28.7.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen ID3 -ennakkohehkutus saa riittää, on tekojen aika Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID3 on automaailman odotetuimpia uutuuksia hetkeen. Myöhästymisen vuoksi olemme saaneet tyytyä valmistajan lupauksiin autosta hieman pidempään, mutta nyt ei enää tarvitse odottaa, sillä pääsimme ajamaan autoa Saksan Wolfsburgissa. Volkswagenin hehkutus sen MEB-täyssähköarkitehtuurin esikoisesta ID3:sta on saanut välillä koomisiakin piirteitä, etenkin kun auton ilmestyminen on lykkääntynyt useilla kuukausilla. Nyt auto on kuitenkin pääpiirteittäin valmis, lukuun ottamatta joitain toimintoja jotka tulevat autoihin myöhemmin ohjelmistopäivityksen muodossa. Tällaisia toimintoja ovat mm. lisätyn todellisuuden HUD-tuulilasinäyttö ja langaton app-connect -älypuhelinliitäntä.Viimeisintä Golfia kokonaispituudeltaan hieman lyhyempi, mutta akseliväliltään lähes 13 senttimetriä pidempi ID3 on kompaktisti pakattu. Takamatkustajien tilat kestävät vertailun, kuten valmistajan mainoslauseet lupaavat, ainakin luokkaa suurempiin autoihin. Hyvät sisätilat on saatu luotua keulalta puuttuvan moottorin ansiosta, sillä ohjaamoa on saatu edemmäs kuin esimerkiksi Golfissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySamaa sukua – mutta eri perhettäLämpötilan ja tietoviihdejärjestelmän äänenvoimakkuuden säätö on kuin Golfissa, eli kiinteiden kytkimien sijaan käytössä on liukupinnat, jotka jättävät hieman ristiriitaisen kuvan. Liu’uttamalla tarkka säätäminen ajon aikana on heikohkoa, mutta painamalla ne toimivat kuin fyysisetkin painikkeet. Volumea voi säätää tietenkin rattipainikkeiden kautta, ja niiden toimintaan palaamme varsinaisessa koeajossa.Sähköinen perusrakenne tuo oleellisen muutoksen myös vetotapaan. Ensimmäisestä Volkswagen Golfista lähtien enemmistö valmistajan autoista on ollut etumoottorisia ja etuvetoisia. ID3:ssa moottori sen sijaan on takana, joten auto on myös takavetoinen – edellinen Volkswagenin ’’takatuuppari’’ lieneekin kuplavolkkari tai T3-Transporter.Voimalinjan ansiosta auto on hauska ajaa. Kiihtyvyys on rivakkaa ja 50:50 painojakauma tekee autosta helpon ajaa. Tarkemmin voimalinjaan ja muuhun ajettavuuteen syvennymme piakkoin julkaistavassa laajemmassa koeajossa. Jo ensituntumalta on kuitenkin selvää, että ID3 on kova pala päihitettäväksi sähköautomarkkinoilla.Koeajamamme voimalinja tuottaa 150 kilowatin (204 hevosvoiman) tehon. Nollasta sataan Volkswagen ID3 kiihtyy 58 kilowattitunnin akulla varustettuna 7,3 sekunnissa ja huippunopeus on rajattu 160 kilometriin tunnissa. Kyseinen akku riittää 426 kilometrin WLTP-toimintamatkaan.Lisää malleja Suomeen syksylläAiemmin tilattavissa olleita ID3 1ST -erikoismallia seuraa Suomessa syksyllä viisi seuraavaa erikoismallia: Life, Business, Family, Tech ja Tour -mallit. Normaalit, mukaan lukien se kaikkein pelkistetyin, mallit tulevat Suomessa myyntiin ensivuoden alkupuolella.Kaikki erikoismallit Touria vaille ovat 1ST -editionin tapaan varustettu 58 kWh akulla ja 150 kW -tehoisella moottorilla. Tour-malli on saatavilla ainoastaan 77 kWh -akulla, jonka avulla toimintamatkan ilmoitetaan kohoavan 550 kilometriin.Tällä hetkellä tiedossa on ainoastaan 1.ST -editionin hinnat. Muun malliston hinnat julkaistaan myöhemmin.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster