1.9.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Helkama SE11 – ihan se perushybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helkama SE11 on ihan se perushybridi. Sen vuoksi se onkin hyvin suosittu ja ehkä jopa yksi myydyimmistä sähköpyöristä Suomessa. Hyvää: Integroidut valot, standardoitu tavarateline, sovellus, ajotietokone, säädettävä stemmi. Huonoa: jarrut. Moni ei vaadi sähköpyörältään paljoa. Jos pyörällä ei mennä maastoon, vaan sillä ajetaan esimerkiksi pääasiassa työmatka-ajoa, pyörän vaatimukset voivat olla hyvinkin perinteiset: valot, tavarateline, noin 10 vaihdetta, riittävän leveät, mutta hyvin rullaavat renkaat. Lisävaatimuksina voi olla hieman joustoa etupäässä tuomassa mukavuutta ajoihin. Helkama SE11 onkin yksi Helkaman suosituimmista sähköpyöristä, koska se täyttää hyvin monen käyttäjän perusvaatimukset ja soveltuu sen vuoksi erinomaisesti työmatka-ajoon. Mukavuutta pyörään tuo joustohaarukka, jonka joustomatka on tällaiseen pyörään täysin riittävät 65 millimetriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Shimanon tekniikkaa kauttaaltaan Tietysti riittävän tehokas sähkömoottori on yksi vaatimus kun puhutaan sähköpyöristä. Helkama käyttää kaikissa sähköpyörissään Shimanon tekniikkaa ja tässä pyörässä voimansiirto on rakennettu Shimanon lippulaivasähkömoottorin eli EP8-sähkömoottorin ympärille. EP8-toimii hyvin, se tuo avustuksen pehmeästi tarjolle polkijalle. Helkama SE11 -pyörän akun koko on 630 wattituntia, jonka luulisi riittävän pidempiinkin siivuihin. Helkaman nettisivujen mukaan akku riittäisi jopa 250 kilometrin matkoihin, mutta tämä on aika iso lupaus. Pyörän virrankulutukseen kun vaikuttavat monet tekijät: pyöräilijän paino ja koko, ilman lämpötila, ajettava maasto ja lisäksi myös pyörän paino. Joka tapauksessa 630 wattitunnin akku riittää merkittävän pitkiin avustettuihin matkoihin tälläkin pyörällä, se on varmaa. Helkamassa on muidenkin pyörien tapaan, jotka on rakennettu Shimanon moottorin ympärille, kolme avustustasoa, Eco, Trail ja Boost. Säädettävä stemmi tuo mukavuutta Helkama SE11:ssa on myös säädettävä stemmi, joka edesauttaa sitä, että pyörän kanssa sinuiksi pääsee monenkokoiset kuskit. Säädettävän stemmin avulla pyöräilijä voi säätää ajoeasentoaan pystymmäksi tai päinvastoin. Tällöin ajoasennon saa itselleen paremmaksi ja pyörä on luonnollisesti miellyttävämpi ajaa. Helkama SE11 -mallista on miehille tarjolla kaksi runkokokoa, 52- ja 56-senttiset rungot, naisille 48- ja 52-senttiset. Naisten pyörässä pyörän vaakaputki on tuotu alas. Turvallisuutta pyörään tuovat myös integroidut valot, Helkamasta löytyy edestä hyvä etuvalo ja takana niin ikään heijastimen lisäksi erottuva punainen valo, jotka molemmat saavat virtansa sähköpyörän sähköjärjstelmästä. Hienoa, että nykytekniikka mahdollistaa myös tämän. Helkama on myös integroinut Shimanon sähköjärjestelmään ajotietokoneen, ja pyörän valot saa päälle nimenomaan Shimanon ajotietokoneen nappia painamalla. Shimanon ajotietokone toimii myös pitkäkyntisiä vastaan. Kun Shimano SC-E6100 -ajotietokoneen napsauttaa pyörästä irti, se tekee samalla pyörän sähköjärjestelmän toimintakyvyttömäksi. Ajotietokoneesta näkyy kaikki pyörän tarvittavat perustiedot, kuten akun varauksen, nopeuden, käytettävän avustustason, arvioidun toimintasäteen sekä paljon muuta. Helkama SE11 on myös yhteensopiva Shimanon E-Tube -sovelluksen kanssa, joka tarkoittaa sitä, että esimerkiksi pyörän sähkömoottorin avustustasoja voi säätää sovelluksen kautta mieleisekseen. Helkama SE11 on varustettu nykypyörien tavoin levyjarruin. Jarrut ovat perus-Shimanoa, joiden huollettavuus on hyvä, mutta jarrut ovat hinnat alkaen -tasoa. Ne riittävät hyvin perusajoon, mutta pysätysvoima niissä ei ole parasta mahdollista. Kyseisen kaltaisella pyörällä ei kuitenkaan tule maastopyörille tulevia pitkiä jarrutuksia, joissa jarrut kuumuvat paljon ja menettävät entisestään pysäytysvoimaansa. Shimanon perusjarrut ajanevat Helkama SE11:sta asiansa välttävästi. Helkama SE11 on sanalla sanoen se perushybridi, mutta se on erittäin varteenotettava vaihtoehto työmatkapyörää suunnittelevalle. Se on miellyttävä ajaa sekä hyvin varusteltu. Hintansa puolesta se sopii myös mainiosti työsuhdepyöräksi. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Helkama SE11 Hinta: 4 099 € Paino: ei tiedossa Runko: Alumiini Rungon koko: 52 cm, 56 cm, naisille 48 cm, 52 cm Etuhaarukka: RockShox Paragon Gold 65 mm Ohjaustanko: Alumiini 31,8/660 mm Jarrut: Shimano MT410 -hydraulinen levyjarru Vaihteisto: Shimano RD-M8000 GS XT 11-V Shadow+ Kampisarja: Shimano FC-EM600 musta 170 mm Ketju: Shimano Istuin: Selle Royal Ariel Skingel Athletic Rengaskoko: 28” Vanteet: Mach1 21-622 Renkaat: Schwalbe Marathon e-Plus Sähkömoottori: Shimano EP8, 250 W, 85 Nm Sähkömoottorin ohjain ja näyttö: Shimano SC-E6100 Akku: Shimano BT-E8016, 640 Wh Takuu: Rungolla 5 vuotta, joustohaarukka ja komponentit 2 vuotta. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe