7.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Opel Insignia Country Tourer – korotettu farkku apuvedolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Korotettu farkku on parhaimmillaan nelivetoisena. Hyvää: Ajoasento, vaihteiston ja nelivedon toiminta. Huonoa: Tavaratila, takatilat, kojelaudan ergonomia. Insignian dieselmoottoritarjonta uusiutui perusteellisesti mallivuodelle 2016, ja koeajoimme viime joulukuussa malliston tuoretta päätä edustavan kaksilitraisen turbodieselin. Tuolloin keli oli vielä pitävä, ja alla etuvetoinen, 20 milliä korkeammalla maavaralla sekä maastomeikillä varustettu Country Tourer -versio.Kun sitten lunta alkoi satamaan alkuvuodesta hiljalleen maahan, oli aika kokeilla saman auton nelivetoista painosta. Juuri kaksilitrainen diesel onkin ainoa moottorivaihtoehto, jolla joka nurkasta raapivan Opel Insignia Country Tourer:n saa. Pienempi, 1,6-litrainen diesel (136 hv) sekä 1,6-litrainen bensaturbo (170 hv) ovat tarjolla ainoastaan etuvetoisina.Nelivedon lisähinta vastaavaan etuvetoiseen 2.0 CDTI:hin on automaattivaihteiston yhteydessä vähän päälle kaksituhatta euroa – auton kokonaishintaan nähden varsin kohtuullinen sijoitus.Jos pärjää matalammalla alustalla, myynnissä on myös tavallinen Insignia nelivetoisena. Sen moottorivalikoima on hieman laajempi, sillä dieselin ohella valikoima kattaa niin kaksilitraisen bensaturbon (250 hv) kuin OPC-sporttimallin 2.8 V6:n (325 hv).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyApua puolet vuodestaNelivetoinen auto on tietysti parhaimmillaan lumella ja jäällä, ja Insigniankin tapauksessa vetopito on täysin toista luokkaa etuvetoiseen verrattuna. Automaattivaihteiston kanssa asia vain korostuu, sillä liikennevaloissa tarvitsee vain painaa kaasua, ja auto lähtee aina ripeästi. Eikä tarvitse ennen starttia haeskella vetävien pyörien alle pitävämpää pintaa.Jokapyörävedosta on hyötyä myös sulalla kelillä. Suomessa ajetaan miltei puolet vuodesta talvirenkailla, ja etenkin nastakumeilla kaksivetoisen auton pito on liikkeellelähdöissä hyvinkin rajallinen, vaikka alla olisikin asfalttia. Joka nurkasta raapiva malli sinkoutuu näissäkin tilanteissa selvästi sähäkämmin matkaan.Kokeilimme Insigniaa myös jääradalla, ja siellä neliveto toimi sivistyneesti. Ajonvakautus sallii sporttisemmassa asennossaan varsin laajat luisut ennen puuttumistaan peliin, eli meno ei ole missään vaiheessa tökkivän jarruttelevaa. Varsinaisissa heittelehtimistilanteissa järjestelmä toki nappaa auton haltuunsa ja vakauttaa kulun.Parhaimmillaan kuljettajalleMuuten neliveto-Insigniaan pätevät samat kehut ja moitteet kuin etuvetoiseenkin. Auto on menevästi muotoiltu, ja kuljettajan istuin sekä ajoasento ovat oikein hyvät. Ergonomia koki taannoisessa malliuudistuksessa harppauksia eteenpäin, mutta kojelaudan eräät katkaisimet vaativat vieläkin totuttelua.Moottori-vaihteistoyhdistelmä pelaa muuten erittäin huomaamattomasti, mutta uusikaan Opelin diesel ei ole lajissaan kaikkein kuiskaavinta sorttia.Selvästi heikoin piirre Insigniassa ovat tilat. Takana on auton liki viiden metrin kokonaispituuteen nähden vain keskinkertaiset polvitilat, ja tavaratila on vuorattu tilaa tuhlailevasti laatikon muotoon. Kun vielä takaluukku paksuine sisäpaneeleineen vaatii sulkeutuakseen paljon tilaa kontin puolelta, voidaan todeta, että runsaasti tavaraa kuskaavalle on tarjolla selvästi tilavampiakin autoja.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 4x4 A6 Hinta alkaen 40 767 € Moottori Dieselmoottori 1 956 cm³, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 125 kW (170 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 169 g/km Mitat pituus 4920 mm, leveys 1856 mm, korkeus 1526 mm, akseliväli 2737 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Koeajo Koeajo: Subaru Forester – vanhoilla vahvuuksilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti