28.3.2025

Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type

Kuva Vesa Eskola

Maailman kauneimmaksi autoksi tituleerattu E-Type on auto, jota ei voi katsella tuntematta väristyksiä – etenkin, kun kyseessä on juuri se sama yksilö, joka paljastettiin maailmalle ensimmäistä kertaa 64 vuotta sitten.

Jaguar on autofirmana erikoinen. Toki kaikkien pitkään toiminnassa olevien yritysten historiaan kuuluu ylä- ja alamäkiä, mutta Jaguarin kohdalle niitä on osunut tavallista enemmän. Siksi perinteinen brändi on joutunut useamman kerran keksimään itsensä uudestaan.

Ja nyt kun Jaguar on taas suuntautumassa rohkeasti kohti uutta – entistä ylellisemmäksi mutta myös pelkästään sähköiseksi brändiksi – on aika muistella hieman menneitä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

XK, E-Type, XJ 220…

Olemme kertoneet jo kokemuksiamme 1980-luvun uudistumisesta huiman XJ220:n – aikoinaan maailman nopeimman auton – koeajolla. Se oli superauto, joka vei Jaguarin uuteen luokkaan. Se oli myös auto, jota suunniteltaessa Jaguarilla jouduttiin heille tyypillisesti tekemään useita kompromisseja, koska raha on ollut brittimerkillä aina tiukassa.

Vastaava uudistuminen nähtiin 1960-luvun alussa, kun E-Type esiteltiin Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 1961. Maailma kohahti. Ja kohisee yhä. Moni pitää E-Typeä yhä yhtenä ellei peräti maailman kauneimpana lajissaan. Geneven ensiesittelyssä jopa itse Enzo Ferrari väitetysti kehui E-Typeä maailman kauneimmaksi autoksi.

Ja ei, nyt emme puhu yleisesti E-Typestä, vaan keskitymme nimenomaan siihen autoon, jonka maailma ensimmäisenä Geneven keväässä 15. maaliskuuta vuonna 1961 näki.

Kyseessä on linjakas coupé, jonka alustanumero on 885005. Se on siis viides valmistettu E-Type. Alkuvaiheen prototyypeillä oli eri numerointi. Tämä auto oli esillä Genevessä sisarensa (alustanumero 885002) kanssa, joka on tiettävästi maailman vanhin säilynyt E-Type. Ja vaikka tuo yksilö (885002) näytettiin helmikuun lopulla muutamille valituille toimittajille, ensimmäinen suurelle yleisölle esitelty näyttelyssä auto oli nimenomaan tämä harmaa ja vaalealla sisustalla oleva yksilö.

Historiallinen matka Genevestä nykypäivään

885005:n matka kohti Geneveä alkoi maaliskuun 6. päivä vuonna 1961. Auto kuljetettiin ensin Coventryssä sijaitsevalta Jaguarin Experimental-pajalta Geneveen paikalliseen Jaguar-edustajan eli Garage Place Claparèden tiloihin. Sinne se saapui todennäköisesti maaliskuun 9. päivä. Diilerin tiloissa tehtiin myös viimeistelyt ennen näyttelyn alkua.

Messujen jälkeen E-Type palasi diilerille, missä se toimi esittely- ja lehdistöautona. Sen jälkeen auto tyyppihyväksyttiin ja toimitettiin asiakkaalle marraskuussa 1961. Asiakas oli toki ostanut auton jo kuusi kuukautta aiemmin, 16. toukokuuta 1961. Tämän jälkeen auton historia siirtyy hämärän peittoon. Se kuitenkin tiedetään, että se säilyi koko ajan Sveitsissä.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat