27.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.Buzz Cargo – mieleenjäävä käyntikortti yritykselle Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.Buzz Cargo -pakettiauto kääntää päitä ja saa peukkua liikenteessä. Hyvää: kuskin paikka, erottuva muotoilu. alhainen melutaso. Huonoa: suppea mallisto, vaatimaton perusvarustelu, nappuloiden kosketusherkkyys. Volkswagen ID.Buzz on vihdoin saapunut kauppoihin. Ajoon valikoitui pakettiversio ID.Buzz Cargo, jota asiakkaatkin olivat tilanneet ennakkoon henkilöversiota enemmän. Ilman lanseerausmallien kaksivärisyyttäkin se erottuu kilpailijoistaan näyttävänä jo ensivilkaisulla.Lisäksi Buzzin suunnittelu alusta alkaen sähköautoksi tuo etua dieselpakujaan sähköistäneisiin merkkeihin verrattuna. Buzz saapuu markkinoille oivaan aikaan, sähköpakettiautojen kysyntä kasvaa pääkaupunkiseudulla nopeasti. Kalliimpi hankintahinta kuoleentuu halvemmilla polttoaine- ja huoltokuluilla nousseellakin sähkön hinnalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain yhtä kokoaKun sähköauton hankintapäätös on tehty, valinta helpottuu. Vaihtoehtoja ei ole vielä montaa ja Buzzinkin hinnastossa on vain yksi rivi. Ainokaisessa mallissa kuormatilaa on liki neljä kuutiometriä ja kantavuutta 600 kiloa. Pyöräkoteloiden väli on yli 1,2 m, joten kaksi kuormalavaa sopii kyytiin. Kuormankiinnityskoukkuja on peräti kymmenen ja sisävaloja neljä kappaletta. Perusvarustukseen kuuluu oikea liukuovi ja takana suuri ylös aukeava luukku. Takaluukku ja väliseinä ovat ikkunallisia. Lisähinnasta taakse saa pariovet ja sähköisen liukuoven molempiin kylkiin. Normaalista lastauskorkeudesta ei arvaisi, että moottori ja akusto ovat tavaratilan alla. Latauskaapeleille on kotelo sivuoven askelman alla. Nokkapelti aukeaa yläreunastaan, sen takana tarvitsee käydä vain pissapoikaa täyttämässä.Tilava ohjaamoSisustuksessa on vähemmän retroa kuin ulkokuoressa, pakettiversio on muovisena ja tummempisävyisenä tila-autoa kolhompi. Varustelu pitää sisällään vain tarvittavan, elektroniset turvavarusteet pitää noukkia lisävarusteista. Ohjaamo on kolmipaikkainen ja läpikuljettava.Apukuskin istuimen alla on ainoa säilytystila katseilta piilossa. Ilman lisähintaa apukuskin istuimen voi vaihtaa yhden istuttavaan, jolloin penkkien väliin jää säilytystilaa. Transporterista Buzziin vaihtavalla kuskilla on hallintalaitteissa totuttelemista, mutta aiempia ID-sarjan autoja ajaneille ne ovat tutut.Pieni virtuaalimittaristo näkyy kokonaan ratin kehän sisäpuolella ja useimmat toiminnot hoituvat keskellä olevalla kosketusnäytöllä. Jäljelle jätetyt hipaisukytkimet ratin puolissa, ovissa ja kojelaudassa harjoittavat kosketusherkkyyttä. Vaihteenvalitsin on siirretty oikeanpuoleiseen viikseen ja pyyhkijät ovat vaihtaneet vasemmalle vilkkuviiksen. Mukavaa kyytiäPikkupakuksi Buzz on leveä ja muhkeat muodot vaikeuttavat kulmien arviointia. Tuulilasi on kaukana edessä, onneksi kaksiosaisina ja ohuina A-pilarit häiritsevät näkymää etuviistoon vain vähän. Pitkä akseliväli tuo vakautta maantielle ja kankeutta kaupunkiin. Onneksi takamoottorirakenne mahdollistaa etupyörille reilun kääntökulman, mikä pienentää kääntösädettä. Ohjaustunto voisi olla tuhdimpikin.Liikkeellelähdöt ovat sähköisen sähäköitä reippaasta 2400 kilon painosta huolimatta. Rengastus on matalaprofiilinen ja jousitus napakka, niinpä kulku yllättää mukavuudellaan tyhjänäkin. Mukavuuden kruunaa alhainen melutaso. Talvinopeusrajoituksilla lauhassa syyskelissä keskikulutus asettui samoihin ilmoitetun 21 kWh/100 km kanssa, tällöin toimintamatkaksi tulee 360 km. Moottoritie, pakkanen ja raskas kuorma varmasti nipistävät osansa lukemasta. Nopea lataus (170 kW) mahdollistaa pikaiset pysähdykset.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen ID.Buzz Cargo 150 kW 77 kWh Hinta alkaen 52 550 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 520 € Moottori Sähköauto, takaveto. Teho 150 kW (204 hv), 310 r/min Akku Akku: brutto 82 kWh /netto 77 kWh. Lataus: Type 2: 11 kW (3 x 16 A), CCS: 170 kW. Toimintamatka 350 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 145 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus: 21,7 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4712 mm, leveys 1985 mm, korkeus 1895 mm, akseliväli 1989 mm Tavaratila: 3,9 l Omamassa: 2352 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu Takuu 2 v. / ajoakku 8 v. / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä