16.6.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Tunturi e275 Full – Suomessa suunniteltu yleiskone monipuoliseen ajoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tunturi on lähtenyt myös valmistamaan täysjousitettua sähköavusteista maastopyörää. Hyvää: Monipuolisuus, ketteryys, valo vakiona. Huonoa: ohjaamon kaapeleiden määrä. Tunturilta löytyy myös täysjousitettu sähköpyörä. Tunturin sähköpyörät ovat periaatteessa edelleen hyvin suomalaisia, sillä niiden suunnittelu tapahtuu Suomessa, vaikka Tunturia ja Nishikiä valmistaja Tunturi Oy Ltd kuuluukin valtavaan globaaliin hollantilaiseen Accell Group -yritykseen. Accell Group on liikevaihdoltaan Euroopan suurin polkupyöräalan yritys ja Tunturin ohella sen muihin merkkeihin kuuluu muun muassa pyörämerkit Lapierre, Haibike, Ghost, Winora ja Raleigh.Tunturi on merkkien kirjossa pitänyt huolta siitä, että siltä löytyy myös täysjousitettu maastopyörä. Tai itse asiassa kolmekin täysjousitettua maastopyörää, mallit e275 ja e290 sekä täysjousitettu fatbike EMax Fullfat. Tunturin täysjousitettujen maastopyörien mallimerkinnät tulevat suoraan niiden rengaskoosta eli e275 on 27,5-kokoisella pyörällä varustettu malli ja e290 on 29-tuumainen. Mallistossa on nyt kaksi täysveristä täysjoustoa, mallistosta puuttuu enää vain sekarengastuksella oleva täysjousto – silloin Tunturin täysjoustojen mallistosta löytyisi jokaiselle toimiva kokoonpano.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLoivemmalla keulakulmallaMoottorin koeajossa tarkastelussa on nyt 27,5-renkainen eli pienemmillä pyörillä varustettu täysjousto. Tunturin e275 Full ei ole ihan uusi malli markkinoilla, se on ollut myynnissä jo jonkun aikaa. Pari vuotta sitten pyörän runkogeometria meni uusiksi ja se päivitettiin tähän päivään. Nyt keulakulmaa on loivennettu ja takahaarukka vastaavasti pidennetty, jolloin akselivälikin on pidentynyt. Geometrian muutos on tuonut pyörään vakautta, mutta samalla myös parempaa etenemiskykyä esimerkiksi kiivetessä, takapään pidentyminen tuntuu Tunturissa eritoten tässä. Pienemmän rengastuksen eli 27,5-tuumaisen pyöräkoon ansiosta Tunturi on onnistunut tekemään nopean ja helposti hallittavan pyörän kovaankiin ajoon. Tunturi e275 Full tuntuu pitävän siitä, että pyörää viedään määrätietoisesti ja aktiivisesti. Tunturi ei ole aivan kevein pyörä, mutta ei kaikkein painavinkaan, joten siitäkin puolesta se sopii hyvin railakkaaseen menoon.Tunturin 140 millimetrin joustot riittävät tarvittaessa alamäkikäyttöönkin ja 27,5-tuumainen rengastus tuo alamäkiajoon ketteryyttä ja nopeaa ohjautuvuutta. Toki dh-pyörät ovat asia erikseen, mutta jousituksen oikeilla säädöillä Tunturillakin pärjää satunnaisesti alamäkiajossa. Jousitus Tunturissa on Rockshoxin palikoilla. Parhaimmillaan Tunturi on vauhdikkailla poluilla ja teknisessä maastossa sekä myös nousuissa.Tunturin ohjaamoon on tuotu myös etujousituksen lukitus niin sanotusti kaukokäyttöisenä. Tämä on ainakin allekirjoittaneen näkökulmasta vähän ehkä ylimääräinen ja turhakin lisä, joka täyttää ohjaamoa entisestään ja lisää ohjaamoon kaapeliviidakkoa yhdellä kaapelillla. Vähemmälläkin pärjää ja ilman tätä ohjaamossa on yksi kaapeli vähemmän takertumassa maastossa oksiin.Takahaarukassa tilaa isommalle renkaalleEnsiasennusrenkaina Tunturissa on 2,8 tuumaa leveät Schwalben Nobby Nic -renkaat, mutta pyörän takahaarukassa on hyvin tilaa, 3-tuumainenkin rengas mahtunee pyörimään siinä. Jotkut kuskit tykkäävät vaihtaa pyörään taakse vähän leveämpää rengasta, jolloin renkaan ilmatila ja sitä mukaa mukavuus kasvaa, mutta tarvittaessa myös pito paranee säätämällä renkaan ilmanpaineita kadottamatta kuitenkaan renkaan rullaavuutta. Tunturin kohdalla tällainen muutos on mahdollinen. Vauhdin vastapainona pyörän pysähdysvoimasta vastaavat Shimanon MT501/MT520 -sarjan jarrut, jotka ovat juuri Deore-sarjan alapuolella olevat edullisemmat jarrut. Ne ovat Tunturiin aivan oiva valinta, pysäytysvoima niillä tämän luokan pyörässä riittää, varsinkin kun eteen Tunturiin on laitettu 203-millinen ja taakse 180-millinen jarrulevy.Pyörän 630-wattituntinen akku yhdistettynä tasaisen varmaan Shimanon EP8-moottoriin tarjoaa Tunturilla myös suhteellisen pitkää toimintasädettä. Shimanon voimansiirto tuo myös huollon näkökulmasta luotettavuutta, Shimanon huolto kun löytyy lähes jokaisesta kylästä Suomessa.Yleiskone ja jokapaikan höyläTunturi on tasapainoinen yleiskone kaikenlaiseen ajoon. Mitään ääripään huippuominaisuuksia siltä on turha odottaa, mutta se vakuuttaa erinomaisesti juuri monipuolisuudellaan, se sopii ihan hyvin joka paikkaan. Tunturi mielletään citypyörien valmistajaksi ja täysjousitetun maastopyörän valmistajana se saattaa saada epäilijät liikkeelle siinä mielessä, että ”ei kai Tunturilta voi löytyä varteenotettavaa täysjousitettua maastopyörää”, niin olettamus on väärä. Tunturi e275 Full on varsin varteenotettava täysjousitettu maastopyörä hintaluokassaan. Sen suositushinta on vajaa 5 500 euroa, mutta jos sitä onnistuu saamaan joltain kauppiaalta esimerkiksi alle 5 000 euron, siinä tekee ihan hyvät kaupat. Se, että suostuuko sillä sitten ajamaan muiden nähden, on puhtaasti kuskin pään sisäistä kohinaa. Tällä tuotteella Tunturi pystyy myös nostamaan omaa brändiarvoaan kotimarkkinallaan. Lisää näitä, kiitos!Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Tuomas RajalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunturi e275 FullHinta: 5 349 euroa Paino: 22 kg Runko: Alumiini Rungon koko: 44 (165–175), 48 (175–185) Etuhaarukka: RockShox 35 Silver RL, 15 x 110, Air 140 mm Takaiskunvaimennin: RockShox Monarch RT 165 x 38 Ohjaustanko: XLC Butted alloy W:780 mm R:25 mm BS:9 DIA:31.8 mm Jarrut: Shimano MT-501/MT520 HD Vaihteisto: Shimano RD-M5130 Deore Shadow+ 10 Vaihdevipu: Shimano SL-M5130 Deore, 10 Kampisarja: Shimano FC-EM600 36T Istuin: Selle Royal Vivo Istuinkannatin: Leadtec dropper post 30.9mm Rengaskoko: 27,5” Vanteet: Rodi Tryp35 584 x 35C, double wall Renkaat: Schwalbe Nobby Nic 27.5 x 2.8 Sähkömoottori: Shimano STEPS EP8 85 Nm Akku: Shimano BT-E8036 Lithium-ion 630 Wh intube Sähkömoottorin ohjain ja näyttö: Shimano CEM800 1.4" Takuu: Runko 5 vuotta, osat 2 vuotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan