28.7.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen ID3 -ennakkohehkutus saa riittää, on tekojen aika Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID3 on automaailman odotetuimpia uutuuksia hetkeen. Myöhästymisen vuoksi olemme saaneet tyytyä valmistajan lupauksiin autosta hieman pidempään, mutta nyt ei enää tarvitse odottaa, sillä pääsimme ajamaan autoa Saksan Wolfsburgissa. Volkswagenin hehkutus sen MEB-täyssähköarkitehtuurin esikoisesta ID3:sta on saanut välillä koomisiakin piirteitä, etenkin kun auton ilmestyminen on lykkääntynyt useilla kuukausilla. Nyt auto on kuitenkin pääpiirteittäin valmis, lukuun ottamatta joitain toimintoja jotka tulevat autoihin myöhemmin ohjelmistopäivityksen muodossa. Tällaisia toimintoja ovat mm. lisätyn todellisuuden HUD-tuulilasinäyttö ja langaton app-connect -älypuhelinliitäntä. Viimeisintä Golfia kokonaispituudeltaan hieman lyhyempi, mutta akseliväliltään lähes 13 senttimetriä pidempi ID3 on kompaktisti pakattu. Takamatkustajien tilat kestävät vertailun, kuten valmistajan mainoslauseet lupaavat, ainakin luokkaa suurempiin autoihin. Hyvät sisätilat on saatu luotua keulalta puuttuvan moottorin ansiosta, sillä ohjaamoa on saatu edemmäs kuin esimerkiksi Golfissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Samaa sukua – mutta eri perhettä Lämpötilan ja tietoviihdejärjestelmän äänenvoimakkuuden säätö on kuin Golfissa, eli kiinteiden kytkimien sijaan käytössä on liukupinnat, jotka jättävät hieman ristiriitaisen kuvan. Liu’uttamalla tarkka säätäminen ajon aikana on heikohkoa, mutta painamalla ne toimivat kuin fyysisetkin painikkeet. Volumea voi säätää tietenkin rattipainikkeiden kautta, ja niiden toimintaan palaamme varsinaisessa koeajossa. Sähköinen perusrakenne tuo oleellisen muutoksen myös vetotapaan. Ensimmäisestä Volkswagen Golfista lähtien enemmistö valmistajan autoista on ollut etumoottorisia ja etuvetoisia. ID3:ssa moottori sen sijaan on takana, joten auto on myös takavetoinen – edellinen Volkswagenin ’’takatuuppari’’ lieneekin kuplavolkkari tai T3-Transporter. Voimalinjan ansiosta auto on hauska ajaa. Kiihtyvyys on rivakkaa ja 50:50 painojakauma tekee autosta helpon ajaa. Tarkemmin voimalinjaan ja muuhun ajettavuuteen syvennymme piakkoin julkaistavassa laajemmassa koeajossa. Jo ensituntumalta on kuitenkin selvää, että ID3 on kova pala päihitettäväksi sähköautomarkkinoilla. Koeajamamme voimalinja tuottaa 150 kilowatin (204 hevosvoiman) tehon. Nollasta sataan Volkswagen ID3 kiihtyy 58 kilowattitunnin akulla varustettuna 7,3 sekunnissa ja huippunopeus on rajattu 160 kilometriin tunnissa. Kyseinen akku riittää 426 kilometrin WLTP-toimintamatkaan. Lisää malleja Suomeen syksyllä Aiemmin tilattavissa olleita ID3 1ST -erikoismallia seuraa Suomessa syksyllä viisi seuraavaa erikoismallia: Life, Business, Family, Tech ja Tour -mallit. Normaalit, mukaan lukien se kaikkein pelkistetyin, mallit tulevat Suomessa myyntiin ensivuoden alkupuolella. Kaikki erikoismallit Touria vaille ovat 1ST -editionin tapaan varustettu 58 kWh akulla ja 150 kW -tehoisella moottorilla. Tour-malli on saatavilla ainoastaan 77 kWh -akulla, jonka avulla toimintamatkan ilmoitetaan kohoavan 550 kilometriin. Tällä hetkellä tiedossa on ainoastaan 1.ST -editionin hinnat. Muun malliston hinnat julkaistaan myöhemmin. Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?