2.11.2016 Ajoneuvot Maistiainen: yhä kaunis Audi A5 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Audi A5 Coupé on luonnossa linjakkaampi kuin kuvissa. Kaunis auto maistuu hyvältä myös ratin takana. Hieman reilu vuosi uusimman A4:n ensiesittelyn jälkeen on luonnollista, että myös Audi A5 Coupé pistettiin kokonaan uusiksi.Yhteneväisestä perusrakenteesta huolimatta autojen mitat eroavat toisistaan joka suhteessa. Nelioviseen sedan-koriseen A4:ään verrattuna A5 Coupé on viitisen senttiä lyhyempi, muutaman millin leveämpi ja vajaat kuusi senttiä matalampi.Akseliväliä on kutistettu niin ikään karvan alle kuusi senttiä. Modernit sisuskalut ovat tehneet A5:stä myös aikaisempaa kevyemmän.Ohjaamossa tunnelma on pitkälti A4:n kaltainen lukuun ottamatta kattolinjaa, joka kulkee luonnollisesti lähempänä matkustajien päälakia. Kehyksettömät sivuikkunat ja etuturvavöiden ojentajat kuuluvat niin ikään olennaisena osana coupé-maailmaan.Edessä riittää silti tarpeeksi väljyyttä hujopeillekin, ja takana mahtuu istumaan ainakin 185-senttinen varsin kivuttomasti. Takaluukku on coupé-tapaan pieni, mutta kontista käsin vapautettavat kolme selkänojan puolikasta lisäävät monikäyttöisyyttä.Myös ajotuntumat ovat tyypillistä Audia. Kokeilemamme Audi A5 2.0 TFSI Quattro S Tronicin eteneminen on kautta linjan huomaamattoman tehokasta, ja ohjaus on melko kevyeksi tehostettu. Myöhemmässä laajassa koeajossa paneudumme autoon tarkemmin.A5 Coupé -malliston alkavat etuvetoisen 1.4 TFSI S Tronicin hieman alle 50 000 eurosta. Varustetasona on aina Business Sport. Heti perään saapuu viisiovinen A5 Sportback, joka tulee nappaamaan leijonanosan myynnistä. Myös S5-urheiluversio odottaa nurkan takana.Teksti: Jussi Saarinen Kuva: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”