13.10.2017 Ajoneuvot Benelli elää sittenkin – 106-vuotias iltalialaismerkki tekee paluun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialainen moottoripyörämerkki Benelli ehti jo lähes vaipua unholaan, mutta nyt se tulee uudelleen. Ja tarjoaa malleja täysin uuteen luokkaan. Italialaisen moottoripyörävalmistaja Benellin tähän mennessä 106 vuoden mittainen historia pitää sisällään melkoisia draaman kaaria. Italian vanhimpiin moottoripyörävalmistajiin kuuluva Benelli perustettiin vuonna 1911, ja 20 vuotta myöhemmin se työllisti jo yli 1000 henkilöä. 1920-luvulla mukaan tuli vahvasti kilpaileminen, kun Benellin kuudesta veljeksestä nuorin, Antonio eli ”Tonino”, osoittautui lahjakkaaksi kilpa-ajajaksi. Hän saalisti neljä Italian mestaruutta ja voitti Benellillä vuonna 1930 Euroopanmestaruuden ratamoottoripyöräilyssä. Toisen maailmansodan aikana tehdas kärsi pommituksista, mutta selvisi niistäkin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jarno Saarisen ja Renzo Pasolinin kuolema muutti suunnan Kilpailutoiminta lopetettiin samana päivänä kun Jarno Saarinen menehtyi Monzassa vuonna 1973. Benellin lopettamispäätöksen syynä ei ollut Saarinen, vaan se, että samassa kolarissa Monzan radalla menehtyi myös Benellillä ajanut Renzo Pasolini. Kilparadoilla Benellillä ehdittiin ottaa kaksi MotoGP-sarjan 250-luokan maailmanmestaruutta ja kolme Mansaaren TT:n voittoa. Kun japanilaisvalmistajat 1970-luvulla rynnistivät myynti- ja tehotilastojen kärkeen Honda CB 750 Fourin eli tuutin johdolla, tarjosi Benelli sille lähes ainoana valmistajana varteenotettavan vastuksen. Ja oikeastaan korkojen kanssa, sillä pesarolaisvalmistajan 750 Sei oli peräti kuusisylinterinen. Vaikka sylintereitä ja tehoa oli, niin siitä puuttui jotain mitä Hondalla oli. Luotettavuutta. Siksi Sein myyntimäärä jäikin vaatimattomaksi ja nykyisin sen voi luokitella keräilyharvinaisuudeksi. Benelli ei siis hylännyt urheilullisia ja tehokkaita pyöriä, vaikka kilpailutoiminta olikin jo jäänyt historiaan. Japanilaisten ylivalta osoittautuu ylivoimaiseksi 1980-luvulla pyristely japanilaisten ylivaltaa vastaan kävi yhä vaikeammaksi. Se johti lopulta tuotannon päättymiseen vuonna 1988, kun yhtiö sulautettiin paremmin menestyvään Moto Guzziin. Arvokasta Benelli-brändiä yritettiin elvyttää jo vuonna 1989, mutta menestyksettä. Seuraava yritys 1990-luvun puolivälissä johti kolmisylinterisen Tornado 900 Tre -mallin esittelyyn vuoden 1999 Milanon messuilla. Tuotantoon urheilullinen Tornado saatii lopulta vuonna 2002. Siitä ehdittiin esitellä vielä pitkäiskuinen 1130-kuutioinen versio, ennen kuin yhtiö ajautui selvitystilaan ja Kiinan suurimman kaksipyörävalmistajan, Qianjiangin omistukseen vuonna 2005. Uusi omistaja, uudet kujeet Benellin onneksi Qianjiang ei halunnut ostaa pelkkää tunnettua brändiä, vaan nykyisin Benelli toimii Qianjiangin suunnittelu- ja muotoiluosastona. Kiinalaisomistuksessa kolmisylinterisen Tornadon ja samaan moottoriin perustuvan nakumalli TNT 1130:n tuotanto jatkui, mutta suunnittelupöydällä oli jo kuvia täysin uudenlaisista Benelleistä. Kehittyvillä markkinoilla myyvät täysin toisentyyliset pyörät, ja siksi tehdas panosti 250-600 kuutioisiin moottoripyöriin. Mukaan tulivat myös skootterit ja jopa polkupyörät. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi mallisto valmis Nyt Benelli esittelee uuden mallistonsa, jossa vanhoista urheilullisista malleista on jäljellä vain vähän. Kaksi täysin uutta nakumallia ovat mallimerkinnöiltään BN251 ja BN302. Niiden kuutiotilavuudet ovat mallimerkintöjen mukaisia. Pienempi yksisylinterinen 250-kuutioinen nakumalli tuottaa 25,8 hevosvoiman huipputehon (19 kW) ja vääntölukema on aavistuksen alempi, 21,2 newtonmetriä. Kuusivaihteisen ketjuvetoisen mallin ehdottomasti myyvimpiä ominaisuuksia ovat sen tyylikäs muotoilu ja alhainen 145 kilon paino. Isoveli BN302 puolestaan perustuu kaksisylinteriseen rivimoottoriin. 300-kuutioinen moottori kehittää 38 hevosvoiman tehon (28 kW) ja vääntöä 25,6 newtonmetriä. Suomalaisittain ehdottomasti kiinnostavin malli on adventurepyörä TRK502. Teholtaan se asettuu juuri sopvasti A2-ajokorttiluokkaan 35 kilowatin huipputehollaan. Ketjuvetoinen TRK on kooltaan täysiverinen seikkailupyörä, mikä valitettavasti näkyy myös painossa. Sen 235 kilon paino lähentelee isojen 1200-kuutioisten mallien lukemia. Hankinta- ja käyttökuluiltaan TRK502 on kuitenkin selvästi järkälemäisiä 1200-kuutioisia malleja edullisempi. Uusien mallien Suomeen tuonnista ei vielä ole tietoa. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Benelli ja Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe