13.10.2017 Ajoneuvot Benelli elää sittenkin – 106-vuotias iltalialaismerkki tekee paluun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialainen moottoripyörämerkki Benelli ehti jo lähes vaipua unholaan, mutta nyt se tulee uudelleen. Ja tarjoaa malleja täysin uuteen luokkaan. Italialaisen moottoripyörävalmistaja Benellin tähän mennessä 106 vuoden mittainen historia pitää sisällään melkoisia draaman kaaria.Italian vanhimpiin moottoripyörävalmistajiin kuuluva Benelli perustettiin vuonna 1911, ja 20 vuotta myöhemmin se työllisti jo yli 1000 henkilöä.1920-luvulla mukaan tuli vahvasti kilpaileminen, kun Benellin kuudesta veljeksestä nuorin, Antonio eli ”Tonino”, osoittautui lahjakkaaksi kilpa-ajajaksi. Hän saalisti neljä Italian mestaruutta ja voitti Benellillä vuonna 1930 Euroopanmestaruuden ratamoottoripyöräilyssä.Toisen maailmansodan aikana tehdas kärsi pommituksista, mutta selvisi niistäkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJarno Saarisen ja Renzo Pasolinin kuolema muutti suunnanKilpailutoiminta lopetettiin samana päivänä kun Jarno Saarinen menehtyi Monzassa vuonna 1973.Benellin lopettamispäätöksen syynä ei ollut Saarinen, vaan se, että samassa kolarissa Monzan radalla menehtyi myös Benellillä ajanut Renzo Pasolini.Kilparadoilla Benellillä ehdittiin ottaa kaksi MotoGP-sarjan 250-luokan maailmanmestaruutta ja kolme Mansaaren TT:n voittoa.Kun japanilaisvalmistajat 1970-luvulla rynnistivät myynti- ja tehotilastojen kärkeen Honda CB 750 Fourin eli tuutin johdolla, tarjosi Benelli sille lähes ainoana valmistajana varteenotettavan vastuksen. Ja oikeastaan korkojen kanssa, sillä pesarolaisvalmistajan 750 Sei oli peräti kuusisylinterinen.Vaikka sylintereitä ja tehoa oli, niin siitä puuttui jotain mitä Hondalla oli. Luotettavuutta. Siksi Sein myyntimäärä jäikin vaatimattomaksi ja nykyisin sen voi luokitella keräilyharvinaisuudeksi.Benelli ei siis hylännyt urheilullisia ja tehokkaita pyöriä, vaikka kilpailutoiminta olikin jo jäänyt historiaan.Japanilaisten ylivalta osoittautuu ylivoimaiseksi1980-luvulla pyristely japanilaisten ylivaltaa vastaan kävi yhä vaikeammaksi. Se johti lopulta tuotannon päättymiseen vuonna 1988, kun yhtiö sulautettiin paremmin menestyvään Moto Guzziin.Arvokasta Benelli-brändiä yritettiin elvyttää jo vuonna 1989, mutta menestyksettä.Seuraava yritys 1990-luvun puolivälissä johti kolmisylinterisen Tornado 900 Tre -mallin esittelyyn vuoden 1999 Milanon messuilla.Tuotantoon urheilullinen Tornado saatii lopulta vuonna 2002. Siitä ehdittiin esitellä vielä pitkäiskuinen 1130-kuutioinen versio, ennen kuin yhtiö ajautui selvitystilaan ja Kiinan suurimman kaksipyörävalmistajan, Qianjiangin omistukseen vuonna 2005.Uusi omistaja, uudet kujeetBenellin onneksi Qianjiang ei halunnut ostaa pelkkää tunnettua brändiä, vaan nykyisin Benelli toimii Qianjiangin suunnittelu- ja muotoiluosastona.Kiinalaisomistuksessa kolmisylinterisen Tornadon ja samaan moottoriin perustuvan nakumalli TNT 1130:n tuotanto jatkui, mutta suunnittelupöydällä oli jo kuvia täysin uudenlaisista Benelleistä.Kehittyvillä markkinoilla myyvät täysin toisentyyliset pyörät, ja siksi tehdas panosti 250-600 kuutioisiin moottoripyöriin. Mukaan tulivat myös skootterit ja jopa polkupyörät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi mallisto valmisNyt Benelli esittelee uuden mallistonsa, jossa vanhoista urheilullisista malleista on jäljellä vain vähän.Kaksi täysin uutta nakumallia ovat mallimerkinnöiltään BN251 ja BN302. Niiden kuutiotilavuudet ovat mallimerkintöjen mukaisia.Pienempi yksisylinterinen 250-kuutioinen nakumalli tuottaa 25,8 hevosvoiman huipputehon (19 kW) ja vääntölukema on aavistuksen alempi, 21,2 newtonmetriä. Kuusivaihteisen ketjuvetoisen mallin ehdottomasti myyvimpiä ominaisuuksia ovat sen tyylikäs muotoilu ja alhainen 145 kilon paino.Isoveli BN302 puolestaan perustuu kaksisylinteriseen rivimoottoriin. 300-kuutioinen moottori kehittää 38 hevosvoiman tehon (28 kW) ja vääntöä 25,6 newtonmetriä.Suomalaisittain ehdottomasti kiinnostavin malli on adventurepyörä TRK502. Teholtaan se asettuu juuri sopvasti A2-ajokorttiluokkaan 35 kilowatin huipputehollaan.Ketjuvetoinen TRK on kooltaan täysiverinen seikkailupyörä, mikä valitettavasti näkyy myös painossa. Sen 235 kilon paino lähentelee isojen 1200-kuutioisten mallien lukemia.Hankinta- ja käyttökuluiltaan TRK502 on kuitenkin selvästi järkälemäisiä 1200-kuutioisia malleja edullisempi.Uusien mallien Suomeen tuonnista ei vielä ole tietoa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Benelli ja Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 10.7.2025 Esittely Koeistuttu: vuoden 1929 Rolls-Royce Phantom I ja pala parempia aikoja 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen