21.4.2016 Ajoneuvot Maistiainen: uusi Volkswagen Tiguan on miehekäs metsäteiden kulkija Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pystysuora keula ja miehekkään korostetut rengaskotelot antavat uudelle Volkswagen Tiguanille särmikkään olemuksen. Uusi Volkswagen Tiguan on kasvanut pituutta, mutta on hieman edeltäjäänsä matalampi. Nelivetoisena autossa on maavaraa 20 senttiä. Berliinissä ja sen ympäristössä koeajettu kaksilitraisella dieselmoottorilla varustettu nelivetoinen versio tottelee nätisti käskijäänsä niin kaupunki-, taajama- kuin moottoritieajossa. Ohjaustuntuma on luonteva perisaksalaiseen tapaan. Koeajetun Tiguanin (2.0 TDI, 110 kW, DSG) voimanlähteestä irtoaa puhtia ihan riittämiin eli 150 hevosvoiman verran. Vääntöä on tarjolla laajahkolla käyntikierrosalueella, joka tekee taajama-ajosta vaivatonta: Tiguan kiihtyy riittävän rivakasti liikennevirrassa. Hiilidioksidipäästöt ovat 149 grammaa kilometrillä. Kaksoiskytkinvaihteisto tosin aprikoi aika ajoin kaupungin ruuhjanytkyttelyissä, mutta hoitaa leiviskänsä muutoin kunnialla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Miellyttävän hiljainen Moottorin äänimaailma on miellyttävä ja matkustamo perushyvin äänieristetty, mutta aika ajoin sisään kantavat häiritsevästi sekä moottorin elämöinti että rengasäänet. Jousitus tasaa kulun hyvin, joskin jopa Saksan teillä esiintyvät poikittaisurat täräyttävät autoa, joten pintakovuutta ilmenee. Toukokuussa Suomeen Ensimmäiset uudet Volkswagen Tiguanit saapuvat Suomeen toukokuussa 2016. Moottorivaihtoehdoissa on alkuvaiheessa valittavana turboahdettu kaksilitrainen TSI-bensiinimoottori (180 hv) sekä koeajettu kaksilitrainen TDI-dieselmoottori (150 hv) – tuttuja ja toimivia voimanlähteitä kumpainenkin. Kaikki lanseerausvaiheen uudet Volkswagen Tiguan -mallit ovat varustettu jatkuvatoimisella 4MOTION-nelivedolla ja DSG-automaattivaihteistolla. Malliston edullisin Tiguan (Trendline 2,0 TDI SCR 110 kW 4MOTION DSG) vaihtaa omistajaa 41 761 eurolla. Ja hieman tuonnempana, mallitarjonnan kasvettua, voi Tiguaninsa konepellin alle valita vaikka miehekkäät 240 hevosvoimaa suovan Biturbo-dieselmoottorin - jos lompakko kestää. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?