28.7.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen ID3 -ennakkohehkutus saa riittää, on tekojen aika Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID3 on automaailman odotetuimpia uutuuksia hetkeen. Myöhästymisen vuoksi olemme saaneet tyytyä valmistajan lupauksiin autosta hieman pidempään, mutta nyt ei enää tarvitse odottaa, sillä pääsimme ajamaan autoa Saksan Wolfsburgissa. Volkswagenin hehkutus sen MEB-täyssähköarkitehtuurin esikoisesta ID3:sta on saanut välillä koomisiakin piirteitä, etenkin kun auton ilmestyminen on lykkääntynyt useilla kuukausilla. Nyt auto on kuitenkin pääpiirteittäin valmis, lukuun ottamatta joitain toimintoja jotka tulevat autoihin myöhemmin ohjelmistopäivityksen muodossa. Tällaisia toimintoja ovat mm. lisätyn todellisuuden HUD-tuulilasinäyttö ja langaton app-connect -älypuhelinliitäntä.Viimeisintä Golfia kokonaispituudeltaan hieman lyhyempi, mutta akseliväliltään lähes 13 senttimetriä pidempi ID3 on kompaktisti pakattu. Takamatkustajien tilat kestävät vertailun, kuten valmistajan mainoslauseet lupaavat, ainakin luokkaa suurempiin autoihin. Hyvät sisätilat on saatu luotua keulalta puuttuvan moottorin ansiosta, sillä ohjaamoa on saatu edemmäs kuin esimerkiksi Golfissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySamaa sukua – mutta eri perhettäLämpötilan ja tietoviihdejärjestelmän äänenvoimakkuuden säätö on kuin Golfissa, eli kiinteiden kytkimien sijaan käytössä on liukupinnat, jotka jättävät hieman ristiriitaisen kuvan. Liu’uttamalla tarkka säätäminen ajon aikana on heikohkoa, mutta painamalla ne toimivat kuin fyysisetkin painikkeet. Volumea voi säätää tietenkin rattipainikkeiden kautta, ja niiden toimintaan palaamme varsinaisessa koeajossa.Sähköinen perusrakenne tuo oleellisen muutoksen myös vetotapaan. Ensimmäisestä Volkswagen Golfista lähtien enemmistö valmistajan autoista on ollut etumoottorisia ja etuvetoisia. ID3:ssa moottori sen sijaan on takana, joten auto on myös takavetoinen – edellinen Volkswagenin ’’takatuuppari’’ lieneekin kuplavolkkari tai T3-Transporter.Voimalinjan ansiosta auto on hauska ajaa. Kiihtyvyys on rivakkaa ja 50:50 painojakauma tekee autosta helpon ajaa. Tarkemmin voimalinjaan ja muuhun ajettavuuteen syvennymme piakkoin julkaistavassa laajemmassa koeajossa. Jo ensituntumalta on kuitenkin selvää, että ID3 on kova pala päihitettäväksi sähköautomarkkinoilla.Koeajamamme voimalinja tuottaa 150 kilowatin (204 hevosvoiman) tehon. Nollasta sataan Volkswagen ID3 kiihtyy 58 kilowattitunnin akulla varustettuna 7,3 sekunnissa ja huippunopeus on rajattu 160 kilometriin tunnissa. Kyseinen akku riittää 426 kilometrin WLTP-toimintamatkaan.Lisää malleja Suomeen syksylläAiemmin tilattavissa olleita ID3 1ST -erikoismallia seuraa Suomessa syksyllä viisi seuraavaa erikoismallia: Life, Business, Family, Tech ja Tour -mallit. Normaalit, mukaan lukien se kaikkein pelkistetyin, mallit tulevat Suomessa myyntiin ensivuoden alkupuolella.Kaikki erikoismallit Touria vaille ovat 1ST -editionin tapaan varustettu 58 kWh akulla ja 150 kW -tehoisella moottorilla. Tour-malli on saatavilla ainoastaan 77 kWh -akulla, jonka avulla toimintamatkan ilmoitetaan kohoavan 550 kilometriin.Tällä hetkellä tiedossa on ainoastaan 1.ST -editionin hinnat. Muun malliston hinnat julkaistaan myöhemmin.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti