14.7.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Haibike Adventr FS 8 – pitkien retkien todellinen kunkku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Haibike Adventr FS 8 on retkipyörä, joka kestää täysjousitettuna kovempaakin menoa. Hyvää: Varustelu, integroidut ja tehokkaat valot, paino, tehokkaat jarrut, ajettavuus. Huonoa: Ei hissitolppaa vakiona. Haibike Adventr FS 8 on mielenkiintoinen näky. Pyörästä paistaa heti päälle sen tukevuus ja jämäkkyys, joka viestii hyvää kuormankantokykyä. Pyörän tavaratelineen kantokyky on 25 kiloa ja koko pyörän kantokyvyksi ilmoitetaan massiiviset 130 kiloa. Toki pyörä kestää varmasti enemmänkin, mutta nämä ovat ne painot, jotka valmistaja lupaa taata myös takuuseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBike parkkiin?Haibike Adventr FS 8 on myös hieman kummajainen, tai ehkä paremmin sanottuna erikoisuus, koska se on retkipyörä täysjoustolla. Haibike on saksalainen pyörämerkki ja Saksassa Adventr FS 8:n kaltaiset täysjousitetut retkipyörät ovat todella suosittuja ja niiden suosio kasvaa koko ajan. Haibike Adventr FS 8:n etujousto on 140 milliä, vähempikin riittäisi tällaisessa pyörässä.Nelimäntäiset jarrut 180-millisillä levyillä ovat tehokkaat ja takaavat myös sen, että jos Adventr FS 8:lla haluaa mennä kovempaan ryskeeseen niin antaa mennä vaan! Kun Adventr FS 8:sta riisuisi tarakan ja lokarit pois, sillä voisi ryhtyä vaikka satunnaisiin bike park -iloitteluihinkin?Haibikessä on myös leveä 785-millinen ohjaustanko, joka tekee ajoasennosta todella vakaan ja tukeva, sekä myös leppoisan, leppoisuutta tarvitaan pitkillä retkillä. Muutenkin Haibike on miellyttävä ja tukeva ajaa, pyörä menee suoraan ja ajoasento on todella miellyttävä. Pyörän rengastus, 27,5-tuumaiset pyörät sekä niissä hyvin rullaavat Continentalit riittävät hyvin karkeampaankin maastoon juurakkojen ja kivien ylitykseen.Riittävä vääntö retkipyöräänHaibike Adventr FS 8:ssa on Yamahan PW-ST -sähkömoottori, joka tarjoaa 70 newtonmetrin väännön. Tämä on speksattu täsmälleen pyörän luonteen huomioon ottaen oikein, pyörä ei tarvitse tämän enempää avustusta ja toisaalta, matalampi avustustaso taas säästää akkua ja tukee sitä ajatusta, mihin Adventr FS 8 on tarkoitettu, pitkiin seikkailuihin.Haibike Adventr FS 8 ei hyvästä varustelustaan huolimatta ole kuitenkaan kovin painava, se painaa varusteineen vain 27,7 kiloa.Haibike Adventr FS 8 on todella positiivinen ja miellyttävä yllätys retkipyörien kategoriaan. Pyörän suositushintakaan ei ole mikään tavaton, kun ottaa huomioon, mitä rahalla saa. Se on myös erinomaisesti varusteltu, tavaratelineen lisäksi etu- ja takavalot kuuluvat vakiovarusteisiin. Sen lisäksi valot ovat vielä erittäin tehokkaat. Pyörä oikeastaan houkuttelee ajamaan pitkiä siivuja kuormattuna, se on oikea pitkien siivujen kunkku. Haibike Adventr FS 8 on jopa niin hyvä, että siitä on vaikea löytää mitään huonoa.Huonoa pyörässä on se, että siinä ei ole hissitolppaa vakiovarusteena. Lähes viiden tuhannen euron hintaisessa pyörässä sellaisen soisi olevan jo vakiona, varsinkin kun ottaa huomioon pyörän muun varustuksen. Varustuksena ja osiensa puolesta pyörä on varsin kykeneväinen kovempaankiin maastoon ja jos sinne haluaa mennä esimerkiksi pyörä täyteen lastattuna, tällöin hissitolppa tulee todella tarpeeseen pyörän hallittavuuden näkökulmasta. Haibike Adventr on nimensä mukaisesti tehtyä seikkailijoille ja seikkailijat vaativat pyöriltään myös ominaisuuksia.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Tuomas RajalaHaibike Adventr FS 8Hinta: 4 799 euroa Paino: 27,7 kg Runko: Haibike, Adventr FS B, Aluminium Rungon koko: M, L, XL Etuhaarukka: RockShox, 35 Silver, Steel spring, 140 mm travel Takaiskunvaimennin: RockShox, Deluxe Select Plus, Air Ohjaustanko: Raceface, Atlas, 785 mm Jarrut: Tektro, Orion M745, 4-mäntäinen, Tektro TR180, 180 mm jarrulevyt Vaihteisto: Shimano Deore, Shimano Deore M5100, 11– 51s takapakka Vaihdevipu: Shimano Deore M5100 Kampisarja: Haibike Components, The Crank + Ketju: KMC, X11e Istuin: Selle Bassano, Reko R2 E-Sport Istuinkannatin: Haibike Components, TheSeatpost ++, Aluminium, 31.6 mm Rengaskoko: 27,5” Vanteet: Rodi, Tryp 30, With Eyelets, Double Wall, Aluminium Renkaat: Continental Ruban, 65-584, 27.5 x 2.6 Sähkömoottori: Yamaha PW-ST, 250 W, 70 Nm Akku: Yamaha InTube, 630 Wh Sähkömoottorin ohjain ja näyttö: Yamaha Side Switch, 1,7” LCD Takuu: 2 vuotta Muuta: Herrmans, H-Black MR8 E, 50 lm -etuvalo, AXA Juno Ebike -takavalo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti