25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen Teksti Manu Tuppurainen Kuva Jussi Partanen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tunturi on julkaissut mielenkiintoisen jäykkäperäisen sähkömaastopyörän, E-275 Mullet -mallin. Se on toteutettu sekarengastuksella. Tunturin uusi sähkömaastopyörä E-275 Mullet on mielenkiintoinen ”sekasikiö”. Tunturi kuuluu valtavaan eurooppalaiseen Accell Group -konserniin ja sen emon suuruuden vuoksi Tunturilla on myös leveät hartiat kokeilla erilaisia juttuja.Tälle kaudelle Tunturilta tuleekin täyssähköinen maastopyörä, joka on jäykkäperäinen, mutta toteutettu sekarengastuksella – edessä siinä on siis 29-tuumainen kiekko ja takana 27,5-tuumainen. Siitä tulee myös pyörän mallimerkintä, E-275 Mullet. Moottori pääsi testiajamaan pyörää jo viime syksynä. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentit (1) Hei! Kertokaa sähköpyörien koeajoissa aina, onko sähköpyörän akku kiinteä vai irrotettava! Onko akku helppo irrottaa latausta varten? Mielestäni kiinteäakkuisten tai erittäin hankalasti irrotettavilla akuilla varustettujen sähköpyörien myynti pitäisi lailla kieltää. Jos akku on hankalasti irrotettava tai kiinteä, sähköpyörä akkuineen jätetään helposti varastoon latautumaan ilman valvontaa, mikä muodostaa vakavan paloturvallisuusriskin. Tai sitten kiinteäakkuinen pyörä tuodaan kotiin latautumaan, yleensä eteiseen, mikä on ainoa poistumistie huoneistosta, jos huoneistossa ei ole parveketta tai pihaa. Valvomaton lataus varastossa tai lataus poistumistiellä huoneistossa muodostavat vakavan vaaran, sillä litiumakku palaa räjähtäen ja muodostaa myrkyllisiä kaasuja. Akkupalo ei taltu tavallisella palosammuttimella. sillä litiumakku tuottaa happea palaessaan (thermal runaway, lämpökarkaaminen). Suomessa on yli 90 000 taloyhtiötä ja noin puolet suomalaisista asuu taloyhtiöissä. Taloyhtiöissä on yleensä tarkat säännöt ja ohjeet esimerkiksi sähköpyörien akkujen lataamisesta. Ei saa ladata valvomatta pyörävarastossa eikä autohallissa eikä muuallakaan. On ladattava valvotusti. Tämän vuoksi sähköpyörän ostajalle tärkeä tieto on akun irrottamisen helppous. Tämä pitäisi kertoa jokaisessa sähköpyörän esittelyssä ja koeajossa. Sähköpyörän akkuja ei voi verrata sähköautojen akkuihin. Sähköautojen lataus valvomatta on turvallista, koska sähköauton akut ja sähköjärjestelmä on suunniteltu järeäksi muun muassa autojen törmäysturvallisuuden vuoksi. Sähköautojen lataaminen on turvallista, kun käytetään lsähköautojen lataukseen tarkoitettua latausasemaa. Schuko-pistorasiasta sähköautoa ei saa ladata, pistorasia ei kestä pitkäaikaisen latauksen rasitusta. Sähköpyörän akku pitää ladata valvotusti ja turvallisesti kotona huoneistossa, mutta ei poistumistiellä eteisessä. Sähköpyörän akkua ei saa jättää latautumaan valvomatta esimerkiksi taloyhtiön polkupyörävarastossa tai autohallissa. Harvassa pyörävarastossa on palovaroittimia tai sammuttimia, akkujen latauskaapeista puhumattakaan. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous