1.9.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Helkama SE11 – ihan se perushybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helkama SE11 on ihan se perushybridi. Sen vuoksi se onkin hyvin suosittu ja ehkä jopa yksi myydyimmistä sähköpyöristä Suomessa. Hyvää: Integroidut valot, standardoitu tavarateline, sovellus, ajotietokone, säädettävä stemmi. Huonoa: jarrut. Moni ei vaadi sähköpyörältään paljoa. Jos pyörällä ei mennä maastoon, vaan sillä ajetaan esimerkiksi pääasiassa työmatka-ajoa, pyörän vaatimukset voivat olla hyvinkin perinteiset: valot, tavarateline, noin 10 vaihdetta, riittävän leveät, mutta hyvin rullaavat renkaat. Lisävaatimuksina voi olla hieman joustoa etupäässä tuomassa mukavuutta ajoihin.Helkama SE11 onkin yksi Helkaman suosituimmista sähköpyöristä, koska se täyttää hyvin monen käyttäjän perusvaatimukset ja soveltuu sen vuoksi erinomaisesti työmatka-ajoon. Mukavuutta pyörään tuo joustohaarukka, jonka joustomatka on tällaiseen pyörään täysin riittävät 65 millimetriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyShimanon tekniikkaa kauttaaltaanTietysti riittävän tehokas sähkömoottori on yksi vaatimus kun puhutaan sähköpyöristä. Helkama käyttää kaikissa sähköpyörissään Shimanon tekniikkaa ja tässä pyörässä voimansiirto on rakennettu Shimanon lippulaivasähkömoottorin eli EP8-sähkömoottorin ympärille. EP8-toimii hyvin, se tuo avustuksen pehmeästi tarjolle polkijalle.Helkama SE11 -pyörän akun koko on 630 wattituntia, jonka luulisi riittävän pidempiinkin siivuihin. Helkaman nettisivujen mukaan akku riittäisi jopa 250 kilometrin matkoihin, mutta tämä on aika iso lupaus. Pyörän virrankulutukseen kun vaikuttavat monet tekijät: pyöräilijän paino ja koko, ilman lämpötila, ajettava maasto ja lisäksi myös pyörän paino. Joka tapauksessa 630 wattitunnin akku riittää merkittävän pitkiin avustettuihin matkoihin tälläkin pyörällä, se on varmaa. Helkamassa on muidenkin pyörien tapaan, jotka on rakennettu Shimanon moottorin ympärille, kolme avustustasoa, Eco, Trail ja Boost.Säädettävä stemmi tuo mukavuuttaHelkama SE11:ssa on myös säädettävä stemmi, joka edesauttaa sitä, että pyörän kanssa sinuiksi pääsee monenkokoiset kuskit. Säädettävän stemmin avulla pyöräilijä voi säätää ajoeasentoaan pystymmäksi tai päinvastoin. Tällöin ajoasennon saa itselleen paremmaksi ja pyörä on luonnollisesti miellyttävämpi ajaa.Helkama SE11 -mallista on miehille tarjolla kaksi runkokokoa, 52- ja 56-senttiset rungot, naisille 48- ja 52-senttiset. Naisten pyörässä pyörän vaakaputki on tuotu alas.Turvallisuutta pyörään tuovat myös integroidut valot, Helkamasta löytyy edestä hyvä etuvalo ja takana niin ikään heijastimen lisäksi erottuva punainen valo, jotka molemmat saavat virtansa sähköpyörän sähköjärjstelmästä. Hienoa, että nykytekniikka mahdollistaa myös tämän.Helkama on myös integroinut Shimanon sähköjärjestelmään ajotietokoneen, ja pyörän valot saa päälle nimenomaan Shimanon ajotietokoneen nappia painamalla.Shimanon ajotietokone toimii myös pitkäkyntisiä vastaan. Kun Shimano SC-E6100 -ajotietokoneen napsauttaa pyörästä irti, se tekee samalla pyörän sähköjärjestelmän toimintakyvyttömäksi. Ajotietokoneesta näkyy kaikki pyörän tarvittavat perustiedot, kuten akun varauksen, nopeuden, käytettävän avustustason, arvioidun toimintasäteen sekä paljon muuta.Helkama SE11 on myös yhteensopiva Shimanon E-Tube -sovelluksen kanssa, joka tarkoittaa sitä, että esimerkiksi pyörän sähkömoottorin avustustasoja voi säätää sovelluksen kautta mieleisekseen.Helkama SE11 on varustettu nykypyörien tavoin levyjarruin. Jarrut ovat perus-Shimanoa, joiden huollettavuus on hyvä, mutta jarrut ovat hinnat alkaen -tasoa. Ne riittävät hyvin perusajoon, mutta pysätysvoima niissä ei ole parasta mahdollista. Kyseisen kaltaisella pyörällä ei kuitenkaan tule maastopyörille tulevia pitkiä jarrutuksia, joissa jarrut kuumuvat paljon ja menettävät entisestään pysäytysvoimaansa. Shimanon perusjarrut ajanevat Helkama SE11:sta asiansa välttävästi.Helkama SE11 on sanalla sanoen se perushybridi, mutta se on erittäin varteenotettava vaihtoehto työmatkapyörää suunnittelevalle. Se on miellyttävä ajaa sekä hyvin varusteltu. Hintansa puolesta se sopii myös mainiosti työsuhdepyöräksi.Teksti ja kuvat Manu TuppurainenHelkama SE11Hinta: 4 099 € Paino: ei tiedossa Runko: Alumiini Rungon koko: 52 cm, 56 cm, naisille 48 cm, 52 cm Etuhaarukka: RockShox Paragon Gold 65 mm Ohjaustanko: Alumiini 31,8/660 mm Jarrut: Shimano MT410 -hydraulinen levyjarru Vaihteisto: Shimano RD-M8000 GS XT 11-V Shadow+ Kampisarja: Shimano FC-EM600 musta 170 mm Ketju: Shimano Istuin: Selle Royal Ariel Skingel Athletic Rengaskoko: 28” Vanteet: Mach1 21-622 Renkaat: Schwalbe Marathon e-Plus Sähkömoottori: Shimano EP8, 250 W, 85 Nm Sähkömoottorin ohjain ja näyttö: Shimano SC-E6100 Akku: Shimano BT-E8016, 640 Wh Takuu: Rungolla 5 vuotta, joustohaarukka ja komponentit 2 vuotta. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle