28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailman kauneimmaksi autoksi tituleerattu E-Type on auto, jota ei voi katsella tuntematta väristyksiä – etenkin, kun kyseessä on juuri se sama yksilö, joka paljastettiin maailmalle ensimmäistä kertaa 64 vuotta sitten. Jaguar on autofirmana erikoinen. Toki kaikkien pitkään toiminnassa olevien yritysten historiaan kuuluu ylä- ja alamäkiä, mutta Jaguarin kohdalle niitä on osunut tavallista enemmän. Siksi perinteinen brändi on joutunut useamman kerran keksimään itsensä uudestaan.Ja nyt kun Jaguar on taas suuntautumassa rohkeasti kohti uutta – entistä ylellisemmäksi mutta myös pelkästään sähköiseksi brändiksi – on aika muistella hieman menneitä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyXK, E-Type, XJ 220…Olemme kertoneet jo kokemuksiamme 1980-luvun uudistumisesta huiman XJ220:n – aikoinaan maailman nopeimman auton – koeajolla. Se oli superauto, joka vei Jaguarin uuteen luokkaan. Se oli myös auto, jota suunniteltaessa Jaguarilla jouduttiin heille tyypillisesti tekemään useita kompromisseja, koska raha on ollut brittimerkillä aina tiukassa.Vastaava uudistuminen nähtiin 1960-luvun alussa, kun E-Type esiteltiin Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 1961. Maailma kohahti. Ja kohisee yhä. Moni pitää E-Typeä yhä yhtenä ellei peräti maailman kauneimpana lajissaan. Geneven ensiesittelyssä jopa itse Enzo Ferrari väitetysti kehui E-Typeä maailman kauneimmaksi autoksi.Ja ei, nyt emme puhu yleisesti E-Typestä, vaan keskitymme nimenomaan siihen autoon, jonka maailma ensimmäisenä Geneven keväässä 15. maaliskuuta vuonna 1961 näki.Kyseessä on linjakas coupé, jonka alustanumero on 885005. Se on siis viides valmistettu E-Type. Alkuvaiheen prototyypeillä oli eri numerointi. Tämä auto oli esillä Genevessä sisarensa (alustanumero 885002) kanssa, joka on tiettävästi maailman vanhin säilynyt E-Type. Ja vaikka tuo yksilö (885002) näytettiin helmikuun lopulla muutamille valituille toimittajille, ensimmäinen suurelle yleisölle esitelty näyttelyssä auto oli nimenomaan tämä harmaa ja vaalealla sisustalla oleva yksilö.Historiallinen matka Genevestä nykypäivään885005:n matka kohti Geneveä alkoi maaliskuun 6. päivä vuonna 1961. Auto kuljetettiin ensin Coventryssä sijaitsevalta Jaguarin Experimental-pajalta Geneveen paikalliseen Jaguar-edustajan eli Garage Place Claparèden tiloihin. Sinne se saapui todennäköisesti maaliskuun 9. päivä. Diilerin tiloissa tehtiin myös viimeistelyt ennen näyttelyn alkua.Messujen jälkeen E-Type palasi diilerille, missä se toimi esittely- ja lehdistöautona. Sen jälkeen auto tyyppihyväksyttiin ja toimitettiin asiakkaalle marraskuussa 1961. Asiakas oli toki ostanut auton jo kuusi kuukautta aiemmin, 16. toukokuuta 1961. Tämän jälkeen auton historia siirtyy hämärän peittoon. Se kuitenkin tiedetään, että se säilyi koko ajan Sveitsissä. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous