8.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: perhekokoluokan crossover Fiat 500X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiat 500X on yhdistelmä Jeepin tekniikkaa ja italialaista muotoilua. Hyvää: ulkonäkö, hiljaisuus, laaja mallivalikoima. Huonoa: pieni tavaratila, kulmikas käytös Sport-ajotilassa. Vaikka ulkomuoto muistuttaa Fiat 500-malleja, on Fiat 500X selvästi tilavampi perhekokoluokan crossover. Automalli jakaa saman perustekniikan Jeep Renegaden kanssa. Tarjolla on kaksi bensiini- ja kaksi dieselmoottorivaihtoehtoa. Edullisimman 110-hevosvoimaisen bensiinimallin hinta on puristettu alle 20 000 euron.Kallein automaattivaihteinen ja nelivetoinen dieselmalli maksaa lähes 34 000 euroa. Koeajossa oli tehokkaampi 140-hevosvoimainen bensiinimalli toiseksi edullisimmalla PopStar -varustetasolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViihtyisä sisältäSisätilat ovat yhdistelmä nykyaikaa ja retrohenkistä Fiat 500 -tunnelmaa. Kokonaisuus on onnistunut ja laatuvaikutelma hyvä. Istuimet ovat tukevat ja niissä on riittävästi sivutukea. Kuljettajan istuimen korkeutta voi säätää lähes kymmenen senttiä. Ristiseläntuen säätö on sähköinen. Hallintalaitteet ovat selkeät ja säilytyslokeroita on runsaasti.Vaihteisto on tunnokas ja valitsimen liikkeet lyhyen napakat. Ohjauspyörä on urheilullisesti muotoiltu. Se on säädettävissä korkeus- ja syvyyssuunnassa. Sivupeilit ovat isokokoiset, mutta taustapeilistä näkyvyys on vaatimattomampaa. Takapenkin istuinosa ja selkänoja ovat tasaisen levymäiset. Pääntilaa riittää 185-senttiselle juuri ja juuri.Urheilullinen vai mukava?Varusteluun kuuluu PopStar -tasosta alkaen kolmiasentoinen Mood Selector -ajotilavalitsin, joka ohjaa moottorin, jarrujen, ohjauksen ja vaihteiston toimintaa. Auto-ajotila on pehmeä ja taloudellinen, Sport nimensä mukaisesti urheilullinen ja All Weather optimoi liukkaan kelin ominaisuuksia.Koeajon perusteella Auto-vaihtoehto on hieman tahmean tunnoton, mutta kokonaisuuden kannalta miellyttävin. Sport-tilassa ahtimen heräämisen huomaa selvästi ja muutenkin ajaminen on kulmikkaampaa.Vaatimaton tavaratilaFiat 500X on tasapainoinen kokonaisuus. Maavara ja istumakorkeus ovat tavallista henkilöautoa korkeammat, joten etuvetoisenakin se on hyvä vaihtoehto mökkitielle.Suorituskyky on riittävä, joskaan ei urheilullisen sykähdyttävä. Sisätilat ovat viihtyisät ja hiljaisuus kruunaa ajonautinnon. 350 litran tavarasäiliö on muihin tiloihin ja ominaisuuksiin nähden vaatimaton. Onneksi kahdessa osassa kääntyvät takaistuimen selkänojat ja säädettävä tavaratilan pohjan korkeus antavat lisätilaa.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Fiat 500X 1.4 MultiAir PopStar Hinta alkaen 26 886 € Moottori Bensiinimoottori 1 368 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 5000 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä