12.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Toyota RAV4 Hybrid – sähköwokki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota RAV4 Hybrid yhdistää Toyotan maasturi- ja hybridiosaamisen. Hyvää: runsaat tilat, hiljaisuus, vähäpäästöisyys, varustelu. Huonoa: akkumöykky tavaratilassa, sekava kojelauta. Kun ensimmäinen Toyota RAV4 esiteltiin vuonna 1994, se oli yksi katumaasturivillityksen pioneereista. Kun Toyota on myös hybriditekniikan uranuurtaja, on outoa, että nämä kaksi trendiä ovat löytäneet toisensa vasta nyt. Hyödyt ovat ilmeiset: suurempaan autoon on helpompi sovittaa lisätekniikkaa niin tilan kuin hinnankin puolesta, lisäksi kulutussäästöt ovat selvemmät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu voimalinjaRAV4-hybridin voimalinja on entuudestaan tuttu Lexus NX:stä. Bensiinimoottori on 2,5-litrainen nelisylinterinen. Atkinson-työkierrolla sen teho on säyseät 155 hevosvoimaa, mutta apuna on kaksi sähkömoottoria, edessä 143 hevsovoimaa ja takana 68 hevosvoimaa. Yhtä aikaa käytössä on maksimissaan 197 hevosta.Näillä eväillä 1 800-kiloinen RAV4 kiihtyy rivakasti paikaltaan ja ohituksiin. Toyotan hybrideissä usein moitittu moottorin parkukaan ei ehdi häiritä, kun vauhtia kertyy nopeasti. Nelivetoisuuden virkaa hoitaa taka-akselin pienempi sähkömoottori, kardaania taakse ei tule. Hybrideille harvinaisesti vetokoukkuun voi kytkeä 1 650-kiloisen kärryn.Suurin hyöty hybridistä on katkonaisessa ruuhka-ajossa, pelkällä sähköllä voi onnistua matelemaan jopa kaksi kilometriä. Moottoritienopeuksilla bensaa palaakin sitten lähestulkoon 10 l/100 km. Sekalaisen ajon keskikulutukseksi muodostui 6,5 l/100 km, mikä on hyvä saavutus tilavalle katumaasturille.Tilava matkustamoRAV4:n parasta antia ovat runsaat tilat edessä ja takana. Premium-tason sähkösäädöillä ajoasennosta saa luontevan. Kojelauta antaa sekavan kuvan niin muotoilullaan kuin kytkimien sijoittelullaan, mutta toiminnot ovat selkeitä ja viimeistely laadukasta japanilaiseen tapaan.Takaistuin on turhan tasainen. Kahdestaan matkustettaessa toivoisi istuvampia pehmusteita, toisaalta nyt kolme istuu ilman muotoilumuhkuroita. Myös reisitukea jää uupumaan. Takaistuin voisikin yhtä hyvin olla korkeammalla, kun selkänoja kaadettuna tilan pohjasta ei kuitenkaan tule tasaista.Akusto aiheuttaa pienen portaan tavaratilan pohjaan. Kontti on silti riittävän kokoinen kohtuullisella nostokynnyksellä. Pystyperäisen korin iso takaluukku ulottuu avattuna pitkälle taakse ja niukasti avautuvana osuu pitkää lastaajaa otsaan.Hinnaston yläpäähänHybridiversion myötä muuta RAV4-mallistoa niukennettiin selvästi. Nyt dieselin saa vain etuvetoisena ja bensiinimoottorisen nelivetoisena. Nelivetoista vetoautoa etsivä joutuu vaihtamaan merkkiä. Perinteisten mallien varustetasotkin ovat niukemmat kuin hybridissä.Niinpä hybridit valtaavat hinnaston huippupaikat alhaisista päästöistä ja veroista huolimatta: nelivetohybridin hinnat alkavat 45 tuhannesta. Koeajossa ollut Premium-malli onkin jo kuin Toyotan insinöörien käyntikortti kaikkine elektronisine suojelusenkeleineen, viihdejärjestelmineen, panoraamakameroineen ja nahkaverhoiluineen.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota RAV4 Hybrid AWD Premium Hinta alkaen 53 205 € Moottori Bensiinimoottori 2 494 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 114 kW (155 hv), 5700 r/min Vääntö 206 Nm (4400 r/min) Vääntö 206 Nm (4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 145 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4605 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2660 mm Muu tieto Sähkömoottorit 105+50 kW (143+68 hv), 270 Nm. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW 120 – pientä premiumia kaipaavalle 22.12.2024 Koeajo Koeajo: MG ZS Hybrid+ – jo varsin vakuuttavaa 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja