5.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Moto Guzzi V9 Roamer – Ison customin tuntua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialaista eleganssia kohtuuhinnalla. Moto Guzzi täydentää mallistoaan 750-kuutioisten V7- ja 1400-kuutioisten California-mallien väliin sijoittuvalla V9 Roamerilla. Sen 850-kuutioinen moottori on tyypiltään italialaisvalmistajan tavaramerkiksi muodostunut persoonallinen pitkittäinen V2. Keskikokoisten custom-pyörien luokkaan asettuvan Roamerin toinen valtavirrasta poikkeava ominaisuus on kardaaniveto. Yleensä tämän kokoluokan pyörissä toisiovedoksi on valittu ketju. Tyhjäkäynniltä punarajalle venyvä moottori Pitkittäisen moottorin aiheuttamien inertiavoimien ansiosta kaasukahvan kääntö paikallaan ollessa heilauttaa pyörää selvästi sivusuunnassa. Vauhdissa ilmiötä ei huomaa. Moottori aiheuttaa tyhjäkäynnillä koko moottoripyörän läpi kuljettajaan asti tuntuvan harvataajuisen värinän. Tämäkin ominaisuus katoaa heti kun lähdetään liikkeelle ja kierrokset nousevat tyhjäkäynnin yläpuolelle. Ilmajäähdytteisen moottorin viritysaste on maltillinen, mutta kiihdytettäessä se tuntuu numeroarvojaan tehokkaammalta. Syynä on se, että vääntökäyrä on käytännössä vaakasuora ja tehokäyrä kasvaa kierroslukumittarin punarajalle asti. Tasaisesti nouseva tehokäyrä houkuttelee koko kierrosalueen käyttöön. Moottori vetää puhtaasti 1500 kierroksesta alkaen ja voiman tunnetta tulee mukaan viisisataa kierrosta ylempänä. Kuusivaihteinen vaihteisto toimii sujuvasti. Kytkin ei ole luokkansa kevyimpiä, mutta paremminkin sitä voi luonnehtia tunnokkaaksi kuin raskaaksi. Kuivaa yksilevyistä kytkintäkin voidaan nykypäivänä pitää erikoisuutena, kun valtaosassa pyöristä on märkä monilevykytkin. Mittaristoon kuuluvan vaihdenäytön erikoisuus on, että paikallaan vaihteen kytkeminen sammuttaa vapaan merkkivalon mutta vaihdenäyttö herää vasta pyörän lähtiessä liikkeelle. Ominaisuus johtuu siitä, että vaihdenäyttö vertailee kierroslukua ja ajonopeutta ja laskee niiden suhteesta käytössä olevan vaihteen. Näyttää pieneltä, tuntuu isolta Roamerin pysty ajoasento ja leveä ohjaustanko luovat vaikutelman suurikokoisesta pyörästä. Näin siitä huolimatta, että istuinkorkeus on vain 780 millimetriä ja paino tankattuna on saatu puristettua kilon verran alle kahdensadan kilon. Teräsputkirunkoiselle moottoripyörälle se on erittäin alhainen lukema. Ajotuntuman mukaan voisi kuvitella moottorin tilavuuden ja painolukeman olevan suurempia. Klassinen pyöreä mittari on selkeälukuinen. Vilkkuvipu on muotoiltu peukaloon sopivaksi, mutta se on tunnoton. Ryhdikkään ajoasennon ansiosta kaupunkiajo ja muun liikenteen seuraaminen on helppoa. Vastaavasti maantiellä pysty ajoasento saa kuljettajan pitämään nopeuden maltillisena, sillä jo moottoritienopeuksissa ajoviima painaa takin etuosaa melkoisesti. Parhaimmillaan V9 Roamer on, kun edetään rauhallisesti nauttien mutkateitä. Jos kaipaa urheilullisempaa vaihtoehtoa, niin saman tekniikan jakavassa rinnakkaismalli V9 Bobberissa on urheilullisempi ajoasento, joka houkuttelee selvästi vauhdikkaampaan ajoon. Moottori:ilmajäähdytteinen V2, 853 cm³Teho:40,5 kW (55 hv) / 6 250 k/minVääntö:62 Nm / 3 000 k/minVoimansiirto:kardaaniveto, 6 vaihdettaPaino tankattuna:199 kgHinta:12 990 € Teksti: Janne Huhtala, kuvat: Moto Guzzi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt