12.6.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Toyota Aygo – pirteämpi oletuskulkine Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Aygon kasvojenkohotus antaa A-segmentin pikkuiselle väriä ja sivistyneisyyttä, vaikka kaikkea ei voikaan muuttaa. Hei lukija, onko sinulla bisnespuku päällä? Todennäköisyys sille on nimittäin kaksi kolmesta, sillä yhtä usein Toyota Aygon ostajana Suomessa oli yritys. Riisuttu ja piskuinen Aygo saattaa olla mainoksissa urbaanien citysinkkujen unelmakulkine, mutta todellisuudessa käyttötarkoituksena on yleensä siirtyä toimipisteestä toiseen, kuljettaa bussikuskeja pysäkeille ja päivän juoksevien asioiden hoitaminen.Nyt uudistuva Aygo tuo kuitenkin tarjolle enemmän väriä ja varusteita. Äänieristystä, iskunvaimennusta ja suuntavakautta on parannettu, keula on valmistajan mukaan enemmän “3D” ja uudet valot näyttävät makeilta. Valikoimassa on uusia värejä, koristevaihtoehtoja ja jopa avattava kangaskatto. Kuulostaa siis enemmän lomasuunnitelmalta kuin työvuorolistalta.Uudistuksista huolimatta Aygo ei pääse täysin pakoon pikkuautofiilistään, mutta kaupungissa meno on maistuvaa kiitos ketterän koon, kohtuullisen näkyvyyden ja hyvän vakiovarusteisen peruutuskameran. Samalla selkeällä näytöllä operoidaan Apple CarPlayn ja Android Auton älypuhelinintegraatioita, joka on hyvä ja simppeli ratkaisu navigoinnin ja viihdejärjestelmän ongelmiin.Poikkeuksen taajamataivaltamiseen tekee veltto kytkinpoljin. Valmistajan mukaan moottorin suoritusarvot ovat lähestulkoon ennallaan, mutta voimanlähteen luonnetta on viilattu sivistyneemmäksi. Huippuväännön määrä on itseasiassa jopa laskenut muutamalla newtonmetrillä, mutta vääntökäyrä suosii nyt enemmän matalia kierroksia ja helpottaa liikkeellelähtöjä. 72 hevosvoimaa ja 93 newtonmetriä eivät kuitenkaan riitä ihmeisiin, joten kiihdytys nollasta sataan vie 13,8 sekuntia.Suomessa uudistuneet Toyota Aygot nähdään osapuilleen koulujen alkaessa. Ei kannata unohtaa myöskään Aygon ranskalaisia sisarmalleja Peugeot 108:aa ja Citroën C1:tä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti