29.12.2014 Ajoneuvot Koeajo: pieni, mutta pippurinen Smart Fortwo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pirteä Smart kelpaa mainiosti yrityksen imagoautoksi tai perheen torikassiksi. Hyvää: Kääntösäde, suorituskyky (66 kW versio), polttoainetalous. Huonoa: Istuimet (varauksin), epävakaa ajettavuus. Vuonna 1998 syntynyt Smart on saavuttanut kolmannen mallisukupolven. Tammikuussa Suomen markkinoille saapuva mallisto käsittää kaksipaikkaisen Fortwon ja nelipaikkaisen Forfourin.Uutta Smartia valmistetaan kahdella tehtaalla. Fortwo on valmistettu mallin synnystä alkaen Ranskan koillisnurkkauksessa Hambachissa. Nelipaikkaista tehdään Novomestossa Sloveniassa.Mercedes-Benzin omistama Smart tekee tiivistä yhteistyötä Renaultin kanssa. Hiljattain esitelty Twingo on korirakenteeltaan läheistä sukua ja tekniikkakin on suurelta osin yhtenevä.Kaikki muu on varustelusta alkaen Smarteissa erilaista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKetterä kaupungissaEnsin ajossa on Fortwon kahdesta vaihtoehdosta tehokkaampi, 0,9-litrainen turbomoottori käsivalintaisella vaihteistolla.Moottori osoittautuu todella pirteäksi. Alkuun moottorin reagoinnissa häiritsee tarkkuutta ja tottumusta vaativa kaasupolkimen käyttö. Ensin tuntuu, ettei moottori reagoi polkaisuun. Jo pieni lisäliike herättää turboahtimen ja sen jälkeen mennään.Nykivä meno alkaa toki kilometrien karttuessa tasoittua. Lyhytliikkeisestä kaasupolkimesta alkaa löytyä vähemmän niskaa rasittava tuntuma.Seuraava havainto Barcelonan kaupunkiliikenteessä on auton huikea ketteryys. Vain 6,95 metrin kääntösäde on silti hämmästyttävä, vaikka auto onkin ainoastaan 2,7 metrin mittainen.Koska keula on kevyt ja ohjaus nopea, kääntyy auto todella hanakasti myös kaarreajossa. Sivutuuliherkkyyttä vähentää takajarruja hyödyntävä sivutuuliavustin. Onneksi, sillä lyhytakselivälinen auto ei ole erityisen suuntavakaa.Automaatti keväälläSuomeen keväällä saatava kuusiportainen kaksoiskytkinvaihteisto on yhdistettävissä 1-litraiseen vapaasti hengittävään moottoriin.Vaihteisto toimii kohtuullisen joustavasti. Nykimistä ei ylös- tai alaspäin vaihdettaessa juuri tunnu.Moottori tuntuu turboversion jälkeen hengettömältä. Tehoeroa on vain 19 hevosvoimaa, mutta merkittävämpää on 44 newtonmetrin vääntöero.Toisaalta kaupunkiajossa tehon ja kiihtyvyyden tarvetta voi aina kyseenalaistaa.Ketteryys ja pieni kääntösäde kuitenkin muistuttavat, missä Smart on parhaiten kotonaan ja mihin se on tarkoitettu.Hyvä varusteluSmarteista on saatavana kolme varustetasoa. Kaikissa varustelu on huomattavan hyvällä tolalla.Lisävarustelistalta kannattaa silti harkita muutamaa poimintaa. Cool & media –paketti, hinnaltaan 867 euroa, sisältää navigaattorin ja ison näytön.Vakiovarusteluna on Cool & audio –kokonaisuus, johon kuuluvat Smart Audio -järjestelmä, AUX/USB-liitin, Bluetooth hands-free, sekä Audio Streaming IOS ja Android käyttöjärjestelmille.Tyylikäs lasikatto on saatavana lisävarusteena.Smartia pääsi ajamaan myös neliovisena ForFour-versiona, jonka koeajo löytyy Moottori.fi:stä. Markkinoille on tulossa myös avomalli. Sen lanseerausajankohta ajoittuu nykytiedon mukaan ensi vuoden loppupuoliskolle.Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Smart Fortwo Coupé Hinta alkaen 15 718 € Ajoneuvovero 83 €/ v Moottori 898 cm³, bensiinirivimoottori takana poikittain, 3-sylinteriä, turboahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 66 kW (90 hv), 5500 r/min Vääntö 135 Nm (2500 r/min) Vääntö 135 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 155 km/h Kulutus l/ 100 km 4,9 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 97 g/km Mitat pituus 2695 mm, leveys 1663 mm, korkeus 1555 mm, akseliväli 1873 mm Tavaratila: 260/350 l Omamassa: 975 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4 Laurin & Klement – omiaan pitkille taipaleille 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Koeajo Koeajo: BMW 530e xDrive Touring – odotettu farmarimalli 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Inster – halvalla saa yllättävän hyvän 6.4.2025 Koeajo Maistiainen: Renault Trucks Master E-Tech L3H2 – iso ja sähköinen 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 4.4.2025 Koeajo Koeajo: BYD Atto 2 – mukaan kilpailuun, mutta millä hinnalla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä