22.9.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Giant Trance X Advanced E+ Elite 1 – Valtavirtaa vastaan täydellä teholla! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailman suurimman pyörävalmistaja Giantin lippulaivatuote hämmentää monilla ominaisuuksillaan, muun muassa lähes 10 000 euron hinnallaan. Hyvää: tuntuma, paino, moottorin toiminta, säätyvä iskunvaimennus, vaihteiston toiminta. Huonoa: Korkea hinta, ei näyttöä. Monet sähkömaastopyörien valmistajat ovat laskeneet sähköpyöriensä sähkömoottorin maksimivääntöä siinä vaiheessa, kun pyörä kevenee. Koska kevyessä pyörässä on yleensä myös pienikokoinen akku, laskemalla moottorin huipputehoa, pyörän sähköistä toimintamatkaa saadaan tällä tavoin kasvatettua.Maailman suurin pyörävalmistaja Giant taistelee valtavirtaa vastaan. Sen lippulaivatuote Giant Trance X Advanced E+ Elite 1 on kevyt hiilikuituinen pyörä, silti pyörän sähkömoottorin huippuvääntöä ei ole lähdetty laskemaan, vaan se on pidetty täydessä 85 newtonmetrin vääntölukemassa. Giant taistelee siis valtavirtaa vastaan täydellä teholla. Se taitaakin olla niin sanotusti markkinoiden tehokkain pyörä, kun puhutaan keveiden täysjoustosähkötykkien joukosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkku täysin uutta tekniikkaaGiantin perustelu moottorin väännön säilyttämisessä korkeana on sen akussa. Vaikka akun koko Giantissa on vain 400 wattituntia, se on Panasonicin uusinta tekniikkaa, joka tarkoittaa sitä, että akun purkautumiskapasiteetti on erilainen kuin tähän asti on totuttu. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että akun akkukemia on sellainen, että vaikka wattitunteja on vähemmän, akku tarjoaa pidempää toimintasädettä pyöräilijälle.Jos tämä pitää paikkaansa, sopii vain odottaa, kuinka nopeasti uudentyyppiset akut valtaavat alaa ja niitä alkaa löytyä myös muilta pyöränvalmistajilta. Voisi olettaa, että jokainen pyöränvalmistaja haluaisi parempia, pienempiä ja keveämpiä akkuja, mutta niin, että sähkömoottoreista pystytään samalla ottamaan kaikki ilo irti.Käytännössä Giant tuntuu hyvin pitkälle luomupyörältä, joka tarjoaa kuitenkin erinomaista suorituskykyä huippuvääntävän moottorin kanssa. Kysymys kuuluu myös, että tarvitaanko näin kevyen ja herkästi liikkuvan pyörän kohdalla sitä korkeinta mahdollista sähkömoottorin vääntöä, kun muutkin pyöränvalmistajat ovat hieman eri linjoilla, on hyvä kysymys. Vastaus riippuu niin käyttäjästä. Yksi vastaus on ainakin se, että onpa se huippuvääntö ainakin käytettävissä silloin, jos sitä sattuisi tarvitsemaan. Jos pyörä tarjoaa 85 newtonmetrin huippuväännön, sehän ei tarkoita sitä, että sillä pitäisi koko ajan ajaa.Ride Control apunaGiantin hyvä puoli on myös se, että pyörä moottorin räätälöitävyys applikaation avulla on huippuluokkaa. Giantissa avustustasoja on viisi ja jokaisen tason eri säädöt voi valita mieleisekseen, voi sanoa, että mahdollisuudet on lähes rajattomat. Applikaation avulla esimerkiksi moottori tehoa, vääntöä sekä reagointiherkkyyttä voi säätää mieleisekseen.Pyörässä ei ole varsinaista omaa ajotietokonetta, mutta esimerkiksi Garminin ajotietokoneen saa kiinni emäputken päässä olevaan pidikkeeseen. Toisaalta tämän hintaluokan pyörässä toivoisi, että valmistaja tarjoaisi jo jotain muutakin kuin led-rivistön pyörässä ilmaisemassa akun varausta ja avustustasoa. Kaikki ajot Giantilla tallentuvat myös Giantin softaan Ride Controliin, mikäli se on käytössä.Giantin pyörissään käyttämä sähkömoottori on Powered by Yamaha, joka tarkoittaa sitä, että Yamaha toimittaa raudan ja Giant itse vääntää siihen softan. Giantin moottorin ohjelmointi on huippulaatua ja moottorin toiminta, reagointiherkkyys, poljintuntuma sekä poljinvoiman välitys on huippulaatua, siitä ei kertakaikkiaan ole negatiivista sanottavaa.Ride Control toimii myös verrattomana apuna siinä, että eri avustustasoja voi säätää melkein rajattomasti ja tällä tapaa vaikuttaa pyörän toimintasäteeseen. Esimerkiksi Giantin 85 newtonmetrin täysi vääntö löytyy todella helposti, kun kammelta tarjoaa sähkömoottorille syöttöä ja tämä luonnollisesti syö akkua hyvin paljon.Jousitus säätyy Live Valven avullaGiant Trance X Advancedin erikoisuudet eivät rajoitu pyörän sähköjärjestelmän kokoonpanoon, vaan pyörässä on sen lisäksi myös Foxin Live Valve -iskunvaimennus, joka tarkoittaa sitä, että perinteisen iskunvaimennuksen säädön lisäksi pyörän iskunvaimennusta voi säätää myös applikaation avulla. Iskunvaimentimien toimintaa säädetään sähköisesti.Live Valven hienouden voi todeta ajamalla pyörällä esimerkiksi vauhdikkaasti juurakkoiseen ylämäkeen. Tällaisessa paikassa huono etuiskunvaimennus lähtee monesti pompottamaan, kun se ei ehdi mukaan pinnan epätasaisuuksiin kovassa vauhdissa. Pompotus puolestaan aiheuttaa sen, että pyörän keula pyrkii irti pinnasta, jolloin ajettavuus ja kontrolli ajoon kärsii. Live Valvella tätä ongelmaa ei ole lainkaan, iskunvaimennus on samantien valmis uuteen iskuun, kun se on hoitanut edellisen iskun pois päiväjärjestyksestä. Live Valve toimii siten, että pyörän etu- ja takahaarukassa olevat anturit lukevat alustan epätasaisuuksia tuhat kertaa sekunnissa. Niiden perusteella sähkökäyttöinen Live Valve -järjestelmä säätää iskunvaimennusta jolloin se pystyy ottamaan iskut vastaan täsmällisesti, vaimentamaan ne ja valmistautumaan seuraavaan tulevaan iskuun.Älypuhelimen applikaatiolla järjestelmää pystyy myös säätämään paljon mieleisekseen.Live Valve on ominaisuus, jota ei oikeasti tarvitse tavallinen maastopyöräilijä, vaikka se hieno ominaisuus onkin. Se on tarkoitettu kisakuskeille ja todellisille heavy usereille, vaikka ei tietysti käy kiistäminen, etteikö se olisi hieno ja toimiva systeemi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHipoo täydellisyyttäKun kysymyksessä on euroa vaille 10 000 euron hintainen pyörä, sen kaikki muutkin osat ovat huippulaatua. Sramin sähkövaihteisto on sellainen, että kun sen makuun pääsee, niin siitä ei haluaisi luopua. Vaihdot ovat nopeita ja täsmällisiä. Mikään muu ei tunnu miltään enää sen jälkeen, kun Sramia on tottunut käyttämään. Huippupyörässä on lisäksi myös huippujarrut. Sramin Code R:t huolehtivat pysähdysvoimasta, edessä peräti 220-millisen levyn kera.Giantin tapauksessa tämäkään puoli ei ihan heti lopu vaativaltakaan käyttäjältä. Giantin 29/27,5-rengaskoko tekee siitä ketterän viedä kaikissa olosuhteissa, varsinkin alamäessä ja takakolmion flip-chip -säätö antaa mahdollisuudet pyörän geometrian muutoksiin vaikka keskellä maastoa. Flip chip on takakolmion yläpäässä oleva epäkesko kääntöpala, jotka kiepauttamalla toisin päin voi vaikuttaa pyörän ohjain- ja satulakulmaan sekä keskiön korkeuteen.Pähkinänkuoressa: asettamalla flip chipin ylä-asentoon, pyörä on geometrialtaan paremmin sopiva traileille, ja kiipeämiseen. Yläasento sopii paremmin tekniseen maastoon. Flip chip ala-asennossa pyörän sopii geometrialtaan paremmin vauhdikkaaseen alamäkeen, kun pyörän painopiste muuttuu hieman alemmaksi. Pyörän asentoa voi lisäksi säätää vielä iskunvaimennuksella, jos tuntuu siltä, että se putoaa esimerkiksi flip chippien käännön takia liian alas.Mullet-rengastus puolestaan toimii erinomaisesti juurakkoisessa maastossa isomman etupyörän ansiosta.Giantin lippulaivamalli on todella ketterä ja nopea peli ajaa maastossa. Kun kaikki, alusta, vaihteisto, sähkömoottori toimivat erinomaisesti, Giant on kyllä melkoinen unelma, joka kääntyy vain pienen pienillä painonsiirroilla. Vaikka pyörä on kallis, sen ominaisuudet ovat niin huippuluokkaa, että kaikentasoinen kuski saa pyörästä erittäin paljon irti. Se on erittäin hauska pyörä ajaa. Rahalla saa ja Giantilla pääsee.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenGiant Trance X Advanced E+ Elite 1Hinta: 9 999 € Paino: 20,7 kg Runko: Carbon Rungon koko: S, M, L, XL Etuhaarukka: Fox 36 Performance Elite Live Valve, 150 mm travel, e-bike integrated Takaiskunvaimennin: Fox Float Performance Elite Live Valve, 185 x 52.5 mm, e-bike integrated Ohjaustanko: Giant Contact SLR Trail, carbon, 800 mm Jarrut: SRAM Code R, hydraulic disc, 220 mm edessä, 200 mm takana. Vaihteisto: SRAM GX Eagle AXS, SRAM XG-1275, 10-52T, 12s takapakka Kampisarja: Praxis Performance Carbon e-crank Ketju: SRAM GX Eagle PowerLock Istuin: Giant Romero Rengaskoko: 29" / 27,5” Vanteet: TRX 2 Hookless Clincher Renkaat: Maxxis Minion DHF, Maxxis Dissector Sähkömoottori: SyncDrive Pro, 85 Nm, powered by Yamaha Sähkömoottorin ohjain: RideControl GO integrated in TT, RideControl Ergo 3 Akku: EnergyPak Smart 400 Wh Takuu: Rungolla elinikäinen takuu, komponentit kaksi vuotta. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon