5.3.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Tiger 800 XCA – Maastokelpoisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljän vuoden ikäinen Tiger 800 -mallisto kokee yli 200 uudistusta, joiden luvataan tekevän keskikoon seikkailupyörästä vieläkin monipuolisemman. Entistä lyhyempi ykkösvaihde ja uusi Offroad Pro -ajomoodi viittaavat siihen, että uuden Triumph Tiger 800 XCA:n pitäisi selvitä yhä paremmin maasto-olosuhteissa. Se selviää vain kokeilemalla. Marokon Marrakesh on mitä mainioin paikka maasto-ominaisuuksien selvittämiseen kahden päivän koeajossa. Aluksi lyhyt siirtymä aavikon reunalle, jossa pysähdys ja ajomoodin vaihto Offroad Pro -tilaan. Offroad -ajotiloihin siirtymistä ei turvallisuussyistä voi tehdä vauhdissa, vaan se onnistuu vain paikallaan ollessa. Offroad Pro -tilassa ABS ja luistonesto ovat pois päältä, joten kaikki vastuu siirtyy kuljettajalle. Pyörän suuresta fyysisestä koosta huolimatta Tigerin käsittely kovapohjaisilla ajourilla on kevyttä ja helppoa. Pehmeiden joenuomien kohdalla lyhyempi ykkösvaihde pääsee oikeuksiinsa. Seisaaltaan ajamiseen löytyy luonteva ajoasento, eikä aikaisempaan verrattuna 10 milliä taaksepäin siirretty ohjaustanko tule häiritsevän lähelle. Aavikkoajeluun on vaihdettu alle karkeakuvioiset Pirelli Scorpion Rally -renkaat matalilla ilmanpaineilla ja jousitus säädetty maastoajoon sopivaksi, joten etenemiskyky pehmeälläkin hiekalla on mainiota. Nopeammilla osuuksilla etujousitus pohjaa pari kertaa sadeveden kuluttamia uria ylitettäessä, joten jousitusta voisi säätää vieläkin tiukemmalle. Kun ajotila vaihdetaan Offroad-asetukseen, ovat ABS ja luistonesto toiminnassa mutta sallivat jonkin verran luistoa renkaille. Omalla tavallaan se tuo turvallisuuden tunnetta ajamiseen, mutta samalla häiritsee ylämäkiin kiihdyttämistä kun moottoritehoa leikataan ja luistonesto heikentää kiihtyvyyttä kaasua käännettäessä. Maastoajon osalta uusi Tiger 800 yllättää positiivisesti ominaisuuksillaan. On aika siirtyä maantielle ja jatkaa koeajoa. Palataan kokonaisvaltaisemmin uutuuden ominaisuuksiin koeajoartikkelin merkeissä myöhemmin. Triumph Tiger 800 XCA Moottori: 3-sylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys Iskutilavuus: 800 cc Teho: 95 hv (70 kW) / 9500 r/min Vääntö: 79 Nm / 8050 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Istuinkorkeus: 840-860 mm Kuivapaino: 208 kg Tankki: 19 litraa Hinta: 19 150 € (Tiger 800-mallsto alkaen 15 300 €) Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kingdom Creative Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe