25.3.2025

Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen

Kuva Jussi Partanen

Tunturi on julkaissut mielenkiintoisen jäykkäperäisen sähkömaastopyörän, E-275 Mullet -mallin. Se on toteutettu sekarengastuksella.

Tunturin uusi sähkömaastopyörä E-275 Mullet on mielenkiintoinen ”sekasikiö”. Tunturi kuuluu valtavaan eurooppalaiseen Accell Group -konserniin ja sen emon suuruuden vuoksi Tunturilla on myös leveät hartiat kokeilla erilaisia juttuja.

Tälle kaudelle Tunturilta tuleekin täyssähköinen maastopyörä, joka on jäykkäperäinen, mutta toteutettu sekarengastuksella – edessä siinä on siis 29-tuumainen kiekko ja takana 27,5-tuumainen. Siitä tulee myös pyörän mallimerkintä, E-275 Mullet. Moottori pääsi testiajamaan pyörää jo viime syksynä.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentit (1)

  • TIMO TURKULA

    Hei!

    Kertokaa sähköpyörien koeajoissa aina, onko sähköpyörän akku kiinteä vai irrotettava! Onko akku helppo irrottaa latausta varten? Mielestäni kiinteäakkuisten tai erittäin hankalasti irrotettavilla akuilla varustettujen sähköpyörien myynti pitäisi lailla kieltää.

    Jos akku on hankalasti irrotettava tai kiinteä, sähköpyörä akkuineen jätetään helposti varastoon latautumaan ilman valvontaa, mikä muodostaa vakavan paloturvallisuusriskin. Tai sitten kiinteäakkuinen pyörä tuodaan kotiin latautumaan, yleensä eteiseen, mikä on ainoa poistumistie huoneistosta, jos huoneistossa ei ole parveketta tai pihaa.
    Valvomaton lataus varastossa tai lataus poistumistiellä huoneistossa muodostavat vakavan vaaran, sillä litiumakku palaa räjähtäen ja muodostaa myrkyllisiä kaasuja. Akkupalo ei taltu tavallisella palosammuttimella. sillä litiumakku tuottaa happea palaessaan (thermal runaway, lämpökarkaaminen).

    Suomessa on yli 90 000 taloyhtiötä ja noin puolet suomalaisista asuu taloyhtiöissä. Taloyhtiöissä on yleensä tarkat säännöt ja ohjeet esimerkiksi sähköpyörien akkujen lataamisesta. Ei saa ladata valvomatta pyörävarastossa eikä autohallissa eikä muuallakaan. On ladattava valvotusti. Tämän vuoksi sähköpyörän ostajalle tärkeä tieto on akun irrottamisen helppous. Tämä pitäisi kertoa jokaisessa sähköpyörän esittelyssä ja koeajossa.

    Sähköpyörän akkuja ei voi verrata sähköautojen akkuihin. Sähköautojen lataus valvomatta on turvallista, koska sähköauton akut ja sähköjärjestelmä on suunniteltu järeäksi muun muassa autojen törmäysturvallisuuden vuoksi. Sähköautojen lataaminen on turvallista, kun käytetään lsähköautojen lataukseen tarkoitettua latausasemaa. Schuko-pistorasiasta sähköautoa ei saa ladata, pistorasia ei kestä pitkäaikaisen latauksen rasitusta.

    Sähköpyörän akku pitää ladata valvotusti ja turvallisesti kotona huoneistossa, mutta ei poistumistiellä eteisessä. Sähköpyörän akkua ei saa jättää latautumaan valvomatta esimerkiksi taloyhtiön polkupyörävarastossa tai autohallissa. Harvassa pyörävarastossa on palovaroittimia tai sammuttimia, akkujen latauskaapeista puhumattakaan.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat