22.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotan tapaan uusi Yaris on tasaisen varma suorittaja ilman suurempia heikkouksia. Hyvää: takatilat ja istuma-asento, taloudelliset moottorit. Huonoa: elektronisia turvajärjestelmiä ei saatavana. Myyntimäärältään pienten perheautojen luokka on Euroopan suurin ja tietysti samalla kilpailluin. Toisin kuin meillä Toyotan myydyin malli Euroopassa onkin juuri Toyota Yaris.Niinpä sen tuotekehityskin on siirretty Eurooppaan, malliuudistuksen ulkonäkö on viilattu Nizzan design-osastolla ja tekniset uudistukset ovat Brysselin tutkimusyksikön käsialaa. Muutoksia ei tarvitse enää hyväksyttää Japanissa.Hassua, että samaan aikaan kun vaikkapa Ford siirtyy entistä yhtenäisempiin tuotteisiin kaikille markkina-alueille, Toyota taas muuttaa toimintaansa päinvastaiseen suuntaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPersoonallisempi muotoiluYariksen uudistuminen ei sisällä mullistavia muutoksia, mutta parannuksia on tapahtunut kaikilla osa-alueilla. Uusia osia mainitaan olevan tuhatkunta.Uuden mallivuoden erottaa helpoimmin edestäpäin. Uusi etuosa antaa Yarikselle kilpailijoista erottuvan ilmeen. Takapuskuri ja -luukku on muotoiltu uudelleen. Tarkimmat huomaavat myös ovipokkausten uudet linjat.Sisäilmeessä tavoitteena on ollut laadukkaampi kokemus materiaaleiltaan ja nappuloiden tuntumalta. Kojelauta on sirompi, keskikonsoli on aiempaa korkeammalla ja kosketusnäyttö kookkaampi seitsentuumainen uusilla online-toiminnoilla.Lisävarusteena on tarjolla kirkkaitakin väriyhdistelmiä niin kojelautaan kuin verhoiluunkin.Mukavampaa kyytiäYariksen korirakennetta on jäykistetty pistehitsien määrää lisäämällä ja tuulilasin kiinnitystä muuttamalla. Kallistelua on vähennetty jämäkämmillä kallistuksenvakaajilla. Ohjaustehostin on ohjelmoitu uudelleen tavoitteena parempi tunto ja tarkkuus. Ja todellakin Yaris antaa nyt luottamusta lisätä kaarrenopeuksia.Korin ja vaimennuksen jäykistämisen ohessa jouset on puolestaan vaihdettu astetta pehmeämpiin. Niiden ansiosta uusi Yaris tuntuu ajossa mukavammalta. Osansa tuo myös lisätty äänieristys kojelaudassa, lattiassa ja ovissa.Pakoputken kiinnitys on uusittu ja ilman virtausta lasinpyyhkijöiden yli on sujuvoitettu. Suhinat ja rengasmelu onkin saatu aisoihin, mutta kiihdytyksissä varsinkin hybridimallissa moottorin parku on vielä selvästi havaittavissa.Pihit moottoritMoottorivalikoima on ennallaan. Perusmoottori, litrainen kolmipyttyinen on uudistunut eniten.Painoa pudottamalla, puristussuhdetta nostamalla, kitkaa vähentämällä ja osakuormalla Atkinson-työkiertoa käyttämällä hyötysuhde on nostettu bensiinimoottorille ilmiömäiseen 37 prosenttiin. Sitä ei ollut vielä mahdollista Kokeilla, mutta jo paperilla suoritusarvot ovat melko vaisut.Kolme muuta moottoria ovat suorituskyvyltään pykälää parempia. Myydyimmäksi muodostunee 1,3-litrainen bensiinimoottori. Vihrein vaihtoehto 1,5 Hybrid antanee sille kovan vastuksen alle neljän litran kulutuksellaan ja kohtuullisella hintalisällään. Paljon maantiellä viihtyville on tarjolla myös 1,4-litrainen diesel.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Toyota Yaris 1.3 Active Hinta alkaen 15 574 € Koeajetun auton hinta varusteineen 17 497 € Ajoneuvovero 96 €/ v Moottori 1 329 cm³, bensiinimoottori, neljä sylinteriä, säätyvä venttiilien ajoitus ja nosto, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 73 kW (99 hv), 6000 r/min Vääntö 125 Nm (4000 r/min) Vääntö 125 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,7 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 6,4 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Mitat pituus 3950 mm, leveys 1695 mm, korkeus 1510 mm, akseliväli 2510 mm Tavaratila: 286 l Omamassa: 1030 kg Euro NCAP 5 tähteä Ecotest 3 tähteä Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”