21.4.2016 Ajoneuvot Maistiainen: uusi Volkswagen Tiguan on miehekäs metsäteiden kulkija Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pystysuora keula ja miehekkään korostetut rengaskotelot antavat uudelle Volkswagen Tiguanille särmikkään olemuksen. Uusi Volkswagen Tiguan on kasvanut pituutta, mutta on hieman edeltäjäänsä matalampi. Nelivetoisena autossa on maavaraa 20 senttiä.Berliinissä ja sen ympäristössä koeajettu kaksilitraisella dieselmoottorilla varustettu nelivetoinen versio tottelee nätisti käskijäänsä niin kaupunki-, taajama- kuin moottoritieajossa. Ohjaustuntuma on luonteva perisaksalaiseen tapaan.Koeajetun Tiguanin (2.0 TDI, 110 kW, DSG) voimanlähteestä irtoaa puhtia ihan riittämiin eli 150 hevosvoiman verran. Vääntöä on tarjolla laajahkolla käyntikierrosalueella, joka tekee taajama-ajosta vaivatonta: Tiguan kiihtyy riittävän rivakasti liikennevirrassa. Hiilidioksidipäästöt ovat 149 grammaa kilometrillä.Kaksoiskytkinvaihteisto tosin aprikoi aika ajoin kaupungin ruuhjanytkyttelyissä, mutta hoitaa leiviskänsä muutoin kunnialla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiellyttävän hiljainenMoottorin äänimaailma on miellyttävä ja matkustamo perushyvin äänieristetty, mutta aika ajoin sisään kantavat häiritsevästi sekä moottorin elämöinti että rengasäänet.Jousitus tasaa kulun hyvin, joskin jopa Saksan teillä esiintyvät poikittaisurat täräyttävät autoa, joten pintakovuutta ilmenee.Toukokuussa SuomeenEnsimmäiset uudet Volkswagen Tiguanit saapuvat Suomeen toukokuussa 2016. Moottorivaihtoehdoissa on alkuvaiheessa valittavana turboahdettu kaksilitrainen TSI-bensiinimoottori (180 hv) sekä koeajettu kaksilitrainen TDI-dieselmoottori (150 hv) – tuttuja ja toimivia voimanlähteitä kumpainenkin.Kaikki lanseerausvaiheen uudet Volkswagen Tiguan -mallit ovat varustettu jatkuvatoimisella 4MOTION-nelivedolla ja DSG-automaattivaihteistolla.Malliston edullisin Tiguan (Trendline 2,0 TDI SCR 110 kW 4MOTION DSG) vaihtaa omistajaa 41 761 eurolla. Ja hieman tuonnempana, mallitarjonnan kasvettua, voi Tiguaninsa konepellin alle valita vaikka miehekkäät 240 hevosvoimaa suovan Biturbo-dieselmoottorin - jos lompakko kestää.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen