8.10.2015

Koeajo: perhekokoluokan crossover Fiat 500X

Fiat 500X on yhdistelmä Jeepin tekniikkaa ja italialaista muotoilua. Hyvää: ulkonäkö, hiljaisuus, laaja mallivalikoima. Huonoa: pieni tavaratila, kulmikas käytös Sport-ajotilassa.

Vaikka ulkomuoto muistuttaa Fiat 500-malleja, on Fiat 500X selvästi tilavampi perhekokoluokan crossover. Automalli jakaa saman perustekniikan Jeep Renegaden kanssa. Tarjolla on kaksi bensiini- ja kaksi dieselmoottorivaihtoehtoa. Edullisimman 110-hevosvoimaisen bensiinimallin hinta on puristettu alle 20 000 euron.

Kallein automaattivaihteinen ja nelivetoinen dieselmalli maksaa lähes 34 000 euroa. Koeajossa oli tehokkaampi 140-hevosvoimainen bensiinimalli toiseksi edullisimmalla PopStar -varustetasolla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viihtyisä sisältä

Sisätilat ovat yhdistelmä nykyaikaa ja retrohenkistä Fiat 500 -tunnelmaa. Kokonaisuus on onnistunut ja laatuvaikutelma hyvä. Istuimet ovat tukevat ja niissä on riittävästi sivutukea. Kuljettajan istuimen korkeutta voi säätää lähes kymmenen senttiä. Ristiseläntuen säätö on sähköinen. Hallintalaitteet ovat selkeät ja säilytyslokeroita on runsaasti.

Vaihteisto on tunnokas ja valitsimen liikkeet lyhyen napakat. Ohjauspyörä on urheilullisesti muotoiltu. Se on säädettävissä korkeus- ja syvyyssuunnassa. Sivupeilit ovat isokokoiset, mutta taustapeilistä näkyvyys on vaatimattomampaa. Takapenkin istuinosa ja selkänoja ovat tasaisen levymäiset. Pääntilaa riittää 185-senttiselle juuri ja juuri.

Urheilullinen vai mukava?

Varusteluun kuuluu PopStar -tasosta alkaen kolmiasentoinen Mood Selector -ajotilavalitsin, joka ohjaa moottorin, jarrujen, ohjauksen ja vaihteiston toimintaa. Auto-ajotila on pehmeä ja taloudellinen, Sport nimensä mukaisesti urheilullinen ja All Weather optimoi liukkaan kelin ominaisuuksia.

Koeajon perusteella Auto-vaihtoehto on hieman tahmean tunnoton, mutta kokonaisuuden kannalta miellyttävin. Sport-tilassa ahtimen heräämisen huomaa selvästi ja muutenkin ajaminen on kulmikkaampaa.

Vaatimaton tavaratila

Fiat 500X on tasapainoinen kokonaisuus. Maavara ja istumakorkeus ovat tavallista henkilöautoa korkeammat, joten etuvetoisenakin se on hyvä vaihtoehto mökkitielle.

Suorituskyky on riittävä, joskaan ei urheilullisen sykähdyttävä. Sisätilat ovat viihtyisät ja hiljaisuus kruunaa ajonautinnon. 350 litran tavarasäiliö on muihin tiloihin ja ominaisuuksiin nähden vaatimaton. Onneksi kahdessa osassa kääntyvät takaistuimen selkänojat ja säädettävä tavaratilan pohjan korkeus antavat lisätilaa.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Fiat 500X 1.4 MultiAir PopStar

Hinta alkaen

26 886 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 368 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

103 kW (140 hv), 5000 r/min

Vääntö

230 Nm (1750 r/min)

Vääntö

230 Nm (1750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,8 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

139 g/km

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat