8.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: perhekokoluokan crossover Fiat 500X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiat 500X on yhdistelmä Jeepin tekniikkaa ja italialaista muotoilua. Hyvää: ulkonäkö, hiljaisuus, laaja mallivalikoima. Huonoa: pieni tavaratila, kulmikas käytös Sport-ajotilassa. Vaikka ulkomuoto muistuttaa Fiat 500-malleja, on Fiat 500X selvästi tilavampi perhekokoluokan crossover. Automalli jakaa saman perustekniikan Jeep Renegaden kanssa. Tarjolla on kaksi bensiini- ja kaksi dieselmoottorivaihtoehtoa. Edullisimman 110-hevosvoimaisen bensiinimallin hinta on puristettu alle 20 000 euron.Kallein automaattivaihteinen ja nelivetoinen dieselmalli maksaa lähes 34 000 euroa. Koeajossa oli tehokkaampi 140-hevosvoimainen bensiinimalli toiseksi edullisimmalla PopStar -varustetasolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViihtyisä sisältäSisätilat ovat yhdistelmä nykyaikaa ja retrohenkistä Fiat 500 -tunnelmaa. Kokonaisuus on onnistunut ja laatuvaikutelma hyvä. Istuimet ovat tukevat ja niissä on riittävästi sivutukea. Kuljettajan istuimen korkeutta voi säätää lähes kymmenen senttiä. Ristiseläntuen säätö on sähköinen. Hallintalaitteet ovat selkeät ja säilytyslokeroita on runsaasti.Vaihteisto on tunnokas ja valitsimen liikkeet lyhyen napakat. Ohjauspyörä on urheilullisesti muotoiltu. Se on säädettävissä korkeus- ja syvyyssuunnassa. Sivupeilit ovat isokokoiset, mutta taustapeilistä näkyvyys on vaatimattomampaa. Takapenkin istuinosa ja selkänoja ovat tasaisen levymäiset. Pääntilaa riittää 185-senttiselle juuri ja juuri.Urheilullinen vai mukava?Varusteluun kuuluu PopStar -tasosta alkaen kolmiasentoinen Mood Selector -ajotilavalitsin, joka ohjaa moottorin, jarrujen, ohjauksen ja vaihteiston toimintaa. Auto-ajotila on pehmeä ja taloudellinen, Sport nimensä mukaisesti urheilullinen ja All Weather optimoi liukkaan kelin ominaisuuksia.Koeajon perusteella Auto-vaihtoehto on hieman tahmean tunnoton, mutta kokonaisuuden kannalta miellyttävin. Sport-tilassa ahtimen heräämisen huomaa selvästi ja muutenkin ajaminen on kulmikkaampaa.Vaatimaton tavaratilaFiat 500X on tasapainoinen kokonaisuus. Maavara ja istumakorkeus ovat tavallista henkilöautoa korkeammat, joten etuvetoisenakin se on hyvä vaihtoehto mökkitielle.Suorituskyky on riittävä, joskaan ei urheilullisen sykähdyttävä. Sisätilat ovat viihtyisät ja hiljaisuus kruunaa ajonautinnon. 350 litran tavarasäiliö on muihin tiloihin ja ominaisuuksiin nähden vaatimaton. Onneksi kahdessa osassa kääntyvät takaistuimen selkänojat ja säädettävä tavaratilan pohjan korkeus antavat lisätilaa.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Fiat 500X 1.4 MultiAir PopStar Hinta alkaen 26 886 € Moottori Bensiinimoottori 1 368 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 5000 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?