28.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: mielikuvien kampittaja – Renault Mégane Sport Tourer Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Mégane Sport Tourer on automalli, jolla ranskalaisvalmistaja muuttaa mielikuvia. Hyvää: kohentunut ajettavuus, tavaratilan monikäyttöisyys, ajaton muotoilu. Huonoa: auton mataluus takana matkustavan kannalta. Renault Mégane Sport Tourer on automalli, jolla ranskalaisvalmistaja pyrkii muuttamaan sitkeässä istuvan mielikuvan, jonka mukaan Renault kuuluu luotettavuudessa ja kestävyydessä autojen kakkosdivisioonaan. Tuoreimpiin Renault-imagon muokkaajiin kuuluu Méganen uusi farmarikorinen.Tulokas on nenänpäästään aina C-pilariin saakka käytännössä samanlainen kuin viime vuonna esitelty Méganen viistoperän neljäs sukupolvi.Auto on kevyt käsitellä ja helppo ajettava kaikenlaisilla teillä. Maantieajossa farmari tuntuu jopa paremmalta kuin aiemmin koeajettu viistoperäinen veljensä pidemmän akselivälin tuoman vakauden ansiosta.Muotoilijat ovat onnistuneet. Uutuus on tyylikkyydessä farkkujen aatelia sekä ulkoa että sisältä. Kojelaudan ja hallintalaitteiden ilme ja sijoittelu ilahduttavat kuskia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavaratila ennallaanMégane Sport Tourerin tavaratila on 580-litrainen eli se ei ole kasvanut edeltävästä versiosta. Takapenkit kaatamalla ruuma lähes kolminkertaistuu.Kehitystä on tavaratilan muunneltavuudessa. Tavaratilan voi jakaa etu- ja takaosaan, jos haluaa vaikkapa estää tavaroiden liikkumisen. Sivuilla on kiinnityskoukut kasseille. Matala lastauskorkeus helpottaa harrastevälineiden ja ostosten mättämistä kyytiin.Takapenkkien selkänojat taittuvat helposti. Myös oikean etupenkin taittamalla saa kyytiin jopa 2,7 metriä pitkän esineen. Taittuva etumatkustajan istuin on tosin vakiona vain korkeimmalla varustetasolla.Takana istuvien jalkatilat ovat autoluokan kärkipäätä. Takaistuimen selkänojan kallistuskulma on aiempaa kaksi astetta suurempi, mikä ei tunnu isolta asialta, mutta ainakin pikaisen testauksen perusteella lisää matkustamisen mukavuutta.Kolme varustetasoaVarustetasoja on kolme: Life, Zen ja Bose. Lähtötaso Life on kovin riisuttu. Zenistä löytyy jo paljon enemmän, esimerkiksi ajovalojen automaattinen vaihtojärjestelmä, digitaalinen mittaristo seitsentuumaisella näytöllä ja kattava multimediajärjestelmä.Koeajoautoissa olleista lisävarusteista helpotusta arkiajoon tuovat esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin ja heijastusnäyttö, joiden yhteishinta on 500 euroa.Tutut voimanlähteetMoottorit ovat tuttuja viistoperäisestä. Ainoa diesel (Energy dCi) on turboahdettu ja tuottaa 110 hevosvoimaa (81 kW). Sen yhteyteen saa kuusilovisen vaihteiston manuaalisena tai automaattina. Yhdistetty kulutus on 3,7 litraa satasella ja hiilidioksidipäästöt 95 grammaa kilometrillä.Bensiinimoottoreina ovat 1,2-litraisen turbon 101- ja 132-hevosvoimaiset versiot, joiden yhteydessä saa yllättäen vain manuaalivaihteiston. Polttoaineen keskikulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat tehoerosta huolimatta lähes samat: 5,3–5,4 litraa satasella ja 119–120 grammaa kilometrillä.Urheilullisuutta tuo GT-versio. Renault Sportin kehittämä 1,6-litrainen turboahdettu Energy TCe tuottaa 205 hevosvoimaa ja 280 newtonmetrin maksimiväännön. GT:ssä on nelipyöräohjaus 4Control. GT:n hinta on 35 290 eli 14 000 euroa enemmän kuin malliston lähtöhinta.Teksti: Timo Nieminen Kuvat: valmistaja Renault Mégane Sport Tourer Energy TCe 130 Hinta alkaen 21 290 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 260 € Moottori Bensiinimoottori, 1 198 cm³, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 97 kW (132 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Vääntö 205 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 197 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4626 mm, leveys 1814 mm, korkeus 1449 mm, akseliväli 2712 mm Takuu 4 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa