28.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: väkevä ja äänekäs britti – Lotus Evora 400 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevyt, sähäkkä ja näyttävä britti Lotus Evora 400 kääntää päät ulkonäöllään ja äänillään. Hyvää: ajettavuus, teho, muotoilu. Huonoa: hinta, tilat tavaroille. Takaluukun lasin alla lymyävä kuusisylinterinen tuntuu taajama-ajossa säyseämmältä kuin onkaan, mutta kun oikean jalan nilkan suoristaa moottoritien tullen, pääsee Toyotan valmistaman voimanlähteen äkäinen luonne esiin. Kyse ei ole yksinomaan moottorista, sillä paperilla sen kyvyt eivät hetkauta yhtä väkevästi kuin ajossa.Rivakka etenemistapa tekee oikeutta Evoran luonteelle, jonka piirteet ovat Lotuksen pitkän urheiluautoperinteen karaisemat. Lotus on toki arvokas hankintahinnaltaan (167 000 euroa), mutta rahatukon vastineeksi arvot ovat kohdillaan konehuoneen puolella.Tehoksi 400 hevosvoimaa ja väännöksi 410 newtonmetriä eivät ole ainutlaatuisia lukuja, mutta ne yhdistyvät keveyteen (1 395 kiloa), erinomaiseen ajettavuuteen ja optimaaliseen painosuhteeseen etu- ja taka-akselien kesken. Moottori sijaitsee keskellä poikittain.Kiihtyvyys nollasta sataan kilometriin tunnissa vie 4,2 sekuntia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNautittava ajettavuusParasta takavetoisessa on ajettavuus. Ensinnäkin ohjaus on tarkka- ja nopea.Matalassa autossa tuntuma tiehen säilyy kaikissa tilanteissa tiiviinä. Alusta on kovahko, mutta auton luonteelle sopiva. Välitön tuntuma alustaan on myös haitta, sillä auto löytää uskollisesti jokaisen poikitaissauman ja tärskäyttää takalistoon – etenkin siltojen saumoissa.Uusi Evora on kaikkinensa 42 kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Kaikki ylimääräinen paino on karsittu, mutta korin kiertojäykkyydestä ei ole tingitty. Alumiinisesta kotelorakenteesta on tehty mahdollisimman vahva, jotta urheilullisessa mutka-ajossakaan ei esiinny ylimääräistä nuljuilua.Oikea, vasen, oikea, vasen, loiva oikea, tiukka pitkä vasen. Ajaminen on elämyksellistä, sillä auto tottelee kuskia uskomattoman nöyrästi mutka mutkalta.Ajoittain Evora hieman puskee, mutta silloin on kyse hetkellisestä liiallisesta kaasun annostelusta. Täsmällisesti reagoiva jousitus ja rengastuntuma välittyvät erinomaisesti ratin taakse. Ajaessa on tarkka käsitys siitä, milloin kutitellaan pidon rajoja.Käyttöautoksi ympäri vuodenLotus-kolmikosta Evora on viimeistellyin. Evorasta olisi ympärivuotiseksi käyttöautoksi. Karuhkojen Elisen ja etenkin Exigen kanssa olisi lysti viettää aikaa hyväkuntoisilla mutkateillä ja radalla, muttei kaupunkiajossa.Evorassa sisällä hellii nahka, ovissa on vaimentavia materiaaleja ja etuistuinten takana on hieman tilaa. Takapenkiksi nahalla verhottua tasannetta ei oikein osaa kutsua. Sinne sopii pienehkö lapsi tai pienehkö jumppakassi – muttei yhtäaikaisesti.Tavaratila on liian hulppea sana kuvaamaan moottorin takana sijiatsevaa yhdelle repulle sopivaa onkaloa, eikä konepellinkään alta paljastu kovin avaraa tavaratilaa.Tyhmää ja hulttiomaistaKoeajettu Evora on nopein katukäyttöön tarkoitettu Lotus, koskaan.Evoran voimia ulosmittaavasta kuskista tulee takuuvarmasti matkustaja, mutta se ei totisesti olisi auton syy. Evoran käsistä karkaaminen olisi seurausta kolmiyhteydestä, jonka osat ovat tyhmyys, hulttiomaisuus ja fysiikan lakien halveksunta. Sellaista kohtelua ei Lotus Evora ansaitse.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Lotus Evora 400 Hinta alkaen 167 000 € Moottori Bensiinimoottori 3 456 cm³, kuusi sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 298 kW (406 hv), 7000 r/min Vääntö 410 Nm (3500–6500 r/min) Vääntö 410 Nm (3500–6500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,2 s Huippunopeus 300 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 9,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 225 g/km Mitat pituus 4385 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1229 mm, akseliväli 2575 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 30.11.2024 Koeajo Koeajo: Alpine A290 – se rivakampi Renault 5 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 28.11.2024 Koeajo Koeajo: Citroën Berlingo Van – Vuoden pakun uudistettu painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 2.12.2024 Koeajo Koeajo: BMW i4 M50 xDrive – suosiolle on syynsä 1.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Capri – ei nimi autoa pahenna tai paranna 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 25.11.2024 Koeajo Koeajo: Volvo V90 – kyllä suomalainen farkkukansa tietää 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee jouluseosongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan