21.4.2023 Ajoneuvot Sähköpyörän koeajo: Yamaha Moro 07 – Se on moro, Yamaha! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yamaha avaa sähköpyöräpelinsä erittäin vakuuttavasti Euroopassa. Yamaha Moro 07 on sen ensimmäinen sähkömaasturi Euroopan markkinoilla. Hyvää: Ketteryys, ajoasento, sähkömoottorin toiminta. Huonoa: keulan pieni levottomuus jyrkissä nousuissa, avustustasojen ilmoittaminen. Japanilainen Yamaha on ollut vuosia yksi merkittävimmistä sähköpyörien moottoritoimittajista. Moottorinkin koeajossa on ollut muutamia sähköpyöriä, joissa on ollut Yamahan moottori, muun muassa Gasgas G Trail, R Raymon Fullray sekä Giant Reign.Yamaha ei ole enää Euroopassakaan vain moottoritoimittaja, vaan se on myös sähköpyörävalmistaja, kun Yamahan ensimmäiset omat sähköpyörät ovat saapuneet nyt Eurooppaan.Nimenomaan Eurooppaan, sillä Yamaha on tehnyt sähköpyöriä jo vuodesta 1993. Yhdysvaltojen markkinakin avattiin jo vuonna 2018. Nyt kokonaan uusi aluevaltaus sähköpyörille on Eurooppa. Suomessa myynti alkaa varsinaisesti toukokuun loppupuolella.Yamahan sähkömaasturimalli täytyy toivottaa manselaisittain tervetulleeksi Suomeen. Se on Moro, Yamaha! – Yamahan ensimmäinen sähkömaasturi tottelee Moro-nimeä. Pyörän malli on tarkalleen ottaen Moro 07, joka lupaa myös sitä, että Moro-sarjaan on muitakin malleja vielä tulossa. Esimerkiksi Yhdysvalloissa on myynnissä myös Moro 07 -mallia edullisempi Moro 05 -malli.Suomessa ja Euroopassa Yamaha lähtee kuitenkin Moro 07 -mallillaan liikenteeseen. Moro 07:n hinta on Suomessa hieman alle 6 000 euroa. Kun katsoo hintoja, mitkä pyörillä on muun muassa Yhdysvalloissa, Moro 05:n hinta joskus Eurooppaan tullessaan tulee olemaan noin 5 000 euron pinnassa. Kun myynti alkaa toukokuun lopussa, Moron lisäksi myyntiin tulee myös kaksi muuta mallia.Yamaha on lähtenyt pyöräkaupassaan myös siihen, että lisämyyntiä haetaan esimerkiksi polkimilla ja kypärillä. Yamahaa ostaessaan vajaan 100 euron hintaan pyörään voi samantien hankkia kelvolliset VP Componentsin Vice-avopolkimet, jotka myös koeajopyörässä olivat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelppo käsiteltäväYamaha Moron rungon toteutus ei ole ihan tavanomaisimmasta päästä. Pyörässä on niin sanottu Dual Twin -runko, joka tarkoittaa sitä, että rungon vaakaputki sekä alaputki on molemmat ”halkaistu” keskeltä kahtia. Yamahan mukaan ratkaisulla saadaan pyörään hyvää kiertojäykkyyttä.Yamaha on tehnyt maastopyörässään hieman erikoisen, tai ainakin vähän yllättävän ratkaisun, sillä pyörän rengastus 27,5-tuumainen. Tämä kokovalinta on käsiteltävyyden ja helppouden näkökulmasta hyvä ratkaisu, vaikkakin suuntaus tällä hetkellä tuntuu olevan 29-tuumaisin tai mullet-pyöriin eli sekarengastukseen. Yamahan valitsema koko tuo myös maastoajoon helppoutta, silloin kun maasto on tasaisempaa. Isommalla 29-tuumaisella renkaalla saa toki hieman lisää etenemiskykyä juurakkoisessa ja kivikkoisessa maastossa.Yamaha ei ole pelkästään paperilla ketterä pyörä, vaan se on sitä myös ajossa. Ketteryys tuntuu heti samantien, kun pyörän päälle nousee. Rungon ergonomia on myös todella hyvin kunnossa, pyörän ajoasento tuntuu todella luonnolliselta ja myös erittäin mukavalta.Juuri 27,5-rengastuksen vuoksi Yamaha kääntyy tiukkohin mutkiin ja käännöksiin todella helposti ja käsiteltävyys on kovassakin vauhdissa helppoa. Alamäkiin ja jyrkkiin laskuihin Yamahalla on myös helppo taittaa vauhdikkaasti. Jyrkissä ylämäissä Yamahan etupäätä vaivaa avistuksenomainen levottomuus, keula pyrkii herkästi irti alustasta, silloin kun ajetaan satulasta.Koska Yamaha tykkää kaikin puolin kovasta menosta, sillä tulee ajettua lujaa joka käänteessä, varsinkin silloin, kun reitti on tasaisempi, missä 27,5-kokoinen eturengas on omimmillaan. Kun mennään juurakkoon ja kivikkoon, jossa ylityksiä joutuu tekemään enemmän, kuten aiemmin mainittu, 29-tuumainen eturengas voisi toimia myös aavistuksen paremmin. Rengaskoko on kuitenkin aina jossain mielessä kompromissi ja Yamaha haluaa rengasvalinnalla korostaa pyörän ketterää käsiteltävyyttä.Useita avustustasoja ja automatiikkaYamaha ei ilmoita, että mitkä vanteet pyörässä ovat, mutta vajaan 6 000 euron hintaan luulisi saavan jo ihan laadukasta tavaraa. Tämän hintaisten pyörien kohdalla kuluttajat ovat myös erittäin valveutuneita, ja monella olisi halua myös tietää tarkalleen komponenttien jäljitettävyys. Myöskään napojen alkuperää ei kerrota, joten jäljitettävyys ei valitettavasti näiltä osin toteudu.Yamahan moottorina on Yamahan PW-sarjan X3-moottori. Sen tarjoama suurin vääntö on 85 newtonmetriä. Moottori toimii hyvin ja äänettömästi, sen poljintuntuma on herkkä ja luonnollinen. Moottori reagoi nopeasti kuskin tuottamiin poljiniskuihin.Sähköpyörän akun varausta sekä avustustasoa voi seurata pyörän tangossa olevasta Interface X -ohjaimen led-rivistöstä. Avustustasoja on viisi, joiden nimiä ei erikseen näytössä mainita, mutta Yamahalla ne ovat Eco, Standard, MTB, High sekä Extra Power. Vaikka avustustasoja on viisi, näytön ledijonossa on vain neljä lediä, joten ledien näyttämässä infossa on vähän opeteltavaa.Eco-avustus on päällä, kun näytössä palaa kaksi lediä, jotka ovat väriltään sinisiä. Standard on päällä, kun näytössä on kolme vihreää lediä. High puolestaan on päällä, kun kaikki neljä lediä palaa vihreänä. Seuraava avustutaso MTB-moodi puolestaan ilmaistaan kolmella keltaisella ledillä ja korkein avustustaso Extra Power neljällä keltaisella ledillä.Lisäksi Yamahan sähkömoottorista saa päälle automatiikan, jolloin pyörä vaihtaa automaattisesti avustustasoja Eco-, MTB- ja High-tasojen välillä sen mukaan, kuinka kuski pyörää käskyttää. Automatiikan saa päälle painamalla avustuksen säädöstä korkeimmalla avustustasolla ylöspäin yli sekunnin ajan.Automatiikka tarjoaa avustusta lisää sen mukaan, millaista infoa kuski poljinkammilla sähkömoottorille antaa. Ihan toimiva ja hyvä ratkaisu, tosin automatiikan reagoinnissa on ihan aavistus viivettä, avustus reagoi vähän kuskia hitaammin. Käytännössä tämä toimii siten, että kun poljinvoima on maltillista, automatiikka laskee avustustason Ecolle. Kun avustustasoa herätellään kampikierroksilla, avustus herää kyllä, mutta alussa polkaisussa tuntuu raskas vastus, kunnes avustus herää. Allekirjoittanut ainakin tykkäsi ajaa enemmän normiasetuksilla ja säätää avustustasoa vasemmalla peukalolla naputtelemalla tarpeen mukaan.Vain 500 wattitunnin akkuYamaha on lähtenyt sille linjalle, että pyörässä on 500 wattitunnin kokoinen akku. Sen avulla saadaan muutaman kymmenen kilometrin toimintasäde, toki toimintasäteeseen vaikuttaa hyvin moni tekijä.Yamahan valinta on nykypäivän suuntauksen mukaisesti hieman pieni. Mutta pitää kuitenkin muistaa, että Moro 7 on alunperin esitelty Yhdysvalloissa jo vuonna 2020. Sen jälkeen sähköpyörät ovat menneet paljon eteenpäin ja isommat akut ovat yleistyneet pyörissä. Vaikka Yamahan ratkaisu on nyt tämä, se ei tarkoita sitä, että pyörä olisi muuten läpeensä 2–3 vuotta muita jäljessä, vaan Yamaha on hintaluokassaan kuitenkin kilpailukykyinen ja hyvä pyörä, kunhan vain ottaa akun koon huomioon pyörää valitessa.Yamaha perustelee akkuvalintaa painolla, isompi akku nostaisi pyörän painoa. Yamahan moottorit ovat myös kokemuksen mukaan hyvin energiapihejä, joten valinta on siinä mielessä perustellumpi.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Tuomas RajalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYamaha Moro 07Hinta: 5 683 euroa Paino: 24,3 kg Runko: Alumiini Rungon koko: S, M, L Etuhaarukka: RockShox LYRIK SELECT RC 160 mm stroke, 37 mm Takajousitus: RockShox Super Deluxe Select+ RT 210x55 Debonair Yamaha tuning Ohjaustanko: Alumiini, nousu 30 mm, halkaisija 35,0, leveys 780 mm Jarrut: Magura MT5, 203 mm Storm CL levyt. 4-mäntäinen. Vaihteisto: Shimano RD-M8100, XT, SGS, Shimano CS-M8100-12, Deore XT, 12 speed takapakka, 10–51T Vaihdevipu: Shimano SL-M8100-R, XT, 12 speed Kampisarja: Praxis AL6000 w/bolts 165 mm Ketju: KMC e12 TURBO EPT 12 speed Istuin: Yamaha Off-Road Cro-Mo Rail Istuinkannatin: Alumiini, 30,9 mm, hissitolppa: S ja M/125 mm, L/150 mm Rengaskoko: 27,5+” Vanteet: 27.5+ Alloy Renkaat: Maxxis Minion DHF New EXO+ /3C MaxxTerra 27.5x2.6 edessä, Maxxis Rekon New EXO+ /3C MaxxTerra 27.5 x 2.6 Sähkömoottori: Yamaha PWSeries X3, 85 Nm Sähkömoottorin ohjain: Yamaha Interface X Akku: Yamaha Lithium Ion 500 Wh, 36 V, 13.4 Ah Takuu: 3 vuotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi automaattivaihteiston öljynvaihto ei kuulu aina auton huolto-ohjelmaan? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 5.1.2025 Koeajo Koeajo: Volvo S60 – jäähyväiset Göteborgin sedanille, ainakin toistaiseksi 4.1.2025 Ajoneuvot Hyvää 10-vuotissynttäriä, nykypolven Audi Q7 - ja muutamia muita automarkkinoidemme ikänestoreita 4.1.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Lightweight Land Rover '68 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 4.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi automaattivaihteiston öljynvaihto ei kuulu aina auton huolto-ohjelmaan? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja