22.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotan tapaan uusi Yaris on tasaisen varma suorittaja ilman suurempia heikkouksia. Hyvää: takatilat ja istuma-asento, taloudelliset moottorit. Huonoa: elektronisia turvajärjestelmiä ei saatavana. Myyntimäärältään pienten perheautojen luokka on Euroopan suurin ja tietysti samalla kilpailluin. Toisin kuin meillä Toyotan myydyin malli Euroopassa onkin juuri Toyota Yaris.Niinpä sen tuotekehityskin on siirretty Eurooppaan, malliuudistuksen ulkonäkö on viilattu Nizzan design-osastolla ja tekniset uudistukset ovat Brysselin tutkimusyksikön käsialaa. Muutoksia ei tarvitse enää hyväksyttää Japanissa.Hassua, että samaan aikaan kun vaikkapa Ford siirtyy entistä yhtenäisempiin tuotteisiin kaikille markkina-alueille, Toyota taas muuttaa toimintaansa päinvastaiseen suuntaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPersoonallisempi muotoiluYariksen uudistuminen ei sisällä mullistavia muutoksia, mutta parannuksia on tapahtunut kaikilla osa-alueilla. Uusia osia mainitaan olevan tuhatkunta.Uuden mallivuoden erottaa helpoimmin edestäpäin. Uusi etuosa antaa Yarikselle kilpailijoista erottuvan ilmeen. Takapuskuri ja -luukku on muotoiltu uudelleen. Tarkimmat huomaavat myös ovipokkausten uudet linjat.Sisäilmeessä tavoitteena on ollut laadukkaampi kokemus materiaaleiltaan ja nappuloiden tuntumalta. Kojelauta on sirompi, keskikonsoli on aiempaa korkeammalla ja kosketusnäyttö kookkaampi seitsentuumainen uusilla online-toiminnoilla.Lisävarusteena on tarjolla kirkkaitakin väriyhdistelmiä niin kojelautaan kuin verhoiluunkin.Mukavampaa kyytiäYariksen korirakennetta on jäykistetty pistehitsien määrää lisäämällä ja tuulilasin kiinnitystä muuttamalla. Kallistelua on vähennetty jämäkämmillä kallistuksenvakaajilla. Ohjaustehostin on ohjelmoitu uudelleen tavoitteena parempi tunto ja tarkkuus. Ja todellakin Yaris antaa nyt luottamusta lisätä kaarrenopeuksia.Korin ja vaimennuksen jäykistämisen ohessa jouset on puolestaan vaihdettu astetta pehmeämpiin. Niiden ansiosta uusi Yaris tuntuu ajossa mukavammalta. Osansa tuo myös lisätty äänieristys kojelaudassa, lattiassa ja ovissa.Pakoputken kiinnitys on uusittu ja ilman virtausta lasinpyyhkijöiden yli on sujuvoitettu. Suhinat ja rengasmelu onkin saatu aisoihin, mutta kiihdytyksissä varsinkin hybridimallissa moottorin parku on vielä selvästi havaittavissa.Pihit moottoritMoottorivalikoima on ennallaan. Perusmoottori, litrainen kolmipyttyinen on uudistunut eniten.Painoa pudottamalla, puristussuhdetta nostamalla, kitkaa vähentämällä ja osakuormalla Atkinson-työkiertoa käyttämällä hyötysuhde on nostettu bensiinimoottorille ilmiömäiseen 37 prosenttiin. Sitä ei ollut vielä mahdollista Kokeilla, mutta jo paperilla suoritusarvot ovat melko vaisut.Kolme muuta moottoria ovat suorituskyvyltään pykälää parempia. Myydyimmäksi muodostunee 1,3-litrainen bensiinimoottori. Vihrein vaihtoehto 1,5 Hybrid antanee sille kovan vastuksen alle neljän litran kulutuksellaan ja kohtuullisella hintalisällään. Paljon maantiellä viihtyville on tarjolla myös 1,4-litrainen diesel.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota Yaris 1.3 Active Hinta alkaen 15 574 € Koeajetun auton hinta varusteineen 17 497 € Ajoneuvovero 96 €/ v Moottori 1 329 cm³, bensiinimoottori, neljä sylinteriä, säätyvä venttiilien ajoitus ja nosto, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 73 kW (99 hv), 6000 r/min Vääntö 125 Nm (4000 r/min) Vääntö 125 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 6,4 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 3950 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2510 mm Tavaratila: 286 l Omamassa: 1030 kg Euro NCAP 5 tähteä Ecotest 3 tähteä Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella