1.9.2023

Sähköpyörän koeajo: Helkama SE11 – ihan se perushybridi

Helkama SE11 on ihan se perushybridi. Sen vuoksi se onkin hyvin suosittu ja ehkä jopa yksi myydyimmistä sähköpyöristä Suomessa. Hyvää: Integroidut valot, standardoitu tavarateline, sovellus, ajotietokone, säädettävä stemmi. Huonoa: jarrut.

Moni ei vaadi sähköpyörältään paljoa. Jos pyörällä ei mennä maastoon, vaan sillä ajetaan esimerkiksi pääasiassa työmatka-ajoa, pyörän vaatimukset voivat olla hyvinkin perinteiset: valot, tavarateline, noin 10 vaihdetta, riittävän leveät, mutta hyvin rullaavat renkaat. Lisävaatimuksina voi olla hieman joustoa etupäässä tuomassa mukavuutta ajoihin.

Helkama SE11 onkin yksi Helkaman suosituimmista sähköpyöristä, koska se täyttää hyvin monen käyttäjän perusvaatimukset ja soveltuu sen vuoksi erinomaisesti työmatka-ajoon. Mukavuutta pyörään tuo joustohaarukka, jonka joustomatka on tällaiseen pyörään täysin riittävät 65 millimetriä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Shimanon tekniikkaa kauttaaltaan

Tietysti riittävän tehokas sähkömoottori on yksi vaatimus kun puhutaan sähköpyöristä. Helkama käyttää kaikissa sähköpyörissään Shimanon tekniikkaa ja tässä pyörässä voimansiirto on rakennettu Shimanon lippulaivasähkömoottorin eli EP8-sähkömoottorin ympärille. EP8-toimii hyvin, se tuo avustuksen pehmeästi tarjolle polkijalle.

Helkama SE11 -pyörän akun koko on 630 wattituntia, jonka luulisi riittävän pidempiinkin siivuihin. Helkaman nettisivujen mukaan akku riittäisi jopa 250 kilometrin matkoihin, mutta tämä on aika iso lupaus. Pyörän virrankulutukseen kun vaikuttavat monet tekijät: pyöräilijän paino ja koko, ilman lämpötila, ajettava maasto ja lisäksi myös pyörän paino. Joka tapauksessa 630 wattitunnin akku riittää merkittävän pitkiin avustettuihin matkoihin tälläkin pyörällä, se on varmaa. Helkamassa on muidenkin pyörien tapaan, jotka on rakennettu Shimanon moottorin ympärille, kolme avustustasoa, Eco, Trail ja Boost.

Säädettävä stemmi tuo mukavuutta

Helkama SE11:ssa on myös säädettävä stemmi, joka edesauttaa sitä, että pyörän kanssa sinuiksi pääsee monenkokoiset kuskit. Säädettävän stemmin avulla pyöräilijä voi säätää ajoeasentoaan pystymmäksi tai päinvastoin. Tällöin ajoasennon saa itselleen paremmaksi ja pyörä on luonnollisesti miellyttävämpi ajaa.

Helkama SE11 -mallista on miehille tarjolla kaksi runkokokoa, 52- ja 56-senttiset rungot, naisille 48- ja 52-senttiset. Naisten pyörässä pyörän vaakaputki on tuotu alas.

Turvallisuutta pyörään tuovat myös integroidut valot, Helkamasta löytyy edestä hyvä etuvalo ja takana niin ikään heijastimen lisäksi erottuva punainen valo, jotka molemmat saavat virtansa sähköpyörän sähköjärjstelmästä. Hienoa, että nykytekniikka mahdollistaa myös tämän.

Helkama on myös integroinut Shimanon sähköjärjestelmään ajotietokoneen, ja pyörän valot saa päälle nimenomaan Shimanon ajotietokoneen nappia painamalla.

Shimanon ajotietokone toimii myös pitkäkyntisiä vastaan. Kun Shimano SC-E6100 -ajotietokoneen napsauttaa pyörästä irti, se tekee samalla pyörän sähköjärjestelmän toimintakyvyttömäksi. Ajotietokoneesta näkyy kaikki pyörän tarvittavat perustiedot, kuten akun varauksen, nopeuden, käytettävän avustustason, arvioidun toimintasäteen sekä paljon muuta.

Helkama SE11 on myös yhteensopiva Shimanon E-Tube -sovelluksen kanssa, joka tarkoittaa sitä, että esimerkiksi pyörän sähkömoottorin avustustasoja voi säätää sovelluksen kautta mieleisekseen.

Helkama SE11 on varustettu nykypyörien tavoin levyjarruin. Jarrut ovat perus-Shimanoa, joiden huollettavuus on hyvä, mutta jarrut ovat hinnat alkaen -tasoa. Ne riittävät hyvin perusajoon, mutta pysätysvoima niissä ei ole parasta mahdollista. Kyseisen kaltaisella pyörällä ei kuitenkaan tule maastopyörille tulevia pitkiä jarrutuksia, joissa jarrut kuumuvat paljon ja menettävät entisestään pysäytysvoimaansa. Shimanon perusjarrut ajanevat Helkama SE11:sta asiansa välttävästi.

Helkama SE11 on sanalla sanoen se perushybridi, mutta se on erittäin varteenotettava vaihtoehto työmatkapyörää suunnittelevalle. Se on miellyttävä ajaa sekä hyvin varusteltu. Hintansa puolesta se sopii myös mainiosti työsuhdepyöräksi.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Helkama SE11

Hinta: 4 099 €
Paino: ei tiedossa
Runko: Alumiini
Rungon koko: 52 cm, 56 cm, naisille 48 cm, 52 cm
Etuhaarukka: RockShox Paragon Gold 65 mm
Ohjaustanko: Alumiini 31,8/660 mm
Jarrut: Shimano MT410 -hydraulinen levyjarru
Vaihteisto: Shimano RD-M8000 GS XT 11-V Shadow+
Kampisarja: Shimano FC-EM600 musta 170 mm
Ketju: Shimano
Istuin: Selle Royal Ariel Skingel Athletic
Rengaskoko: 28”
Vanteet: Mach1 21-622
Renkaat: Schwalbe Marathon e-Plus
Sähkömoottori: Shimano EP8, 250 W, 85 Nm
Sähkömoottorin ohjain ja näyttö: Shimano SC-E6100
Akku: Shimano BT-E8016, 640 Wh
Takuu: Rungolla 5 vuotta, joustohaarukka ja komponentit 2 vuotta.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat