1.9.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Helkama SE11 – ihan se perushybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helkama SE11 on ihan se perushybridi. Sen vuoksi se onkin hyvin suosittu ja ehkä jopa yksi myydyimmistä sähköpyöristä Suomessa. Hyvää: Integroidut valot, standardoitu tavarateline, sovellus, ajotietokone, säädettävä stemmi. Huonoa: jarrut. Moni ei vaadi sähköpyörältään paljoa. Jos pyörällä ei mennä maastoon, vaan sillä ajetaan esimerkiksi pääasiassa työmatka-ajoa, pyörän vaatimukset voivat olla hyvinkin perinteiset: valot, tavarateline, noin 10 vaihdetta, riittävän leveät, mutta hyvin rullaavat renkaat. Lisävaatimuksina voi olla hieman joustoa etupäässä tuomassa mukavuutta ajoihin.Helkama SE11 onkin yksi Helkaman suosituimmista sähköpyöristä, koska se täyttää hyvin monen käyttäjän perusvaatimukset ja soveltuu sen vuoksi erinomaisesti työmatka-ajoon. Mukavuutta pyörään tuo joustohaarukka, jonka joustomatka on tällaiseen pyörään täysin riittävät 65 millimetriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyShimanon tekniikkaa kauttaaltaanTietysti riittävän tehokas sähkömoottori on yksi vaatimus kun puhutaan sähköpyöristä. Helkama käyttää kaikissa sähköpyörissään Shimanon tekniikkaa ja tässä pyörässä voimansiirto on rakennettu Shimanon lippulaivasähkömoottorin eli EP8-sähkömoottorin ympärille. EP8-toimii hyvin, se tuo avustuksen pehmeästi tarjolle polkijalle.Helkama SE11 -pyörän akun koko on 630 wattituntia, jonka luulisi riittävän pidempiinkin siivuihin. Helkaman nettisivujen mukaan akku riittäisi jopa 250 kilometrin matkoihin, mutta tämä on aika iso lupaus. Pyörän virrankulutukseen kun vaikuttavat monet tekijät: pyöräilijän paino ja koko, ilman lämpötila, ajettava maasto ja lisäksi myös pyörän paino. Joka tapauksessa 630 wattitunnin akku riittää merkittävän pitkiin avustettuihin matkoihin tälläkin pyörällä, se on varmaa. Helkamassa on muidenkin pyörien tapaan, jotka on rakennettu Shimanon moottorin ympärille, kolme avustustasoa, Eco, Trail ja Boost.Säädettävä stemmi tuo mukavuuttaHelkama SE11:ssa on myös säädettävä stemmi, joka edesauttaa sitä, että pyörän kanssa sinuiksi pääsee monenkokoiset kuskit. Säädettävän stemmin avulla pyöräilijä voi säätää ajoeasentoaan pystymmäksi tai päinvastoin. Tällöin ajoasennon saa itselleen paremmaksi ja pyörä on luonnollisesti miellyttävämpi ajaa.Helkama SE11 -mallista on miehille tarjolla kaksi runkokokoa, 52- ja 56-senttiset rungot, naisille 48- ja 52-senttiset. Naisten pyörässä pyörän vaakaputki on tuotu alas.Turvallisuutta pyörään tuovat myös integroidut valot, Helkamasta löytyy edestä hyvä etuvalo ja takana niin ikään heijastimen lisäksi erottuva punainen valo, jotka molemmat saavat virtansa sähköpyörän sähköjärjstelmästä. Hienoa, että nykytekniikka mahdollistaa myös tämän.Helkama on myös integroinut Shimanon sähköjärjestelmään ajotietokoneen, ja pyörän valot saa päälle nimenomaan Shimanon ajotietokoneen nappia painamalla.Shimanon ajotietokone toimii myös pitkäkyntisiä vastaan. Kun Shimano SC-E6100 -ajotietokoneen napsauttaa pyörästä irti, se tekee samalla pyörän sähköjärjestelmän toimintakyvyttömäksi. Ajotietokoneesta näkyy kaikki pyörän tarvittavat perustiedot, kuten akun varauksen, nopeuden, käytettävän avustustason, arvioidun toimintasäteen sekä paljon muuta.Helkama SE11 on myös yhteensopiva Shimanon E-Tube -sovelluksen kanssa, joka tarkoittaa sitä, että esimerkiksi pyörän sähkömoottorin avustustasoja voi säätää sovelluksen kautta mieleisekseen.Helkama SE11 on varustettu nykypyörien tavoin levyjarruin. Jarrut ovat perus-Shimanoa, joiden huollettavuus on hyvä, mutta jarrut ovat hinnat alkaen -tasoa. Ne riittävät hyvin perusajoon, mutta pysätysvoima niissä ei ole parasta mahdollista. Kyseisen kaltaisella pyörällä ei kuitenkaan tule maastopyörille tulevia pitkiä jarrutuksia, joissa jarrut kuumuvat paljon ja menettävät entisestään pysäytysvoimaansa. Shimanon perusjarrut ajanevat Helkama SE11:sta asiansa välttävästi.Helkama SE11 on sanalla sanoen se perushybridi, mutta se on erittäin varteenotettava vaihtoehto työmatkapyörää suunnittelevalle. Se on miellyttävä ajaa sekä hyvin varusteltu. Hintansa puolesta se sopii myös mainiosti työsuhdepyöräksi.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenHelkama SE11Hinta: 4 099 € Paino: ei tiedossa Runko: Alumiini Rungon koko: 52 cm, 56 cm, naisille 48 cm, 52 cm Etuhaarukka: RockShox Paragon Gold 65 mm Ohjaustanko: Alumiini 31,8/660 mm Jarrut: Shimano MT410 -hydraulinen levyjarru Vaihteisto: Shimano RD-M8000 GS XT 11-V Shadow+ Kampisarja: Shimano FC-EM600 musta 170 mm Ketju: Shimano Istuin: Selle Royal Ariel Skingel Athletic Rengaskoko: 28” Vanteet: Mach1 21-622 Renkaat: Schwalbe Marathon e-Plus Sähkömoottori: Shimano EP8, 250 W, 85 Nm Sähkömoottorin ohjain ja näyttö: Shimano SC-E6100 Akku: Shimano BT-E8016, 640 Wh Takuu: Rungolla 5 vuotta, joustohaarukka ja komponentit 2 vuotta. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?