25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen Teksti Manu Tuppurainen Kuva Jussi Partanen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tunturi on julkaissut mielenkiintoisen jäykkäperäisen sähkömaastopyörän, E-275 Mullet -mallin. Se on toteutettu sekarengastuksella. Tunturin uusi sähkömaastopyörä E-275 Mullet on mielenkiintoinen ”sekasikiö”. Tunturi kuuluu valtavaan eurooppalaiseen Accell Group -konserniin ja sen emon suuruuden vuoksi Tunturilla on myös leveät hartiat kokeilla erilaisia juttuja.Tälle kaudelle Tunturilta tuleekin täyssähköinen maastopyörä, joka on jäykkäperäinen, mutta toteutettu sekarengastuksella – edessä siinä on siis 29-tuumainen kiekko ja takana 27,5-tuumainen. Siitä tulee myös pyörän mallimerkintä, E-275 Mullet. Moottori pääsi testiajamaan pyörää jo viime syksynä. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (1) Hei! Kertokaa sähköpyörien koeajoissa aina, onko sähköpyörän akku kiinteä vai irrotettava! Onko akku helppo irrottaa latausta varten? Mielestäni kiinteäakkuisten tai erittäin hankalasti irrotettavilla akuilla varustettujen sähköpyörien myynti pitäisi lailla kieltää. Jos akku on hankalasti irrotettava tai kiinteä, sähköpyörä akkuineen jätetään helposti varastoon latautumaan ilman valvontaa, mikä muodostaa vakavan paloturvallisuusriskin. Tai sitten kiinteäakkuinen pyörä tuodaan kotiin latautumaan, yleensä eteiseen, mikä on ainoa poistumistie huoneistosta, jos huoneistossa ei ole parveketta tai pihaa. Valvomaton lataus varastossa tai lataus poistumistiellä huoneistossa muodostavat vakavan vaaran, sillä litiumakku palaa räjähtäen ja muodostaa myrkyllisiä kaasuja. Akkupalo ei taltu tavallisella palosammuttimella. sillä litiumakku tuottaa happea palaessaan (thermal runaway, lämpökarkaaminen). Suomessa on yli 90 000 taloyhtiötä ja noin puolet suomalaisista asuu taloyhtiöissä. Taloyhtiöissä on yleensä tarkat säännöt ja ohjeet esimerkiksi sähköpyörien akkujen lataamisesta. Ei saa ladata valvomatta pyörävarastossa eikä autohallissa eikä muuallakaan. On ladattava valvotusti. Tämän vuoksi sähköpyörän ostajalle tärkeä tieto on akun irrottamisen helppous. Tämä pitäisi kertoa jokaisessa sähköpyörän esittelyssä ja koeajossa. Sähköpyörän akkuja ei voi verrata sähköautojen akkuihin. Sähköautojen lataus valvomatta on turvallista, koska sähköauton akut ja sähköjärjestelmä on suunniteltu järeäksi muun muassa autojen törmäysturvallisuuden vuoksi. Sähköautojen lataaminen on turvallista, kun käytetään lsähköautojen lataukseen tarkoitettua latausasemaa. Schuko-pistorasiasta sähköautoa ei saa ladata, pistorasia ei kestä pitkäaikaisen latauksen rasitusta. Sähköpyörän akku pitää ladata valvotusti ja turvallisesti kotona huoneistossa, mutta ei poistumistiellä eteisessä. Sähköpyörän akkua ei saa jättää latautumaan valvomatta esimerkiksi taloyhtiön polkupyörävarastossa tai autohallissa. Harvassa pyörävarastossa on palovaroittimia tai sammuttimia, akkujen latauskaapeista puhumattakaan. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Lentokoneet Helsinki-Vantaan kiitotie 2 sulkeutuu pian yli neljäksi kuukaudeksi remontin takia - vaikutuksia meluun ja liikenteeseen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”