28.4.2023

Sähköpyörän koeajo: Fantic XMF 1.7 – fantasticò Fantic, osa 2

Italialainen Fantic tietää, kuinka täysjousitettu sähköpyörä tehdään, Fantic XMF 1.7 on siitä hyvä osoitus. Hyvää: Ajettavuus, runkogeometria, jarrut, jousitus. Huonoa: Sähkömoottorin ohjain.

Italialainen Fantic tunnetaan kaksipyöräisistä polttomoottorikäyttöisistä moottoripyöristään. Pian se tunnetaan myös sähköpyöristään, joita Fantic on suoltanut markkinoille jo muutaman vuoden. Aiemmin koeajossamme ollut läskipyörä Fantic Fat Sport 630 on erinomainen osoitus siitä, että sähköpyöräpuolta Fanticilla on mietitty ihan tosissaan. Täysjousitettu Fantic XMF 1.7 vain vahvistaa tätä käsitystä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aggressiivinen muotoilu lupaa menohaluja

Ensiksi ihan perusasioihin. Fantic XMF 1.7 näyttää erittäin hyvältä ja houkuttelevalta täysjoustolta. Pyörän muotoilu on aavistuksen aggressiivistä, joka tietysti lupaa hyvää, kun kysymyksessä on täysjousitettu maasturi.

Toiseksi, XMF 1.7 ei ole mikään edullinen pyörä, sen hinta on yli 6 000 euroa ja tämän vuoksi rahalla pitää jo saadakin. No, saahan sitä. Vaikka jarrut Fanticissa ovat Sramin edullisinta Guide T -sarjaa, niin edestä Fanticista löytyy peräti 220-millinen jarrulevy, joka tulee tarpeeseen kovemmissa vauhdeissa. Muuten Fanticissa on Sramin NX Eagle -osasarjaa, jolla pärjännee jo suhteellisen pitkälle. Totuushan on, että jos parempaa GX-sarjaa pyöräänsä haluaisi, niin tuolloin hinta noussee millä tahansa pyörämerkillä lähemmäs 7 000 euroa.

Fanticin ajettavuus ja ohjautuvuus on erittäin hyvää. Tässä merkitystä on varmasti Fanticin rungon suunnittelussa, jossa kaikki on lähtenyt siitä, että mitä lähempänä pyörän painopisteen keskikohtaa painavat komponentit eli sähkömoottori ja akku ovat, sitä vähemmän kuskin tarvitsee voimaa käyttää pyörän liikuttelemiseen. Karrikoiden, mitä pienemmillä voimilla asiat tapahtuvat, sitä nopeampaa on reagointi ja sitä paremmin kuski myös pyörän selässä jaksaa.

Fantic on siis sijoittanut pyörän moottorin ja akun lähelle pyörän painopisteen keskilinjaa, jolloin pyörän ohjattavuus ja vakaus on optimoitu. Tämän vuoksi esimerkiksi moottori on lähes pystyasennossa, jolloin se on mahdollisimman keskellä pyörän painopisteen keskilinjaa. Akku puolestaan on moottorin jatkeena lähes samassa linjassa. Fantic XMF 1.7 onkin ketterä ja tasapainoinen pyörä ajettavaksi. Ketteryytensä ja helppoutensa vuoksi se sopii hyvin myös aloittelevalle maastopyöräilijälle, Fantic tarjoaa hyvin haastetta pitkäksi aikaa.

Takajousituksena Full Floater

Fanticin takajousituksessa on myös ammennettu endurosta ja polttomoottorilla toimivista kaksipyöräisistä. Takahaarukka on myös maalattu erottuvasti hopealla, samoin kuin moottoripyörissä. Koko takalinkku on erottuva, mutta se näyttää myös erinomaisen hyvältä.

Fantic käyttää pyörän takalinkustossa niin sanottua Full Floater -ratkaisua, jossa iskunvaimennuksen kaksi keinuvaa kiinnityspistettä mahdollistavat sen, että takaiskari jää kellumaan kiinnityspisteiden väliin – eli iskunvaimentimen ylä- eikä alapää kumpikaan ole kiinni rungossa.

Ratkaisu vaikuttaa Fanticissa erittäin toimivalta ja takapyörä tuntuu olevan kosketuksessa hyvin koko ajan alustaan, vaikka sille tulisi töitä jatkuvalla syötöllä, kunhan vaimentimien säädöt ovat kohdallaan. Jousituksen vakaus ja hallinta on Fanticissa erinomainen, eikä jousitus myöskään ole millään tavalla yliaktiivinen.

Fanticin mullet-rengastus, eli edessä 29-tuumainen ja takana 27,5-tuumainen rengas, toimii hyvin sekä kivikkoisessa ja juurakkoisessa maastossa etenemisen että ajettavuuden näkökulmasta.

Brosen sähkömoottori

Fanticin sähkömoottorit tulevat Broselta, ja XMF 1.7 -mallin voimanlähteenä on kevyempi magnesium-kuoriin tehty sähkömoottori. Moottori tuntuu aavistuksen paremmin kuljettajan käskyihin reagoivalta, kun aiemmin koeajamamme Fanticin läskipyörän moottori. Mutta kysymyksessä onkin aavistuksen ”parempi” ja myös 500 grammaa kevyempi moottori, kuin Brosen alumiinikuoriset moottorit.

Brosen sähkömoottorin ohjaimeen on edelleen vaikeuksia tottua, ohjaimen painikkeet jäävät hieman piementoon näytön alle ja niitä on vaikea käyttää. Lisäksi avustustasoa ei ole näytössä näkyvillä koko aikaa, jonka vuoksi niiden värikoodit pitäisi osata ulkoa. Värikoodit ehkä oppii jonkun ajan käytön jälkeen ulkoa, mutta ajolasit päässä kirkkaassa auringon valossa näytön värejä ei erota koko aikaa selvästi.

Akku Fanticissa on 720 wattituntia ja se riittää kyllä pidemmäksi aikaa, vaikka käyttäisi korkeampaa avustustasoa. Fanticilla ajettiin muun muassa pidempi kolmen tunnin ja kymmenien kilometrien mittainen maastolenkki, jossa edettiin välillä todella pehmeässä virtaa kuluttavassa hiekassakin sekä käytettiin paljon korkeimpia avustustasoja. Lenkin jälkeen akussa oli virtaa vielä noin 40 prosenttia.

Fanticista on helppo toisen koeajon perusteella edelleen sanoa fantasticò Fantic! – Italialaiset haluavat selvästikin tulla sähköpyörien maailmaan vakavasti otettavaksi tekijäksi.

Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Tuomas Rajala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Fantic XMF 1.7

Hinta: 6 190 euroa
Paino: ei ilmoitettu
Runko: Alumiini
Rungon koko: S, M, L
Etuhaarukka: RockShox Domain, 170 mm
Takajousitus: RockShox Deluxe Select+ T205 x 60 Air
Ohjaustanko: FSA Comet Ø35, 800 mm, Rise 15 mm
Jarrut: Sram Guide T, 4-mäntäinen, edessä 220 mm, takana 200 mm
Vaihteisto: SRAM NX Eagle 12 v, Sram SX 12V, 11-50 takapakka
Vaihdevipu: Sram NX Eagle
Kampisarja: FSA
Ketju: Sram SX
Istuin: Selle Italia Model X Comfort Superflow 145
Istuinkannatin: Switch 30.9
Rengaskoko: 29 x 2.35 / 27,5” x 2.6
Vanteet: Fulcrum E-Fire 700 29”–27,5”
Renkaat: Vittoria E-Martello
Sähkömoottori: Brose Drive S-Mag 36, 250 Watt, 90 Nm
Sähkömoottorin ohjain: Brose All Round
Akku: Fantic Lithium Ion, 36 Volt, 720 Wh
Takuu: 2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat