8.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: perhekokoluokan crossover Fiat 500X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiat 500X on yhdistelmä Jeepin tekniikkaa ja italialaista muotoilua. Hyvää: ulkonäkö, hiljaisuus, laaja mallivalikoima. Huonoa: pieni tavaratila, kulmikas käytös Sport-ajotilassa. Vaikka ulkomuoto muistuttaa Fiat 500-malleja, on Fiat 500X selvästi tilavampi perhekokoluokan crossover. Automalli jakaa saman perustekniikan Jeep Renegaden kanssa. Tarjolla on kaksi bensiini- ja kaksi dieselmoottorivaihtoehtoa. Edullisimman 110-hevosvoimaisen bensiinimallin hinta on puristettu alle 20 000 euron.Kallein automaattivaihteinen ja nelivetoinen dieselmalli maksaa lähes 34 000 euroa. Koeajossa oli tehokkaampi 140-hevosvoimainen bensiinimalli toiseksi edullisimmalla PopStar -varustetasolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViihtyisä sisältäSisätilat ovat yhdistelmä nykyaikaa ja retrohenkistä Fiat 500 -tunnelmaa. Kokonaisuus on onnistunut ja laatuvaikutelma hyvä. Istuimet ovat tukevat ja niissä on riittävästi sivutukea. Kuljettajan istuimen korkeutta voi säätää lähes kymmenen senttiä. Ristiseläntuen säätö on sähköinen. Hallintalaitteet ovat selkeät ja säilytyslokeroita on runsaasti.Vaihteisto on tunnokas ja valitsimen liikkeet lyhyen napakat. Ohjauspyörä on urheilullisesti muotoiltu. Se on säädettävissä korkeus- ja syvyyssuunnassa. Sivupeilit ovat isokokoiset, mutta taustapeilistä näkyvyys on vaatimattomampaa. Takapenkin istuinosa ja selkänoja ovat tasaisen levymäiset. Pääntilaa riittää 185-senttiselle juuri ja juuri.Urheilullinen vai mukava?Varusteluun kuuluu PopStar -tasosta alkaen kolmiasentoinen Mood Selector -ajotilavalitsin, joka ohjaa moottorin, jarrujen, ohjauksen ja vaihteiston toimintaa. Auto-ajotila on pehmeä ja taloudellinen, Sport nimensä mukaisesti urheilullinen ja All Weather optimoi liukkaan kelin ominaisuuksia.Koeajon perusteella Auto-vaihtoehto on hieman tahmean tunnoton, mutta kokonaisuuden kannalta miellyttävin. Sport-tilassa ahtimen heräämisen huomaa selvästi ja muutenkin ajaminen on kulmikkaampaa.Vaatimaton tavaratilaFiat 500X on tasapainoinen kokonaisuus. Maavara ja istumakorkeus ovat tavallista henkilöautoa korkeammat, joten etuvetoisenakin se on hyvä vaihtoehto mökkitielle.Suorituskyky on riittävä, joskaan ei urheilullisen sykähdyttävä. Sisätilat ovat viihtyisät ja hiljaisuus kruunaa ajonautinnon. 350 litran tavarasäiliö on muihin tiloihin ja ominaisuuksiin nähden vaatimaton. Onneksi kahdessa osassa kääntyvät takaistuimen selkänojat ja säädettävä tavaratilan pohjan korkeus antavat lisätilaa.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Fiat 500X 1.4 MultiAir PopStar Hinta alkaen 26 886 € Moottori Bensiinimoottori 1 368 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 103 kW (140 hv), 5000 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous