27.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.Buzz Cargo – mieleenjäävä käyntikortti yritykselle Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.Buzz Cargo -pakettiauto kääntää päitä ja saa peukkua liikenteessä. Hyvää: kuskin paikka, erottuva muotoilu. alhainen melutaso. Huonoa: suppea mallisto, vaatimaton perusvarustelu, nappuloiden kosketusherkkyys. Volkswagen ID.Buzz on vihdoin saapunut kauppoihin. Ajoon valikoitui pakettiversio ID.Buzz Cargo, jota asiakkaatkin olivat tilanneet ennakkoon henkilöversiota enemmän. Ilman lanseerausmallien kaksivärisyyttäkin se erottuu kilpailijoistaan näyttävänä jo ensivilkaisulla.Lisäksi Buzzin suunnittelu alusta alkaen sähköautoksi tuo etua dieselpakujaan sähköistäneisiin merkkeihin verrattuna. Buzz saapuu markkinoille oivaan aikaan, sähköpakettiautojen kysyntä kasvaa pääkaupunkiseudulla nopeasti. Kalliimpi hankintahinta kuoleentuu halvemmilla polttoaine- ja huoltokuluilla nousseellakin sähkön hinnalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain yhtä kokoaKun sähköauton hankintapäätös on tehty, valinta helpottuu. Vaihtoehtoja ei ole vielä montaa ja Buzzinkin hinnastossa on vain yksi rivi. Ainokaisessa mallissa kuormatilaa on liki neljä kuutiometriä ja kantavuutta 600 kiloa. Pyöräkoteloiden väli on yli 1,2 m, joten kaksi kuormalavaa sopii kyytiin. Kuormankiinnityskoukkuja on peräti kymmenen ja sisävaloja neljä kappaletta. Perusvarustukseen kuuluu oikea liukuovi ja takana suuri ylös aukeava luukku. Takaluukku ja väliseinä ovat ikkunallisia. Lisähinnasta taakse saa pariovet ja sähköisen liukuoven molempiin kylkiin. Normaalista lastauskorkeudesta ei arvaisi, että moottori ja akusto ovat tavaratilan alla. Latauskaapeleille on kotelo sivuoven askelman alla. Nokkapelti aukeaa yläreunastaan, sen takana tarvitsee käydä vain pissapoikaa täyttämässä.Tilava ohjaamoSisustuksessa on vähemmän retroa kuin ulkokuoressa, pakettiversio on muovisena ja tummempisävyisenä tila-autoa kolhompi. Varustelu pitää sisällään vain tarvittavan, elektroniset turvavarusteet pitää noukkia lisävarusteista. Ohjaamo on kolmipaikkainen ja läpikuljettava.Apukuskin istuimen alla on ainoa säilytystila katseilta piilossa. Ilman lisähintaa apukuskin istuimen voi vaihtaa yhden istuttavaan, jolloin penkkien väliin jää säilytystilaa. Transporterista Buzziin vaihtavalla kuskilla on hallintalaitteissa totuttelemista, mutta aiempia ID-sarjan autoja ajaneille ne ovat tutut.Pieni virtuaalimittaristo näkyy kokonaan ratin kehän sisäpuolella ja useimmat toiminnot hoituvat keskellä olevalla kosketusnäytöllä. Jäljelle jätetyt hipaisukytkimet ratin puolissa, ovissa ja kojelaudassa harjoittavat kosketusherkkyyttä. Vaihteenvalitsin on siirretty oikeanpuoleiseen viikseen ja pyyhkijät ovat vaihtaneet vasemmalle vilkkuviiksen. Mukavaa kyytiäPikkupakuksi Buzz on leveä ja muhkeat muodot vaikeuttavat kulmien arviointia. Tuulilasi on kaukana edessä, onneksi kaksiosaisina ja ohuina A-pilarit häiritsevät näkymää etuviistoon vain vähän. Pitkä akseliväli tuo vakautta maantielle ja kankeutta kaupunkiin. Onneksi takamoottorirakenne mahdollistaa etupyörille reilun kääntökulman, mikä pienentää kääntösädettä. Ohjaustunto voisi olla tuhdimpikin.Liikkeellelähdöt ovat sähköisen sähäköitä reippaasta 2400 kilon painosta huolimatta. Rengastus on matalaprofiilinen ja jousitus napakka, niinpä kulku yllättää mukavuudellaan tyhjänäkin. Mukavuuden kruunaa alhainen melutaso. Talvinopeusrajoituksilla lauhassa syyskelissä keskikulutus asettui samoihin ilmoitetun 21 kWh/100 km kanssa, tällöin toimintamatkaksi tulee 360 km. Moottoritie, pakkanen ja raskas kuorma varmasti nipistävät osansa lukemasta. Nopea lataus (170 kW) mahdollistaa pikaiset pysähdykset.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen ID.Buzz Cargo 150 kW 77 kWh Hinta alkaen 52 550 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 520 € Moottori Sähköauto, takaveto. Teho 150 kW (204 hv), 310 r/min Akku Akku: brutto 82 kWh /netto 77 kWh. Lataus: Type 2: 11 kW (3 x 16 A), CCS: 170 kW. Toimintamatka 350 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 145 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus: 21,7 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4712 mm, leveys 1985 mm, korkeus 1895 mm, akseliväli 1989 mm Tavaratila: 3,9 l Omamassa: 2352 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu Takuu 2 v. / ajoakku 8 v. / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 2.4.2025 Koeajo Maistiainen: Volvo EX90 on odotettu sähköinen lippulaiva 31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle