31.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: farmarina vieläkin parempi – Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI Bi-Turbo Innovation Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra:n farmariversio paikkaa viistoperämallin puutteet. Hyvää: tavaratilan helppokäyttöisyys, moottorin alavääntö, ajettavuus, ajovalot. Huonoa: alusta kova huonoille teille, tähän moottoriin ei automaattivaihteistoa. Jo Opel Astra:n viistoperämalli oli erittäin tasapainoinen ja onnistunut kokonaisuus – siitä todistavat muun muassa 11 kansallista voittoa ja yksi maanosan Vuoden auto -titteli.Hatchback-mallin selvästi vaisuin esitys oli tavaratila, joka vaikutti melkeinpä vasemmalla kädellä tehdyltä muuhun autoon verrattuna. Sen moni on varmasti pannut merkille, vaikka uutta Opel Astraa on myyty erinomaisesti myös viistoperäisenä.Runsaat tuhat euroa kalliimman farkun kutsumanimi on Sports Tourer. Edeltäjään verrattuna auto on pidentynyt karvan verran, kun taas viistoperän ulkomitat puristettiin aiempaa pienemmiksi. Matkustajilla on aiempaa väljempää.Farmarimallin ruuma imaisee näkösuojan alle 540 litraa. Se ei ole jättimäinen mutta kuitenkin kohtuullinen lukema ja 40 litraa enemmän kuin edellisessä sukupolvessa. Opel puhuu mieluummin 1 630 litran kokonaistilavuudesta, jonka saa käyttöön takaistuimet kippaamalla. Sillä päästään jo luokkaa suurempien autojen mittoihin, mutta harva varmaan tarvitsee sitä kovin usein käyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaluukku avautuu käsin koskemattaKoeajamassamme autossa takapenkki oli jaettu kolmeen osaan, joten kahden takamatkustajan väliin sai pitkiä tavaroita mukaan. Kolmijako on kuitenkin noin 300 euron hintainen lisävaruste. Muuten penkki kaatuu tavanomaisemmin kahdessa osassa.Suoralinjaisen kontin laajentaminen on helppoa. Tarvitaan vain yhden sormen voimat ruumassa olevan vivun nykäisemiseen. Näkösuojan saa helposti irti ja vinottain piiloon tavaratilan pohjan alle.Ajamamme auto oli jotakuinkin samanlainen kuin Innovation-varusteltu malli Suomessa. Siinä takaluukun käyttö onnistuu ilman käsiä. Sekä avaaminen että sulkeminen käy heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla. Sitä toimintoa arvostaa etenkin loskakelillä.Etuistuimiin Opel kehuskelee panostaneensa urakalla. Parhaassa Innovation-varustelussa mukaan saa noin 600 euron lisäpanostuksella kahdeksansuuntaiset etuistuimien säädöt. Istuimet on suunniteltu yhteistyössä AGR:n selkäasiantuntijoiden kanssa, ja kieltämättä sen huomaa.Hattua on nostettava myös kohtuuhintaisille Led Matrix -ajovaloille, jotka antavat erinomaisen näkyvyyden ilman vaivaa.Uusittu dieselmoottoriUuden korimallin lisäksi pääsimme tutustumaan uusittuun 1,6-litraiseen kahden turboahtimen Bi-Turbo-dieselmoottoriin. Siitä otetaan maukkaat 160 hevosvoimaa, mikä on Opelin laskelmien mukaan paras noteeraus tässä moottorikokoluokassa.Kahdella ahtimella saadaan suurin mahdollinen 350 newtonmetrin vääntömomentti käyttöön jo 1 500 kierroksen käyntinopeudessa ja 320 newtonmetriä vain 1 250 kierroksessa. Niinpä auto on erittäin notkea kiihdytyksissä, eikä erittäin mäkisellä ja mutkaisella tiellä tarvittu ykkösvaihdetta kuin täyspysähdyksissä.Kiihtyvyys on kunnossa myös kovemmissa nopeuksissa. Opelin mukaan viitosvaihteella päästään 8,1 sekunnissa 80:n nopeudesta 120 kilometrin tuntivauhtiin. Valitettavasti tämän moottorin kanssa ei saa automaattivaihteistoa.Urheilullinen ajokokemusAjokokemus on varsin urheilullinen. Jäykkä ohjaus voi olla jonkun makuun jopa liian tuhti. Huonopintaisilla teillä alustan kovuus häiritsee.Viistoperän tapaan farkkukin on selvästi aiempaa kevyempi, mikä säästää selvästi polttoainetta. Bi-Turbo on lähes 150 kiloa edeltäjämallia hoikempi, kun versioista suurin pudottaja on yltänyt 190 kiloon.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?