22.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotan tapaan uusi Yaris on tasaisen varma suorittaja ilman suurempia heikkouksia. Hyvää: takatilat ja istuma-asento, taloudelliset moottorit. Huonoa: elektronisia turvajärjestelmiä ei saatavana. Myyntimäärältään pienten perheautojen luokka on Euroopan suurin ja tietysti samalla kilpailluin. Toisin kuin meillä Toyotan myydyin malli Euroopassa onkin juuri Toyota Yaris.Niinpä sen tuotekehityskin on siirretty Eurooppaan, malliuudistuksen ulkonäkö on viilattu Nizzan design-osastolla ja tekniset uudistukset ovat Brysselin tutkimusyksikön käsialaa. Muutoksia ei tarvitse enää hyväksyttää Japanissa.Hassua, että samaan aikaan kun vaikkapa Ford siirtyy entistä yhtenäisempiin tuotteisiin kaikille markkina-alueille, Toyota taas muuttaa toimintaansa päinvastaiseen suuntaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPersoonallisempi muotoiluYariksen uudistuminen ei sisällä mullistavia muutoksia, mutta parannuksia on tapahtunut kaikilla osa-alueilla. Uusia osia mainitaan olevan tuhatkunta.Uuden mallivuoden erottaa helpoimmin edestäpäin. Uusi etuosa antaa Yarikselle kilpailijoista erottuvan ilmeen. Takapuskuri ja -luukku on muotoiltu uudelleen. Tarkimmat huomaavat myös ovipokkausten uudet linjat.Sisäilmeessä tavoitteena on ollut laadukkaampi kokemus materiaaleiltaan ja nappuloiden tuntumalta. Kojelauta on sirompi, keskikonsoli on aiempaa korkeammalla ja kosketusnäyttö kookkaampi seitsentuumainen uusilla online-toiminnoilla.Lisävarusteena on tarjolla kirkkaitakin väriyhdistelmiä niin kojelautaan kuin verhoiluunkin.Mukavampaa kyytiäYariksen korirakennetta on jäykistetty pistehitsien määrää lisäämällä ja tuulilasin kiinnitystä muuttamalla. Kallistelua on vähennetty jämäkämmillä kallistuksenvakaajilla. Ohjaustehostin on ohjelmoitu uudelleen tavoitteena parempi tunto ja tarkkuus. Ja todellakin Yaris antaa nyt luottamusta lisätä kaarrenopeuksia.Korin ja vaimennuksen jäykistämisen ohessa jouset on puolestaan vaihdettu astetta pehmeämpiin. Niiden ansiosta uusi Yaris tuntuu ajossa mukavammalta. Osansa tuo myös lisätty äänieristys kojelaudassa, lattiassa ja ovissa.Pakoputken kiinnitys on uusittu ja ilman virtausta lasinpyyhkijöiden yli on sujuvoitettu. Suhinat ja rengasmelu onkin saatu aisoihin, mutta kiihdytyksissä varsinkin hybridimallissa moottorin parku on vielä selvästi havaittavissa.Pihit moottoritMoottorivalikoima on ennallaan. Perusmoottori, litrainen kolmipyttyinen on uudistunut eniten.Painoa pudottamalla, puristussuhdetta nostamalla, kitkaa vähentämällä ja osakuormalla Atkinson-työkiertoa käyttämällä hyötysuhde on nostettu bensiinimoottorille ilmiömäiseen 37 prosenttiin. Sitä ei ollut vielä mahdollista Kokeilla, mutta jo paperilla suoritusarvot ovat melko vaisut.Kolme muuta moottoria ovat suorituskyvyltään pykälää parempia. Myydyimmäksi muodostunee 1,3-litrainen bensiinimoottori. Vihrein vaihtoehto 1,5 Hybrid antanee sille kovan vastuksen alle neljän litran kulutuksellaan ja kohtuullisella hintalisällään. Paljon maantiellä viihtyville on tarjolla myös 1,4-litrainen diesel.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota Yaris 1.3 Active Hinta alkaen 15 574 € Koeajetun auton hinta varusteineen 17 497 € Ajoneuvovero 96 €/ v Moottori 1 329 cm³, bensiinimoottori, neljä sylinteriä, säätyvä venttiilien ajoitus ja nosto, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 73 kW (99 hv), 6000 r/min Vääntö 125 Nm (4000 r/min) Vääntö 125 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 6,4 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 3950 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2510 mm Tavaratila: 286 l Omamassa: 1030 kg Euro NCAP 5 tähteä Ecotest 3 tähteä Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa