5.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Moto Guzzi V9 Roamer – Ison customin tuntua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialaista eleganssia kohtuuhinnalla. Moto Guzzi täydentää mallistoaan 750-kuutioisten V7- ja 1400-kuutioisten California-mallien väliin sijoittuvalla V9 Roamerilla. Sen 850-kuutioinen moottori on tyypiltään italialaisvalmistajan tavaramerkiksi muodostunut persoonallinen pitkittäinen V2. Keskikokoisten custom-pyörien luokkaan asettuvan Roamerin toinen valtavirrasta poikkeava ominaisuus on kardaaniveto. Yleensä tämän kokoluokan pyörissä toisiovedoksi on valittu ketju.Tyhjäkäynniltä punarajalle venyvä moottoriPitkittäisen moottorin aiheuttamien inertiavoimien ansiosta kaasukahvan kääntö paikallaan ollessa heilauttaa pyörää selvästi sivusuunnassa. Vauhdissa ilmiötä ei huomaa. Moottori aiheuttaa tyhjäkäynnillä koko moottoripyörän läpi kuljettajaan asti tuntuvan harvataajuisen värinän. Tämäkin ominaisuus katoaa heti kun lähdetään liikkeelle ja kierrokset nousevat tyhjäkäynnin yläpuolelle.Ilmajäähdytteisen moottorin viritysaste on maltillinen, mutta kiihdytettäessä se tuntuu numeroarvojaan tehokkaammalta. Syynä on se, että vääntökäyrä on käytännössä vaakasuora ja tehokäyrä kasvaa kierroslukumittarin punarajalle asti. Tasaisesti nouseva tehokäyrä houkuttelee koko kierrosalueen käyttöön. Moottori vetää puhtaasti 1500 kierroksesta alkaen ja voiman tunnetta tulee mukaan viisisataa kierrosta ylempänä.Kuusivaihteinen vaihteisto toimii sujuvasti. Kytkin ei ole luokkansa kevyimpiä, mutta paremminkin sitä voi luonnehtia tunnokkaaksi kuin raskaaksi. Kuivaa yksilevyistä kytkintäkin voidaan nykypäivänä pitää erikoisuutena, kun valtaosassa pyöristä on märkä monilevykytkin. Mittaristoon kuuluvan vaihdenäytön erikoisuus on, että paikallaan vaihteen kytkeminen sammuttaa vapaan merkkivalon mutta vaihdenäyttö herää vasta pyörän lähtiessä liikkeelle. Ominaisuus johtuu siitä, että vaihdenäyttö vertailee kierroslukua ja ajonopeutta ja laskee niiden suhteesta käytössä olevan vaihteen.Näyttää pieneltä, tuntuu isoltaRoamerin pysty ajoasento ja leveä ohjaustanko luovat vaikutelman suurikokoisesta pyörästä. Näin siitä huolimatta, että istuinkorkeus on vain 780 millimetriä ja paino tankattuna on saatu puristettua kilon verran alle kahdensadan kilon. Teräsputkirunkoiselle moottoripyörälle se on erittäin alhainen lukema. Ajotuntuman mukaan voisi kuvitella moottorin tilavuuden ja painolukeman olevan suurempia.Klassinen pyöreä mittari on selkeälukuinen. Vilkkuvipu on muotoiltu peukaloon sopivaksi, mutta se on tunnoton. Ryhdikkään ajoasennon ansiosta kaupunkiajo ja muun liikenteen seuraaminen on helppoa. Vastaavasti maantiellä pysty ajoasento saa kuljettajan pitämään nopeuden maltillisena, sillä jo moottoritienopeuksissa ajoviima painaa takin etuosaa melkoisesti. Parhaimmillaan V9 Roamer on, kun edetään rauhallisesti nauttien mutkateitä. Jos kaipaa urheilullisempaa vaihtoehtoa, niin saman tekniikan jakavassa rinnakkaismalli V9 Bobberissa on urheilullisempi ajoasento, joka houkuttelee selvästi vauhdikkaampaan ajoon.Moottori:ilmajäähdytteinen V2, 853 cm³Teho:40,5 kW (55 hv) / 6 250 k/minVääntö:62 Nm / 3 000 k/minVoimansiirto:kardaaniveto, 6 vaihdettaPaino tankattuna:199 kgHinta:12 990 €Teksti: Janne Huhtala, kuvat: Moto Guzzi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?