29.6.2018 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Touareg – ylellinen vetojuhta avustaa peräkärrynkin parkkiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kunnon vetokyky, reilut tilat ja ennätyksellinen määrä kuljettajaa avustavia järjestelmiä varmistavat, että uusi Volkswagen Touareg on muutakin kuin kallis autotekniikan taidonnäyte. Uusi Volkswagen Touareg auttaa kuljettajaansa enemmän kuin mikään aikaisempi Volkswagen. Apujärjestelmiä on niin auton käsittelyyn kuin ajomukavuuteenkin. Touaregissa on eimerkiksi uusi pimeänäköavustin Night Vision, joka havaitsee ihmiset ja eläimet pimeässä lämpökameran avulla. Kaistalla pysymisessä avustaa puoliautomaattinen avustin, Roadwork Lane Assist, joka kiihdyttää ja jarruttaa automaattisesti aina 60 km/h nopeuteen saakka. Risteysavustin, Front Cross Traffic Assist, puolestaan reagoi auton edessä olevaan risteävään liikenteeseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKädet rattiin tai...Koeajotaipaleella kaista-avustin mukautui kuljettajan haluamaan ajolinjaan kulumisurien ulkopuolelle hyvin. Ruuhkassa avustin haisteli edellä kulkevaa liikennettä ja sopeutti nopeuden sen mukaiseksi. Risteysalueella käännyttäessä avustus suorastaan yllätti: niin jouheasti ajoneuvo kääntyi risteyksen ruuhkassa muiden ajoneuvojen mukana ilman, että kuljettajan tarvitsi koskea jarruun tai kaasupolkimeen lainkaan.Ilman käsiä Volkswagen Touareg ei kuitenkaan suostu liikkumaan. Jos kuljettaja irrottaa molemmat kädet ratista, Touareg huomauttaa asiasta ensin hillitysti. Jos kuljettaja ei tottele ja tartu rattiin, varoitukset tiukkenevat ja hyvin pian kuljettajaa muistutetaan hyvin äänekkäällä varoitusäänellä, auto jarruttaa voimakkaasti ja pysähtyy kaistalle, ellei kuljettaja vielä tässäkään vaiheessa havahdu. Samalla lähtee automaatti ilmoitus hätäkeskukseen ja takana tulevia varoitetaan hätävilkuin.Helppoutta peräkärryn käsittelyynVolkswagen Touareg on muhkea maasturi, jossa kuitenkaan ei enää ole alennusvaihteita. Tehtävän hoitavat nyt moninaiset kuljettajan apujärjestelmät. Jotta totuus ei unohtuisi, Touareg on ehdottomasti paljon enemmän kuin vain kaunis ja edistyksellinen lippulaivatuote valmistajalleen. Kuljettaja saa Touarigista oivan vetoauton tosi tarpeisiin. Perään voi laittaa jopa 3 500 kilon painoisen perävaunun. Perävaunun käsittelyyn tulee kuljettajan tueksi avustin, joka tekee pysäköinnistä huolettomampaa.Perävaunuavustin tunnistaa perään kytketyn peräkärryn lyhyen liikuttelun jälkeen. Koeajossa perävaunun kanssa ajettiin vain yksi kaarre, muutaman kymmenen metrin matka, ja järjestelmä oli valmis palvelemaan. Peruuttaminen suoraan taakse sujuu kuin itsestään: kädet irti ratista, lukitaan haluttu suunta ja sitten vain kevyesti kaasua ja katse peiliin – ratin liikkeet kertovat kuljettajalle siitä työstä, mitä avustin tekee kuljettajan puolesta.Peräkärryn peruuttaminen parkkiin kulman taakse on mutkikkaampi tehtävä. Peräkärryn käsittelyyn tottuneen kuljettajan on nyt ajateltava tehtävä ihan uusiksi. Tähän asti vetoautoa ohjailemalla on saatu peräkärry toivottuun asentoon. Kun käyttöön otetaan avustin, on autolle kerrottava se, missä asennossa peräkärryä halutaan liikuttaa. Kuljettaja tarkkailee tilannetta peileistä ja antaa joystick-ohjeita autolle peräkärryn asennosta. Avustin hoitaa tehtävän näillä ohjeilla, kunhan kuljettaja ei koske rattiin kesken parkkeerauksen.Avustimen käyttö tällaista tarvetta varten vaatii opettelua, mutta kun sen toimintatapa ja sivupeilien käyttö tulee muutaman harjoituksen jälkeen tutuksi, niin peräkärryn parkkeeraus kyllä helpottuu.Iso, muttei kömpelöUusi Touareg on lähes kahdeksan senttiä edeltäjäänsä pidempi ja yli neljä senttiä leveämpi. Tavaratila on kasvanut reilusti 697 litran kokoiseksi. Takaistuimia kallistamalla ja pituussuunnassa siirtämällä ruuma kasvaa 810 litraan ilman, että takaistuimia tarvitsisi kaataa. Iso koko ei silti tee Touaregista kömpelöä.Nelipyöräohjaus pienentää ison auton kääntösäteen ja käytännössä Touareg kääntyy lähes yhtä pienessä tilassa kuin Volswagen Golf. Myös peräkärryn käsittelyssä nelipyöräohjaus pienentää tilantarvetta. Peräkärryavustin hyödyntää nelipyöräohjauksen parhaalla mahdollisella tavalla, kunhan kuljettaja ei keskeytä toimintoa jarrua painamalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHinta karsii asiakaskuntaaHalvimmillaan Volkswagen Touareg maksaa 89 833 euroa. Kyseessä on tällöin kolmilitrainen 231-hevosvoimainen (170 kW) V6-turbodieselmoottori.Vakiovarusteisiin kuuluvat esimerkiksi peruutuskamera, pysäköintiavustin, radio ja navigointi 9,2-tuumaisella kosketusvärinäytöllä, mukautuva vakionopeussäädin sekä sähkötoiminen takaluukku, joka on avattavissa potkaisemalla.Nykyaikaiseksi vetojuhdaksi Touareg muuttuu vasta lisävarustelistan ruksailun jälkeen. Lisähintaa alkaakin kertyä helposti. Sähköinen vetokoukku yhdistelmän vakautuksella ja perävaunun peruutusavustin maksavat 2 200 euroa. Ilmajousitus ja nelipyöräohjaus maksavat 4 600 euroa. Hintaan sisältyy aktiivinen iskunvaimennuksensäätö ja lastausasento.Pimeänäköavustimen saa 3 000 eurolla. Kuljettajaa avustavia järjestelmiä on koottu 1 600 euron Plus-paketiksi, johon sisältyvät ruuhka-avustin, risteysavustin, ennakoiva turvajärjestelmä, hätätilanneavustin ja kaistanvaihtoavustin.Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää