31.3.2016 Ajoneuvot Koeajo: farmarina vieläkin parempi – Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI Bi-Turbo Innovation Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Astra:n farmariversio paikkaa viistoperämallin puutteet. Hyvää: tavaratilan helppokäyttöisyys, moottorin alavääntö, ajettavuus, ajovalot. Huonoa: alusta kova huonoille teille, tähän moottoriin ei automaattivaihteistoa. Jo Opel Astra:n viistoperämalli oli erittäin tasapainoinen ja onnistunut kokonaisuus – siitä todistavat muun muassa 11 kansallista voittoa ja yksi maanosan Vuoden auto -titteli.Hatchback-mallin selvästi vaisuin esitys oli tavaratila, joka vaikutti melkeinpä vasemmalla kädellä tehdyltä muuhun autoon verrattuna. Sen moni on varmasti pannut merkille, vaikka uutta Opel Astraa on myyty erinomaisesti myös viistoperäisenä.Runsaat tuhat euroa kalliimman farkun kutsumanimi on Sports Tourer. Edeltäjään verrattuna auto on pidentynyt karvan verran, kun taas viistoperän ulkomitat puristettiin aiempaa pienemmiksi. Matkustajilla on aiempaa väljempää.Farmarimallin ruuma imaisee näkösuojan alle 540 litraa. Se ei ole jättimäinen mutta kuitenkin kohtuullinen lukema ja 40 litraa enemmän kuin edellisessä sukupolvessa. Opel puhuu mieluummin 1 630 litran kokonaistilavuudesta, jonka saa käyttöön takaistuimet kippaamalla. Sillä päästään jo luokkaa suurempien autojen mittoihin, mutta harva varmaan tarvitsee sitä kovin usein käyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaluukku avautuu käsin koskemattaKoeajamassamme autossa takapenkki oli jaettu kolmeen osaan, joten kahden takamatkustajan väliin sai pitkiä tavaroita mukaan. Kolmijako on kuitenkin noin 300 euron hintainen lisävaruste. Muuten penkki kaatuu tavanomaisemmin kahdessa osassa.Suoralinjaisen kontin laajentaminen on helppoa. Tarvitaan vain yhden sormen voimat ruumassa olevan vivun nykäisemiseen. Näkösuojan saa helposti irti ja vinottain piiloon tavaratilan pohjan alle.Ajamamme auto oli jotakuinkin samanlainen kuin Innovation-varusteltu malli Suomessa. Siinä takaluukun käyttö onnistuu ilman käsiä. Sekä avaaminen että sulkeminen käy heilauttamalla jalkaa takapuskurin alla. Sitä toimintoa arvostaa etenkin loskakelillä.Etuistuimiin Opel kehuskelee panostaneensa urakalla. Parhaassa Innovation-varustelussa mukaan saa noin 600 euron lisäpanostuksella kahdeksansuuntaiset etuistuimien säädöt. Istuimet on suunniteltu yhteistyössä AGR:n selkäasiantuntijoiden kanssa, ja kieltämättä sen huomaa.Hattua on nostettava myös kohtuuhintaisille Led Matrix -ajovaloille, jotka antavat erinomaisen näkyvyyden ilman vaivaa.Uusittu dieselmoottoriUuden korimallin lisäksi pääsimme tutustumaan uusittuun 1,6-litraiseen kahden turboahtimen Bi-Turbo-dieselmoottoriin. Siitä otetaan maukkaat 160 hevosvoimaa, mikä on Opelin laskelmien mukaan paras noteeraus tässä moottorikokoluokassa.Kahdella ahtimella saadaan suurin mahdollinen 350 newtonmetrin vääntömomentti käyttöön jo 1 500 kierroksen käyntinopeudessa ja 320 newtonmetriä vain 1 250 kierroksessa. Niinpä auto on erittäin notkea kiihdytyksissä, eikä erittäin mäkisellä ja mutkaisella tiellä tarvittu ykkösvaihdetta kuin täyspysähdyksissä.Kiihtyvyys on kunnossa myös kovemmissa nopeuksissa. Opelin mukaan viitosvaihteella päästään 8,1 sekunnissa 80:n nopeudesta 120 kilometrin tuntivauhtiin. Valitettavasti tämän moottorin kanssa ei saa automaattivaihteistoa.Urheilullinen ajokokemusAjokokemus on varsin urheilullinen. Jäykkä ohjaus voi olla jonkun makuun jopa liian tuhti. Huonopintaisilla teillä alustan kovuus häiritsee.Viistoperän tapaan farkkukin on selvästi aiempaa kevyempi, mikä säästää selvästi polttoainetta. Bi-Turbo on lähes 150 kiloa edeltäjämallia hoikempi, kun versioista suurin pudottaja on yltänyt 190 kiloon.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa