisman tarjoaa kuljettajalle useita eri ajoasetuksia pyörökytkimen avulla näppärästi myös ajon aikana valittaviksi. Sport on nimensä mukaisesti urheilullinen, jolloin ohjaustuntuma muuttuu jämäkämmäksi ja kaasuvaste herkemmäksi. Comfortina ohjauksesta häviää tunnokkuutta.

Omaksi suosikiksi nousee näiden kahden väliin jäävä neutral, mutta serpentiiniteillä toki nopeasti reagoiva sportti.

Huhtikuussa Suomeen

Harmi kyllä Talismanista ei ole vielä kertoa mitään hintoja, ne selviävät vasta alkukeväästä. Suomeen kiinnostava tulokas rantautuu viisiovisena huhtikuussa, farmarina ennen keskikesää.

Maahantuojan valistuneen arvion mukaan suosituimmaksi noussee pihein moottori eli 110-hevosvoimainen diesel, jonka hiilidioksidipäästöt ovat 95 grammaa sadalla kilometrillä. Korimalleista farmarista tullee selkeästi suositumpi. Viisiovisessa on tilaa tavaroille yllättäen hieman enemmän kuin farmarissa litraluvuin 608-575.

Teksti ja kuvat: Marko Jokela

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat