14.7.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Haibike Adventr FS 8 – pitkien retkien todellinen kunkku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Haibike Adventr FS 8 on retkipyörä, joka kestää täysjousitettuna kovempaakin menoa. Hyvää: Varustelu, integroidut ja tehokkaat valot, paino, tehokkaat jarrut, ajettavuus. Huonoa: Ei hissitolppaa vakiona. Haibike Adventr FS 8 on mielenkiintoinen näky. Pyörästä paistaa heti päälle sen tukevuus ja jämäkkyys, joka viestii hyvää kuormankantokykyä. Pyörän tavaratelineen kantokyky on 25 kiloa ja koko pyörän kantokyvyksi ilmoitetaan massiiviset 130 kiloa. Toki pyörä kestää varmasti enemmänkin, mutta nämä ovat ne painot, jotka valmistaja lupaa taata myös takuuseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBike parkkiin?Haibike Adventr FS 8 on myös hieman kummajainen, tai ehkä paremmin sanottuna erikoisuus, koska se on retkipyörä täysjoustolla. Haibike on saksalainen pyörämerkki ja Saksassa Adventr FS 8:n kaltaiset täysjousitetut retkipyörät ovat todella suosittuja ja niiden suosio kasvaa koko ajan. Haibike Adventr FS 8:n etujousto on 140 milliä, vähempikin riittäisi tällaisessa pyörässä.Nelimäntäiset jarrut 180-millisillä levyillä ovat tehokkaat ja takaavat myös sen, että jos Adventr FS 8:lla haluaa mennä kovempaan ryskeeseen niin antaa mennä vaan! Kun Adventr FS 8:sta riisuisi tarakan ja lokarit pois, sillä voisi ryhtyä vaikka satunnaisiin bike park -iloitteluihinkin?Haibikessä on myös leveä 785-millinen ohjaustanko, joka tekee ajoasennosta todella vakaan ja tukeva, sekä myös leppoisan, leppoisuutta tarvitaan pitkillä retkillä. Muutenkin Haibike on miellyttävä ja tukeva ajaa, pyörä menee suoraan ja ajoasento on todella miellyttävä. Pyörän rengastus, 27,5-tuumaiset pyörät sekä niissä hyvin rullaavat Continentalit riittävät hyvin karkeampaankin maastoon juurakkojen ja kivien ylitykseen.Riittävä vääntö retkipyöräänHaibike Adventr FS 8:ssa on Yamahan PW-ST -sähkömoottori, joka tarjoaa 70 newtonmetrin väännön. Tämä on speksattu täsmälleen pyörän luonteen huomioon ottaen oikein, pyörä ei tarvitse tämän enempää avustusta ja toisaalta, matalampi avustustaso taas säästää akkua ja tukee sitä ajatusta, mihin Adventr FS 8 on tarkoitettu, pitkiin seikkailuihin.Haibike Adventr FS 8 ei hyvästä varustelustaan huolimatta ole kuitenkaan kovin painava, se painaa varusteineen vain 27,7 kiloa.Haibike Adventr FS 8 on todella positiivinen ja miellyttävä yllätys retkipyörien kategoriaan. Pyörän suositushintakaan ei ole mikään tavaton, kun ottaa huomioon, mitä rahalla saa. Se on myös erinomaisesti varusteltu, tavaratelineen lisäksi etu- ja takavalot kuuluvat vakiovarusteisiin. Sen lisäksi valot ovat vielä erittäin tehokkaat. Pyörä oikeastaan houkuttelee ajamaan pitkiä siivuja kuormattuna, se on oikea pitkien siivujen kunkku. Haibike Adventr FS 8 on jopa niin hyvä, että siitä on vaikea löytää mitään huonoa.Huonoa pyörässä on se, että siinä ei ole hissitolppaa vakiovarusteena. Lähes viiden tuhannen euron hintaisessa pyörässä sellaisen soisi olevan jo vakiona, varsinkin kun ottaa huomioon pyörän muun varustuksen. Varustuksena ja osiensa puolesta pyörä on varsin kykeneväinen kovempaankiin maastoon ja jos sinne haluaa mennä esimerkiksi pyörä täyteen lastattuna, tällöin hissitolppa tulee todella tarpeeseen pyörän hallittavuuden näkökulmasta. Haibike Adventr on nimensä mukaisesti tehtyä seikkailijoille ja seikkailijat vaativat pyöriltään myös ominaisuuksia.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Tuomas RajalaHaibike Adventr FS 8Hinta: 4 799 euroa Paino: 27,7 kg Runko: Haibike, Adventr FS B, Aluminium Rungon koko: M, L, XL Etuhaarukka: RockShox, 35 Silver, Steel spring, 140 mm travel Takaiskunvaimennin: RockShox, Deluxe Select Plus, Air Ohjaustanko: Raceface, Atlas, 785 mm Jarrut: Tektro, Orion M745, 4-mäntäinen, Tektro TR180, 180 mm jarrulevyt Vaihteisto: Shimano Deore, Shimano Deore M5100, 11– 51s takapakka Vaihdevipu: Shimano Deore M5100 Kampisarja: Haibike Components, The Crank + Ketju: KMC, X11e Istuin: Selle Bassano, Reko R2 E-Sport Istuinkannatin: Haibike Components, TheSeatpost ++, Aluminium, 31.6 mm Rengaskoko: 27,5” Vanteet: Rodi, Tryp 30, With Eyelets, Double Wall, Aluminium Renkaat: Continental Ruban, 65-584, 27.5 x 2.6 Sähkömoottori: Yamaha PW-ST, 250 W, 70 Nm Akku: Yamaha InTube, 630 Wh Sähkömoottorin ohjain ja näyttö: Yamaha Side Switch, 1,7” LCD Takuu: 2 vuotta Muuta: Herrmans, H-Black MR8 E, 50 lm -etuvalo, AXA Juno Ebike -takavalo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?