7.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Opel Insignia Country Tourer – korotettu farkku apuvedolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korotettu farkku on parhaimmillaan nelivetoisena. Hyvää: Ajoasento, vaihteiston ja nelivedon toiminta. Huonoa: Tavaratila, takatilat, kojelaudan ergonomia. Insignian dieselmoottoritarjonta uusiutui perusteellisesti mallivuodelle 2016, ja koeajoimme viime joulukuussa malliston tuoretta päätä edustavan kaksilitraisen turbodieselin. Tuolloin keli oli vielä pitävä, ja alla etuvetoinen, 20 milliä korkeammalla maavaralla sekä maastomeikillä varustettu Country Tourer -versio.Kun sitten lunta alkoi satamaan alkuvuodesta hiljalleen maahan, oli aika kokeilla saman auton nelivetoista painosta. Juuri kaksilitrainen diesel onkin ainoa moottorivaihtoehto, jolla joka nurkasta raapivan Opel Insignia Country Tourer:n saa. Pienempi, 1,6-litrainen diesel (136 hv) sekä 1,6-litrainen bensaturbo (170 hv) ovat tarjolla ainoastaan etuvetoisina.Nelivedon lisähinta vastaavaan etuvetoiseen 2.0 CDTI:hin on automaattivaihteiston yhteydessä vähän päälle kaksituhatta euroa – auton kokonaishintaan nähden varsin kohtuullinen sijoitus.Jos pärjää matalammalla alustalla, myynnissä on myös tavallinen Insignia nelivetoisena. Sen moottorivalikoima on hieman laajempi, sillä dieselin ohella valikoima kattaa niin kaksilitraisen bensaturbon (250 hv) kuin OPC-sporttimallin 2.8 V6:n (325 hv).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyApua puolet vuodestaNelivetoinen auto on tietysti parhaimmillaan lumella ja jäällä, ja Insigniankin tapauksessa vetopito on täysin toista luokkaa etuvetoiseen verrattuna. Automaattivaihteiston kanssa asia vain korostuu, sillä liikennevaloissa tarvitsee vain painaa kaasua, ja auto lähtee aina ripeästi. Eikä tarvitse ennen starttia haeskella vetävien pyörien alle pitävämpää pintaa.Jokapyörävedosta on hyötyä myös sulalla kelillä. Suomessa ajetaan miltei puolet vuodesta talvirenkailla, ja etenkin nastakumeilla kaksivetoisen auton pito on liikkeellelähdöissä hyvinkin rajallinen, vaikka alla olisikin asfalttia. Joka nurkasta raapiva malli sinkoutuu näissäkin tilanteissa selvästi sähäkämmin matkaan.Kokeilimme Insigniaa myös jääradalla, ja siellä neliveto toimi sivistyneesti. Ajonvakautus sallii sporttisemmassa asennossaan varsin laajat luisut ennen puuttumistaan peliin, eli meno ei ole missään vaiheessa tökkivän jarruttelevaa. Varsinaisissa heittelehtimistilanteissa järjestelmä toki nappaa auton haltuunsa ja vakauttaa kulun.Parhaimmillaan kuljettajalleMuuten neliveto-Insigniaan pätevät samat kehut ja moitteet kuin etuvetoiseenkin. Auto on menevästi muotoiltu, ja kuljettajan istuin sekä ajoasento ovat oikein hyvät. Ergonomia koki taannoisessa malliuudistuksessa harppauksia eteenpäin, mutta kojelaudan eräät katkaisimet vaativat vieläkin totuttelua.Moottori-vaihteistoyhdistelmä pelaa muuten erittäin huomaamattomasti, mutta uusikaan Opelin diesel ei ole lajissaan kaikkein kuiskaavinta sorttia.Selvästi heikoin piirre Insigniassa ovat tilat. Takana on auton liki viiden metrin kokonaispituuteen nähden vain keskinkertaiset polvitilat, ja tavaratila on vuorattu tilaa tuhlailevasti laatikon muotoon. Kun vielä takaluukku paksuine sisäpaneeleineen vaatii sulkeutuakseen paljon tilaa kontin puolelta, voidaan todeta, että runsaasti tavaraa kuskaavalle on tarjolla selvästi tilavampiakin autoja.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 4x4 A6 Hinta alkaen 40 767 € Moottori Dieselmoottori 1 956 cm³, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 125 kW (170 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 169 g/km Mitat pituus 4920 mm, leveys 1856 mm, korkeus 1526 mm, akseliväli 2737 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: olisiko Suomen oma Bluesmobile tällainen? 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster