12.6.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Toyota Aygo – pirteämpi oletuskulkine Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Aygon kasvojenkohotus antaa A-segmentin pikkuiselle väriä ja sivistyneisyyttä, vaikka kaikkea ei voikaan muuttaa. Hei lukija, onko sinulla bisnespuku päällä? Todennäköisyys sille on nimittäin kaksi kolmesta, sillä yhtä usein Toyota Aygon ostajana Suomessa oli yritys. Riisuttu ja piskuinen Aygo saattaa olla mainoksissa urbaanien citysinkkujen unelmakulkine, mutta todellisuudessa käyttötarkoituksena on yleensä siirtyä toimipisteestä toiseen, kuljettaa bussikuskeja pysäkeille ja päivän juoksevien asioiden hoitaminen.Nyt uudistuva Aygo tuo kuitenkin tarjolle enemmän väriä ja varusteita. Äänieristystä, iskunvaimennusta ja suuntavakautta on parannettu, keula on valmistajan mukaan enemmän “3D” ja uudet valot näyttävät makeilta. Valikoimassa on uusia värejä, koristevaihtoehtoja ja jopa avattava kangaskatto. Kuulostaa siis enemmän lomasuunnitelmalta kuin työvuorolistalta.Uudistuksista huolimatta Aygo ei pääse täysin pakoon pikkuautofiilistään, mutta kaupungissa meno on maistuvaa kiitos ketterän koon, kohtuullisen näkyvyyden ja hyvän vakiovarusteisen peruutuskameran. Samalla selkeällä näytöllä operoidaan Apple CarPlayn ja Android Auton älypuhelinintegraatioita, joka on hyvä ja simppeli ratkaisu navigoinnin ja viihdejärjestelmän ongelmiin.Poikkeuksen taajamataivaltamiseen tekee veltto kytkinpoljin. Valmistajan mukaan moottorin suoritusarvot ovat lähestulkoon ennallaan, mutta voimanlähteen luonnetta on viilattu sivistyneemmäksi. Huippuväännön määrä on itseasiassa jopa laskenut muutamalla newtonmetrillä, mutta vääntökäyrä suosii nyt enemmän matalia kierroksia ja helpottaa liikkeellelähtöjä. 72 hevosvoimaa ja 93 newtonmetriä eivät kuitenkaan riitä ihmeisiin, joten kiihdytys nollasta sataan vie 13,8 sekuntia.Suomessa uudistuneet Toyota Aygot nähdään osapuilleen koulujen alkaessa. Ei kannata unohtaa myöskään Aygon ranskalaisia sisarmalleja Peugeot 108:aa ja Citroën C1:tä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?