16.6.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Tunturi e275 Full – Suomessa suunniteltu yleiskone monipuoliseen ajoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tunturi on lähtenyt myös valmistamaan täysjousitettua sähköavusteista maastopyörää. Hyvää: Monipuolisuus, ketteryys, valo vakiona. Huonoa: ohjaamon kaapeleiden määrä. Tunturilta löytyy myös täysjousitettu sähköpyörä. Tunturin sähköpyörät ovat periaatteessa edelleen hyvin suomalaisia, sillä niiden suunnittelu tapahtuu Suomessa, vaikka Tunturia ja Nishikiä valmistaja Tunturi Oy Ltd kuuluukin valtavaan globaaliin hollantilaiseen Accell Group -yritykseen. Accell Group on liikevaihdoltaan Euroopan suurin polkupyöräalan yritys ja Tunturin ohella sen muihin merkkeihin kuuluu muun muassa pyörämerkit Lapierre, Haibike, Ghost, Winora ja Raleigh. Tunturi on merkkien kirjossa pitänyt huolta siitä, että siltä löytyy myös täysjousitettu maastopyörä. Tai itse asiassa kolmekin täysjousitettua maastopyörää, mallit e275 ja e290 sekä täysjousitettu fatbike EMax Fullfat. Tunturin täysjousitettujen maastopyörien mallimerkinnät tulevat suoraan niiden rengaskoosta eli e275 on 27,5-kokoisella pyörällä varustettu malli ja e290 on 29-tuumainen. Mallistossa on nyt kaksi täysveristä täysjoustoa, mallistosta puuttuu enää vain sekarengastuksella oleva täysjousto – silloin Tunturin täysjoustojen mallistosta löytyisi jokaiselle toimiva kokoonpano. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Loivemmalla keulakulmalla Moottorin koeajossa tarkastelussa on nyt 27,5-renkainen eli pienemmillä pyörillä varustettu täysjousto. Tunturin e275 Full ei ole ihan uusi malli markkinoilla, se on ollut myynnissä jo jonkun aikaa. Pari vuotta sitten pyörän runkogeometria meni uusiksi ja se päivitettiin tähän päivään. Nyt keulakulmaa on loivennettu ja takahaarukka vastaavasti pidennetty, jolloin akselivälikin on pidentynyt. Geometrian muutos on tuonut pyörään vakautta, mutta samalla myös parempaa etenemiskykyä esimerkiksi kiivetessä, takapään pidentyminen tuntuu Tunturissa eritoten tässä. Pienemmän rengastuksen eli 27,5-tuumaisen pyöräkoon ansiosta Tunturi on onnistunut tekemään nopean ja helposti hallittavan pyörän kovaankiin ajoon. Tunturi e275 Full tuntuu pitävän siitä, että pyörää viedään määrätietoisesti ja aktiivisesti. Tunturi ei ole aivan kevein pyörä, mutta ei kaikkein painavinkaan, joten siitäkin puolesta se sopii hyvin railakkaaseen menoon. Tunturin 140 millimetrin joustot riittävät tarvittaessa alamäkikäyttöönkin ja 27,5-tuumainen rengastus tuo alamäkiajoon ketteryyttä ja nopeaa ohjautuvuutta. Toki dh-pyörät ovat asia erikseen, mutta jousituksen oikeilla säädöillä Tunturillakin pärjää satunnaisesti alamäkiajossa. Jousitus Tunturissa on Rockshoxin palikoilla. Parhaimmillaan Tunturi on vauhdikkailla poluilla ja teknisessä maastossa sekä myös nousuissa. Tunturin ohjaamoon on tuotu myös etujousituksen lukitus niin sanotusti kaukokäyttöisenä. Tämä on ainakin allekirjoittaneen näkökulmasta vähän ehkä ylimääräinen ja turhakin lisä, joka täyttää ohjaamoa entisestään ja lisää ohjaamoon kaapeliviidakkoa yhdellä kaapelillla. Vähemmälläkin pärjää ja ilman tätä ohjaamossa on yksi kaapeli vähemmän takertumassa maastossa oksiin. Takahaarukassa tilaa isommalle renkaalle Ensiasennusrenkaina Tunturissa on 2,8 tuumaa leveät Schwalben Nobby Nic -renkaat, mutta pyörän takahaarukassa on hyvin tilaa, 3-tuumainenkin rengas mahtunee pyörimään siinä. Jotkut kuskit tykkäävät vaihtaa pyörään taakse vähän leveämpää rengasta, jolloin renkaan ilmatila ja sitä mukaa mukavuus kasvaa, mutta tarvittaessa myös pito paranee säätämällä renkaan ilmanpaineita kadottamatta kuitenkaan renkaan rullaavuutta. Tunturin kohdalla tällainen muutos on mahdollinen. Vauhdin vastapainona pyörän pysähdysvoimasta vastaavat Shimanon MT501/MT520 -sarjan jarrut, jotka ovat juuri Deore-sarjan alapuolella olevat edullisemmat jarrut. Ne ovat Tunturiin aivan oiva valinta, pysäytysvoima niillä tämän luokan pyörässä riittää, varsinkin kun eteen Tunturiin on laitettu 203-millinen ja taakse 180-millinen jarrulevy. Pyörän 630-wattituntinen akku yhdistettynä tasaisen varmaan Shimanon EP8-moottoriin tarjoaa Tunturilla myös suhteellisen pitkää toimintasädettä. Shimanon voimansiirto tuo myös huollon näkökulmasta luotettavuutta, Shimanon huolto kun löytyy lähes jokaisesta kylästä Suomessa. Yleiskone ja jokapaikan höylä Tunturi on tasapainoinen yleiskone kaikenlaiseen ajoon. Mitään ääripään huippuominaisuuksia siltä on turha odottaa, mutta se vakuuttaa erinomaisesti juuri monipuolisuudellaan, se sopii ihan hyvin joka paikkaan. Tunturi mielletään citypyörien valmistajaksi ja täysjousitetun maastopyörän valmistajana se saattaa saada epäilijät liikkeelle siinä mielessä, että ”ei kai Tunturilta voi löytyä varteenotettavaa täysjousitettua maastopyörää”, niin olettamus on väärä. Tunturi e275 Full on varsin varteenotettava täysjousitettu maastopyörä hintaluokassaan. Sen suositushinta on vajaa 5 500 euroa, mutta jos sitä onnistuu saamaan joltain kauppiaalta esimerkiksi alle 5 000 euron, siinä tekee ihan hyvät kaupat. Se, että suostuuko sillä sitten ajamaan muiden nähden, on puhtaasti kuskin pään sisäistä kohinaa. Tällä tuotteella Tunturi pystyy myös nostamaan omaa brändiarvoaan kotimarkkinallaan. Lisää näitä, kiitos! Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Tuomas Rajala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tunturi e275 Full Hinta: 5 349 euroa Paino: 22 kg Runko: Alumiini Rungon koko: 44 (165–175), 48 (175–185) Etuhaarukka: RockShox 35 Silver RL, 15 x 110, Air 140 mm Takaiskunvaimennin: RockShox Monarch RT 165 x 38 Ohjaustanko: XLC Butted alloy W:780 mm R:25 mm BS:9 DIA:31.8 mm Jarrut: Shimano MT-501/MT520 HD Vaihteisto: Shimano RD-M5130 Deore Shadow+ 10 Vaihdevipu: Shimano SL-M5130 Deore, 10 Kampisarja: Shimano FC-EM600 36T Istuin: Selle Royal Vivo Istuinkannatin: Leadtec dropper post 30.9mm Rengaskoko: 27,5” Vanteet: Rodi Tryp35 584 x 35C, double wall Renkaat: Schwalbe Nobby Nic 27.5 x 2.8 Sähkömoottori: Shimano STEPS EP8 85 Nm Akku: Shimano BT-E8036 Lithium-ion 630 Wh intube Sähkömoottorin ohjain ja näyttö: Shimano CEM800 1.4" Takuu: Runko 5 vuotta, osat 2 vuotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 9.5.2024 Automatkailu Automatkailija: Tanskassa hölmöilemällä voit menettää autosi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe