12.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: Toyota RAV4 Hybrid – sähköwokki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota RAV4 Hybrid yhdistää Toyotan maasturi- ja hybridiosaamisen. Hyvää: runsaat tilat, hiljaisuus, vähäpäästöisyys, varustelu. Huonoa: akkumöykky tavaratilassa, sekava kojelauta. Kun ensimmäinen Toyota RAV4 esiteltiin vuonna 1994, se oli yksi katumaasturivillityksen pioneereista. Kun Toyota on myös hybriditekniikan uranuurtaja, on outoa, että nämä kaksi trendiä ovat löytäneet toisensa vasta nyt. Hyödyt ovat ilmeiset: suurempaan autoon on helpompi sovittaa lisätekniikkaa niin tilan kuin hinnankin puolesta, lisäksi kulutussäästöt ovat selvemmät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu voimalinjaRAV4-hybridin voimalinja on entuudestaan tuttu Lexus NX:stä. Bensiinimoottori on 2,5-litrainen nelisylinterinen. Atkinson-työkierrolla sen teho on säyseät 155 hevosvoimaa, mutta apuna on kaksi sähkömoottoria, edessä 143 hevsovoimaa ja takana 68 hevosvoimaa. Yhtä aikaa käytössä on maksimissaan 197 hevosta.Näillä eväillä 1 800-kiloinen RAV4 kiihtyy rivakasti paikaltaan ja ohituksiin. Toyotan hybrideissä usein moitittu moottorin parkukaan ei ehdi häiritä, kun vauhtia kertyy nopeasti. Nelivetoisuuden virkaa hoitaa taka-akselin pienempi sähkömoottori, kardaania taakse ei tule. Hybrideille harvinaisesti vetokoukkuun voi kytkeä 1 650-kiloisen kärryn.Suurin hyöty hybridistä on katkonaisessa ruuhka-ajossa, pelkällä sähköllä voi onnistua matelemaan jopa kaksi kilometriä. Moottoritienopeuksilla bensaa palaakin sitten lähestulkoon 10 l/100 km. Sekalaisen ajon keskikulutukseksi muodostui 6,5 l/100 km, mikä on hyvä saavutus tilavalle katumaasturille.Tilava matkustamoRAV4:n parasta antia ovat runsaat tilat edessä ja takana. Premium-tason sähkösäädöillä ajoasennosta saa luontevan. Kojelauta antaa sekavan kuvan niin muotoilullaan kuin kytkimien sijoittelullaan, mutta toiminnot ovat selkeitä ja viimeistely laadukasta japanilaiseen tapaan.Takaistuin on turhan tasainen. Kahdestaan matkustettaessa toivoisi istuvampia pehmusteita, toisaalta nyt kolme istuu ilman muotoilumuhkuroita. Myös reisitukea jää uupumaan. Takaistuin voisikin yhtä hyvin olla korkeammalla, kun selkänoja kaadettuna tilan pohjasta ei kuitenkaan tule tasaista.Akusto aiheuttaa pienen portaan tavaratilan pohjaan. Kontti on silti riittävän kokoinen kohtuullisella nostokynnyksellä. Pystyperäisen korin iso takaluukku ulottuu avattuna pitkälle taakse ja niukasti avautuvana osuu pitkää lastaajaa otsaan.Hinnaston yläpäähänHybridiversion myötä muuta RAV4-mallistoa niukennettiin selvästi. Nyt dieselin saa vain etuvetoisena ja bensiinimoottorisen nelivetoisena. Nelivetoista vetoautoa etsivä joutuu vaihtamaan merkkiä. Perinteisten mallien varustetasotkin ovat niukemmat kuin hybridissä.Niinpä hybridit valtaavat hinnaston huippupaikat alhaisista päästöistä ja veroista huolimatta: nelivetohybridin hinnat alkavat 45 tuhannesta. Koeajossa ollut Premium-malli onkin jo kuin Toyotan insinöörien käyntikortti kaikkine elektronisine suojelusenkeleineen, viihdejärjestelmineen, panoraamakameroineen ja nahkaverhoiluineen.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota RAV4 Hybrid AWD Premium Hinta alkaen 53 205 € Moottori Bensiinimoottori 2 494 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, neliveto. Teho 114 kW (155 hv), 5700 r/min Vääntö 206 Nm (4400 r/min) Vääntö 206 Nm (4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 145 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4605 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2660 mm Muu tieto Sähkömoottorit 105+50 kW (143+68 hv), 270 Nm. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 19.10.2024 Ajoneuvot Audi Q6 Sportback E-Tron on hienoisella erolla Audin etevin sähköcrossover tähän asti 18.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää Citroën C4:n uusi ilme – molemmat korimallit elinkaaripäivityksessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 15.10.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: etkö jaksa innostua ikälopusta diesel-Mersusta? – Se on helppo ymmärtää 18.10.2024 Uutinen Autoon myytiin virheellinen vannesarja – kuluttaja halusi purkaa kaupan, myyjä ehdotti virheen korjaamista levikepalalla 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?