6.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Seat Mii Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Näppärä ja pihi kaupunkiauto. Hyvää: kulutus, päästöt, kaupunkiajo. Huonoa: tiuha tankkaustarve, äänieristys, puhti matka-ajossa. Seat Mii on 3,5 metrinen kaupunkikirppu, jonka renkaat ovat aivan kulmissa. Auto on kätevä pyöriteltävä katusokkelikoissa. Ja kun sisäratkaisut ovat kekseliäitä, on pienokaisessa enemmän autoa kuin ulkoapäin uskoisi: tilaa on yllättävän hyvin jopa neljälle aikuiselle.Mii on yllättävän vakaa ajettava. Ohjaustunto on hyvä ja riittävän jämäkkä.Matka-ajossa häiritsevintä on vauhdin noustessa yltyvä ajomelu.Voimavarat eivät ole ylettömät, joten tasaisen matkavauhdin ylläpidossa on tekemistä.Seat Mii Ecofuel on järkiratkaisu kaupunkiajon lisäksi kukkaron ja luonnon kannalta. Kaasuauton hiilidioksidipäästöt ovat keskimäärin noin neljänneksen alemmat kuin bensiinikäyttöisessä autossa. Kaasu-Miin hiilidioksidipäästöt ovat 79 grammaa kilometrillä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTankkausväli akilleen kantapääTiheä tankkaustarve on Miin akilleen kantapää.Kahdessa kaasusäiliöissä on tilaa vain 11 paineistetulle kaasukilolle. Kaasulla ajaa kevyellä kaasujalalla vain noin 350 kilometriä, korkeintaan 400 kilometriä.Jos kaasu ehtyy, kesken ajon, jatkuu matka nytkähdyksittä bensiinillä. Bensiniä mahtuu tankkiin vain 10 litraa.Kaasusäiliöt täyttää tavaratilan lattian alla olevan tilan, joten kaasumalliin ei saa halutessaan varapyörää kuten saa perus-Miihin. Kontissa on tilaa 251 litraa.Omatunto maksaa, myös veroinaHyvällä omatunnolla on hintansa: kaasu-Miin sa edullisimmillaan 14 293 eurolla, bensa-Miin 11 114 eurolla.Kaasukäyttöisiä henkilöautoja on raskautettu käyttövoimaverolla vuoden 2013 alusta. Käyttövoimavero on 0,031 euroa/päivä alkavaa 100 auton kokonaismassakiloa kohden. Konstikas laskentakaava tarkoittaa, että Miin omistaja saa vuosittain maksaa 158 euroa käyttövoimaveroa.Valtiovallalta on kestämätöntä ajattelua julistaa juhlapuheissa liikennepäästöjen suitsimista, mutta rankaista kaasuautoilijaa käyttövoimaverolla. Ei kai kukaan varta vasten osta bensiinimallia kalliimpaa kaasuautoa vain ajaakseen bensiinin voimin?Bio- tai tuontikaasuaJos kaasutankin täyttää Gasumin asemalla tuontikaasulla Venäjältä eli maakaasulla, on sen kilohinta 1,405 euroa. Bensiinilitraan verrattuna maakaasun hinta on 0,899 euroa litralta.Ekologista omatuntoaan voi helliä tankkaamalla jätteistä Suomessa valmistettua biokaasua, jonka kilohinta on 1,505 euroa. Bensiinilitraan verrattuna maakaasun hinta on 0,963 euroa litralta.Kaasulla ajaa lähes puolta edullisemmin kuin bensiinillä. Keskikulutuksella laskettuna Miillä ajaa neljällä eurolla 100 kilometriä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄänekästä elämääKolmisylinterinen bensiinimoottori pitää varsin äänekästä elämää. Sointi ei takuuvarmasti ole kaikkien mieleen. Karkeahkon käyntiäänen uutuudenviehätys katoaa viikossa.Moottori on pikkuautomaisen puhditon. Hevosvoimia on tarjolla 68. Myös vääntö on melko vaatimatonta tasoa (90 Nm), joten vauhdin muutos vaatii tiuhaa vaihdekepin käyttöä.Mii on Volkswagen Up -sisareensa verrattuna sisältä riisutumman oloinen, peltipintaa on esillä ja äänieristyskin jättää toivomisen varaa.20 tankkausasemaaEuroopan komissio julkisti tammikuussa 2013 puhtaiden polttoaineiden strategian, joka sysii rakentamaan Euroopan laajuisen vaihtoehtoisten polttoaineiden tankkausasemaverkoston. Tankkausasemia tulisi olla 150 kilometrin etäisyydelle toisistaan. Tähän tähdätään jo vuoteen 2020 mennessä.Suomella on pitkä taival kuljettavanaan yhteiserooppalaisten tavoitteiden täyttämiseen. Meillä on vasta 20 kaasuautojen julkista tankkausasemaa, joista 17 on Gasumin omistamia.Biokaasuasemia voidaan perustaa kaasuputkiverkoston ulkopuolelle. Biokaasu-tankkausasemahankkeita on käynnistetty tai selvittelyn alla Kiteellä, Joutsassa, Turussa ja Oulussa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Seat Mii 1.0 Ecofuel Style Hinta alkaen 15 276 € Koeajetun auton hinta varusteineen 16 832 € Ajoneuvovero 72 €/ v Käyttövoimavero 158 €/ v Moottori 999 cm³, bensiinimoottori, 3 sylinteriä, ahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 50 kW (68 hv), 6200 r/min Vääntö 90 Nm (3000 r/min) Vääntö 90 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 16,3 s Huippunopeus 164 km/h Kulutus l/ 100 km 3,6 (kaup.) / 2,5 (maant.) / NEDC-kulutus 2,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 79 g/km Mitat pituus 3557 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1478 mm, akseliväli 2420 mm Tavaratila: 251 l Omamassa: 1031 kg Muu tieto Yhdistettykulutus bensiinillä 4,4 l/100 km. Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin