12.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz V 250 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luksusluokan tila-autoksi eriytyvä V-sarja saa henkilöauton ominaisuudet. Hyvää: ajo- ja matkustusmukavuus, meluttomuus, joustavat tilat. Huonoa: hinta. Mercedes-Benzin V-sarja tarkoitti aikaisemmin pakettiautoja ja näiden tila-autoversioita Vianoa ja Vitoa. Nyt V-kirjain viittaa loisteliaaseen tila-autoon, joka muistuttaa vain kaukaa katsottuna hyötyajoneuvo-Vitoa.Hyötyajoneuvojen kanssa samalle pohjalle suunnitelluista tila-autoista halutaan tehdä yhä henkilöautomaisempia.V-sarjalla Mercedes-Benz tekee pesäeroa kilpailijoihin esimerkiksi lisäämällä uutuuteen annoksen sukulaisuutta S-sarjan henkilöautoihin. Led-ajovalojen kaaret on lainattu S:stä, sisustuksen materiaaleja ja tyylejä on tuotu suoraan ässästä, samoin varusteita.Autotehtaiden hyötyajoneuvolinjoilta valmistuvat tila-autot ovat usein hieman krouveja ja mahdollisesti kolisevat ja natisevat henkilöautoja enemmän.Tästä mielikuvasta ainakin Daimlerilla on tahdottu eroon jo V-sarjan edeltäjän Vianon kohdalla. Värinöiden ja ajomelun poistamiseksi on tehty runsaasti työtä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJopa kahdeksanpaikkainenEtuistuimet ovat erillisiä, taakse kuuluu vakiovarusteena neljä käsinojallista erillisistuinta kahdessa rivissä. Matkustamon istuinriveille voi halutessaan hankkia kahden- tai kolmenistuttavat istuimet erikseen taittuvilla selkänojilla. Tällöin auto on enimmillään kahdeksanpaikkainen.Jos tilaa itselleen kolmelle tarkoitetun takapenkin yksiosaisella selkänojalla, mahtuu sisällä nukkumaankin. Nokkaunillehan voi tulla kehotus auton turvajärjestelmästä, kun tämä havaitsee kuljettajassa väsymisen merkkejä.Autossa viihtyy myös matkustajana poikkeuksellinen hyvin. Tasainen meno ja meluttomuus auttavat viihtymään tiloissa, joissa voi suoristaa jalkansa ja ottaa lepoasennon.Avustimia joka lähtöönKuljettajaa avustavia elektronisia järjestelmiä on 11 erilaista. Niistä vakiovarusteita ovat sivutuuliavustin ja kuljettajan tilaa tarkkaileva vireystila-avustin. Lisävarusteita ovat aktiivinen pysäköintiavustin ja kamerakuvaan perustuva 360 asteen ympäristönkuvaus, joka on todella pätevä apuväline.Lisävarusteita ovat myös Distronic Plus -etäisyysavustin yhdessä törmäysvaroittimen kanssa, joilla ruuhkassa ajamisesta alkaa jo melkein nauttia – auto huolehtii kaikesta muusta paitsi ohjaamisesta.Seitsenportainen automaattivaihteisto toimii etäisyyden tunnistavan vakionopeudensäätimen kanssa saumattomasti.Katveavustin, älykäs ILS-valojärjestelmä ja automaattiset kaukovalot ovat kokemus, joka kuuluisi jokaisen nykykuljettajan yleissivistykseen. Sivumennen sanottuna ne saisivat kuulua verovapaiksi vakiovarusteiksi kaikkiin uusiin autoihin.Loppuvuodesta nelivetoV-sarja tulee aluksi takavetoisena ja kahdella eri koripituudella, loppuvuodesta tarjolle tulee pidempi versio ja neliveto. Voimanlähteet ovat kaikki saman kuutiotilavuuden dieseleitä, joista otetaan irti vähän toisistaan poikkeavia teholukuja (100/120/140 hv).V-sarja on tähdätty varakkaille perheille ja tilaa vievien urheilulajien harrastajille. Toinen kohderyhmä ovat arvovieraiden kuljetusten järjestäjät kuten hotellit.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeljä ajo-ohjelmaaKoeajetun Mercedes-Benz V 250 Bluetec -mallin 2,1 litran nelisylinterisen dieselmoottorin suoritusarvot vastaavat edeltäjä-Vianon kolmilitraisen V6-turbodieselmoottorin tehoa.Keskikonsolista voi napin painalluksella valita ajo-ohjelmista taloudellisen, mukavuuspainotteisen, urheilullisen tai manuaalisen vaihtoehdon.Ohjelmat vaikuttavat moottorin, kaasupolkimen ja vaihteiston vasteeseen ja toimintatapaan.V-sarjan autot rautautuvat Suomeen kesäkuussa, aluksi keskipitkänä (5,14 metriä) versiona.Teksti ja kuvat: Ilpo Mattila Mercedes-Benz V 250 CDI BlueTec Hinta alkaen 76 323 € Koeajetun auton hinta varusteineen 107 930 € Ajoneuvovero 144 €/ v Käyttövoimavero 622 €/ v Moottori 2 143 cm³, Dieselmoottori, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 140 kW (190 hv), 3800 r/min Vääntö 440 Nm (1400-2400 r/min) Vääntö 440 Nm (1400-2400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,1 s Huippunopeus 206 km/h Kulutus l/ 100 km 6,6 (kaup.) / 5,6 (maant.) / NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 157 g/km Mitat pituus 5140 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1880 mm, akseliväli 3200 mm Tavaratila: 1030/4630 l Omamassa: 2145 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 000 kg. Matkanjatkamispalvelu 30 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous