13.10.2017 Ajoneuvot Benelli elää sittenkin – 106-vuotias iltalialaismerkki tekee paluun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialainen moottoripyörämerkki Benelli ehti jo lähes vaipua unholaan, mutta nyt se tulee uudelleen. Ja tarjoaa malleja täysin uuteen luokkaan. Italialaisen moottoripyörävalmistaja Benellin tähän mennessä 106 vuoden mittainen historia pitää sisällään melkoisia draaman kaaria. Italian vanhimpiin moottoripyörävalmistajiin kuuluva Benelli perustettiin vuonna 1911, ja 20 vuotta myöhemmin se työllisti jo yli 1000 henkilöä. 1920-luvulla mukaan tuli vahvasti kilpaileminen, kun Benellin kuudesta veljeksestä nuorin, Antonio eli ”Tonino”, osoittautui lahjakkaaksi kilpa-ajajaksi. Hän saalisti neljä Italian mestaruutta ja voitti Benellillä vuonna 1930 Euroopanmestaruuden ratamoottoripyöräilyssä. Toisen maailmansodan aikana tehdas kärsi pommituksista, mutta selvisi niistäkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jarno Saarisen ja Renzo Pasolinin kuolema muutti suunnan Kilpailutoiminta lopetettiin samana päivänä kun Jarno Saarinen menehtyi Monzassa vuonna 1973. Benellin lopettamispäätöksen syynä ei ollut Saarinen, vaan se, että samassa kolarissa Monzan radalla menehtyi myös Benellillä ajanut Renzo Pasolini. Kilparadoilla Benellillä ehdittiin ottaa kaksi MotoGP-sarjan 250-luokan maailmanmestaruutta ja kolme Mansaaren TT:n voittoa. Kun japanilaisvalmistajat 1970-luvulla rynnistivät myynti- ja tehotilastojen kärkeen Honda CB 750 Fourin eli tuutin johdolla, tarjosi Benelli sille lähes ainoana valmistajana varteenotettavan vastuksen. Ja oikeastaan korkojen kanssa, sillä pesarolaisvalmistajan 750 Sei oli peräti kuusisylinterinen. Vaikka sylintereitä ja tehoa oli, niin siitä puuttui jotain mitä Hondalla oli. Luotettavuutta. Siksi Sein myyntimäärä jäikin vaatimattomaksi ja nykyisin sen voi luokitella keräilyharvinaisuudeksi. Benelli ei siis hylännyt urheilullisia ja tehokkaita pyöriä, vaikka kilpailutoiminta olikin jo jäänyt historiaan. Japanilaisten ylivalta osoittautuu ylivoimaiseksi 1980-luvulla pyristely japanilaisten ylivaltaa vastaan kävi yhä vaikeammaksi. Se johti lopulta tuotannon päättymiseen vuonna 1988, kun yhtiö sulautettiin paremmin menestyvään Moto Guzziin. Arvokasta Benelli-brändiä yritettiin elvyttää jo vuonna 1989, mutta menestyksettä. Seuraava yritys 1990-luvun puolivälissä johti kolmisylinterisen Tornado 900 Tre -mallin esittelyyn vuoden 1999 Milanon messuilla. Tuotantoon urheilullinen Tornado saatii lopulta vuonna 2002. Siitä ehdittiin esitellä vielä pitkäiskuinen 1130-kuutioinen versio, ennen kuin yhtiö ajautui selvitystilaan ja Kiinan suurimman kaksipyörävalmistajan, Qianjiangin omistukseen vuonna 2005. Uusi omistaja, uudet kujeet Benellin onneksi Qianjiang ei halunnut ostaa pelkkää tunnettua brändiä, vaan nykyisin Benelli toimii Qianjiangin suunnittelu- ja muotoiluosastona. Kiinalaisomistuksessa kolmisylinterisen Tornadon ja samaan moottoriin perustuvan nakumalli TNT 1130:n tuotanto jatkui, mutta suunnittelupöydällä oli jo kuvia täysin uudenlaisista Benelleistä. Kehittyvillä markkinoilla myyvät täysin toisentyyliset pyörät, ja siksi tehdas panosti 250-600 kuutioisiin moottoripyöriin. Mukaan tulivat myös skootterit ja jopa polkupyörät. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi mallisto valmis Nyt Benelli esittelee uuden mallistonsa, jossa vanhoista urheilullisista malleista on jäljellä vain vähän. Kaksi täysin uutta nakumallia ovat mallimerkinnöiltään BN251 ja BN302. Niiden kuutiotilavuudet ovat mallimerkintöjen mukaisia. Pienempi yksisylinterinen 250-kuutioinen nakumalli tuottaa 25,8 hevosvoiman huipputehon (19 kW) ja vääntölukema on aavistuksen alempi, 21,2 newtonmetriä. Kuusivaihteisen ketjuvetoisen mallin ehdottomasti myyvimpiä ominaisuuksia ovat sen tyylikäs muotoilu ja alhainen 145 kilon paino. Isoveli BN302 puolestaan perustuu kaksisylinteriseen rivimoottoriin. 300-kuutioinen moottori kehittää 38 hevosvoiman tehon (28 kW) ja vääntöä 25,6 newtonmetriä. Suomalaisittain ehdottomasti kiinnostavin malli on adventurepyörä TRK502. Teholtaan se asettuu juuri sopvasti A2-ajokorttiluokkaan 35 kilowatin huipputehollaan. Ketjuvetoinen TRK on kooltaan täysiverinen seikkailupyörä, mikä valitettavasti näkyy myös painossa. Sen 235 kilon paino lähentelee isojen 1200-kuutioisten mallien lukemia. Hankinta- ja käyttökuluiltaan TRK502 on kuitenkin selvästi järkälemäisiä 1200-kuutioisia malleja edullisempi. Uusien mallien Suomeen tuonnista ei vielä ole tietoa. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Benelli ja Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 16.7.2024 Esittely Koeistuttu: kaikki mitä olet halunnut tietää uudesta Audi A5 Sedanista ja Avantista – myös hinnat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan