28.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: väkevä ja äänekäs britti – Lotus Evora 400 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevyt, sähäkkä ja näyttävä britti Lotus Evora 400 kääntää päät ulkonäöllään ja äänillään. Hyvää: ajettavuus, teho, muotoilu. Huonoa: hinta, tilat tavaroille. Takaluukun lasin alla lymyävä kuusisylinterinen tuntuu taajama-ajossa säyseämmältä kuin onkaan, mutta kun oikean jalan nilkan suoristaa moottoritien tullen, pääsee Toyotan valmistaman voimanlähteen äkäinen luonne esiin. Kyse ei ole yksinomaan moottorista, sillä paperilla sen kyvyt eivät hetkauta yhtä väkevästi kuin ajossa.Rivakka etenemistapa tekee oikeutta Evoran luonteelle, jonka piirteet ovat Lotuksen pitkän urheiluautoperinteen karaisemat. Lotus on toki arvokas hankintahinnaltaan (167 000 euroa), mutta rahatukon vastineeksi arvot ovat kohdillaan konehuoneen puolella.Tehoksi 400 hevosvoimaa ja väännöksi 410 newtonmetriä eivät ole ainutlaatuisia lukuja, mutta ne yhdistyvät keveyteen (1 395 kiloa), erinomaiseen ajettavuuteen ja optimaaliseen painosuhteeseen etu- ja taka-akselien kesken. Moottori sijaitsee keskellä poikittain.Kiihtyvyys nollasta sataan kilometriin tunnissa vie 4,2 sekuntia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNautittava ajettavuusParasta takavetoisessa on ajettavuus. Ensinnäkin ohjaus on tarkka- ja nopea.Matalassa autossa tuntuma tiehen säilyy kaikissa tilanteissa tiiviinä. Alusta on kovahko, mutta auton luonteelle sopiva. Välitön tuntuma alustaan on myös haitta, sillä auto löytää uskollisesti jokaisen poikitaissauman ja tärskäyttää takalistoon – etenkin siltojen saumoissa.Uusi Evora on kaikkinensa 42 kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Kaikki ylimääräinen paino on karsittu, mutta korin kiertojäykkyydestä ei ole tingitty. Alumiinisesta kotelorakenteesta on tehty mahdollisimman vahva, jotta urheilullisessa mutka-ajossakaan ei esiinny ylimääräistä nuljuilua.Oikea, vasen, oikea, vasen, loiva oikea, tiukka pitkä vasen. Ajaminen on elämyksellistä, sillä auto tottelee kuskia uskomattoman nöyrästi mutka mutkalta.Ajoittain Evora hieman puskee, mutta silloin on kyse hetkellisestä liiallisesta kaasun annostelusta. Täsmällisesti reagoiva jousitus ja rengastuntuma välittyvät erinomaisesti ratin taakse. Ajaessa on tarkka käsitys siitä, milloin kutitellaan pidon rajoja.Käyttöautoksi ympäri vuodenLotus-kolmikosta Evora on viimeistellyin. Evorasta olisi ympärivuotiseksi käyttöautoksi. Karuhkojen Elisen ja etenkin Exigen kanssa olisi lysti viettää aikaa hyväkuntoisilla mutkateillä ja radalla, muttei kaupunkiajossa.Evorassa sisällä hellii nahka, ovissa on vaimentavia materiaaleja ja etuistuinten takana on hieman tilaa. Takapenkiksi nahalla verhottua tasannetta ei oikein osaa kutsua. Sinne sopii pienehkö lapsi tai pienehkö jumppakassi – muttei yhtäaikaisesti.Tavaratila on liian hulppea sana kuvaamaan moottorin takana sijiatsevaa yhdelle repulle sopivaa onkaloa, eikä konepellinkään alta paljastu kovin avaraa tavaratilaa.Tyhmää ja hulttiomaistaKoeajettu Evora on nopein katukäyttöön tarkoitettu Lotus, koskaan.Evoran voimia ulosmittaavasta kuskista tulee takuuvarmasti matkustaja, mutta se ei totisesti olisi auton syy. Evoran käsistä karkaaminen olisi seurausta kolmiyhteydestä, jonka osat ovat tyhmyys, hulttiomaisuus ja fysiikan lakien halveksunta. Sellaista kohtelua ei Lotus Evora ansaitse.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Lotus Evora 400 Hinta alkaen 167 000 € Moottori Bensiinimoottori 3 456 cm³, kuusi sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 298 kW (406 hv), 7000 r/min Vääntö 410 Nm (3500–6500 r/min) Vääntö 410 Nm (3500–6500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,2 s Huippunopeus 300 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 9,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 225 g/km Mitat pituus 4385 mm, leveys 1845 mm, korkeus 1229 mm, akseliväli 2575 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”