13.10.2014

Koeajo: Volkswagen Golf GTE

Kuva Volkswagen

Kuudes käyttövoimavaihtoehto antaa Golfin ostajalle pähkäiltävää. Hyvää: taloudellisuus, vähäpäästöisyys, toimintamatka, helppokäyttöisyys. Huonoa: tavaratila.

Volkswagen Golfin saa tuttujen TSI-bensiiniversioiden ja TDI-dieselmallien lisäksi kaasulla käyvänä TGI-versiona tai etanolilla käyvänä Multifuelina. Vielä tänä vuonna mallisto laajenee Moottorissa 4/2014 esitellyllä e-Golf –sähköautolla ja nyt esitellyllä Volkswagen Golf GTE -hybridillä.

Jetastahan hybridimalli on ollut myynnissä jo jonkun aikaa, mutta Golf GTE on Volkkarin ensimmäinen ladattava hybridi. GTE:n tekniikka on yhteneväinen viime numerossa esitellyn Audi A3 e-tronin kanssa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Runsaasti tehoa

Golf GTE:n tekniikka kuulostaa tutulta: 1,4 TSI –bensiinimoottori (150 hv) ja kuusivaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto. Niiden väliin on kuitenkin sujautettu sähkömoottori (102 hv). Teholukemia ei voi kuitenkaan laskea suoraan yhteen, vaan käytettävissä oleva yhteisteho on 204 hv.

Sisarmalleihin verrattuna GTE:n teholukema on lähellä GTI:n arvoja, mutta suorituskyky on vain GTD:n tasoa akkujen tuoman 125 lisäkilon takia. Alkukiihdytyksessä GTE tuntuu kuitenkin rivakimmalta sähkömoottorin tuhdin väännön saattelemana.

Lisäpaino tuntuu valitettavasti myös ajettavuudessa. Sporttisesta mallimerkinnästä huolimatta ajamisen iloa ja terävyyttä ei ole aivan GTI:n tasoisesti, vaikkakin käsiteltävyys ja tuntuma on silti hybridien parhaimmistoa.

Niukasti päästöjä

Litiumioniakuston 8,8 kWh riittävät kevyellä kaasujalalla 50 kilometriä. Tämän jälkeen matka jatkuu automaattisesti ja huomaamattomasti bensiinikäyttöön vaihtuen vielä n. 700 km.

Eli työmatkat voi ajaa pelkällä sähköllä ja mökkireissut hoituvat bensiinillä. Virallinen laskennallinen keskikulutus on 1,5 l/100km, joka vastaa 35 g/km hiilidioksidipäästöä.

Akkujen lataaminen tavallisesta pistorasiasta vie nelisen tuntia, latauspistoke on etumaskissa. Ajaminen sinällään on yhtä vaivatonta kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla.

Hybriditekniikalla ja sen eri toimintamoodeilla voi toki kikkailla ja niiden toimintaa monitorista seurata. Pelkän sähköajon lisäksi voi valita sähkönsäästö-, lataus- ja GTE-sporttimoodin välillä. Kokeilujen jälkeen normaali hybriditoiminta saa hoitaa hommat.

Valinnan vaikeutta

GTE ei juurikaan eroa sisarmalleistaan. GTI:n punaiset raidat ja ruutuverhoilu on korvattu sinisillä GTE:ssä.

Matkustajien tilat ovat yhtä suuret, mutta tavaratila on pienentynyt neljänneksellä sen alle siirretyn polttoainesäiliön takia. Tankin paikalla takapenkin alla on nyt puolestaan akusto.

Golf GTE olisi helppo julistaa Golf-sarjan fiksuimmaksi kompromissiksi suorituskyvyn, käytettävyyden, taloudellisuuden ja vähäpäästöisyyden kesken, tosin 40 tuhannen hintalappu tuplasti perusmallia kalliimpana tekee valinnasta haastavamman.

Ladattavat hybridit ovat vielä harvassa, ainoa kilpailija, Prius maksaa melko tarkkaan saman verran.

Teksti: Jari Saarentaus Kuva: Volkswagen

Volkswagen Golf GTE

Ajoneuvovero

89 €/ v

Moottori

Bensiinimoottori 1 395 cm³, neljä sylinteriä, pakokaasuahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.

Teho

110 kW (150 hv), 5500 r/min

Vääntö

350 Nm

Teho

75 kW

Vääntö

350 Nm

Akku

Litiumioniakusto 8,8 kWh.

Hybridijärjestelmän yhteisteho

150 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,6 s

Huippunopeus

222 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 1,5 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

35 g/km

Mitat

pituus 4255 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1452 mm, akseliväli 2637 mm
Tavaratila: 272 l
Omamassa: 1524 kg

Muu tieto

Sähkömoottori 75 kW (102 hv).

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat