13.10.2017 Ajoneuvot Benelli elää sittenkin – 106-vuotias iltalialaismerkki tekee paluun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialainen moottoripyörämerkki Benelli ehti jo lähes vaipua unholaan, mutta nyt se tulee uudelleen. Ja tarjoaa malleja täysin uuteen luokkaan. Italialaisen moottoripyörävalmistaja Benellin tähän mennessä 106 vuoden mittainen historia pitää sisällään melkoisia draaman kaaria.Italian vanhimpiin moottoripyörävalmistajiin kuuluva Benelli perustettiin vuonna 1911, ja 20 vuotta myöhemmin se työllisti jo yli 1000 henkilöä.1920-luvulla mukaan tuli vahvasti kilpaileminen, kun Benellin kuudesta veljeksestä nuorin, Antonio eli ”Tonino”, osoittautui lahjakkaaksi kilpa-ajajaksi. Hän saalisti neljä Italian mestaruutta ja voitti Benellillä vuonna 1930 Euroopanmestaruuden ratamoottoripyöräilyssä.Toisen maailmansodan aikana tehdas kärsi pommituksista, mutta selvisi niistäkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJarno Saarisen ja Renzo Pasolinin kuolema muutti suunnanKilpailutoiminta lopetettiin samana päivänä kun Jarno Saarinen menehtyi Monzassa vuonna 1973.Benellin lopettamispäätöksen syynä ei ollut Saarinen, vaan se, että samassa kolarissa Monzan radalla menehtyi myös Benellillä ajanut Renzo Pasolini.Kilparadoilla Benellillä ehdittiin ottaa kaksi MotoGP-sarjan 250-luokan maailmanmestaruutta ja kolme Mansaaren TT:n voittoa.Kun japanilaisvalmistajat 1970-luvulla rynnistivät myynti- ja tehotilastojen kärkeen Honda CB 750 Fourin eli tuutin johdolla, tarjosi Benelli sille lähes ainoana valmistajana varteenotettavan vastuksen. Ja oikeastaan korkojen kanssa, sillä pesarolaisvalmistajan 750 Sei oli peräti kuusisylinterinen.Vaikka sylintereitä ja tehoa oli, niin siitä puuttui jotain mitä Hondalla oli. Luotettavuutta. Siksi Sein myyntimäärä jäikin vaatimattomaksi ja nykyisin sen voi luokitella keräilyharvinaisuudeksi.Benelli ei siis hylännyt urheilullisia ja tehokkaita pyöriä, vaikka kilpailutoiminta olikin jo jäänyt historiaan.Japanilaisten ylivalta osoittautuu ylivoimaiseksi1980-luvulla pyristely japanilaisten ylivaltaa vastaan kävi yhä vaikeammaksi. Se johti lopulta tuotannon päättymiseen vuonna 1988, kun yhtiö sulautettiin paremmin menestyvään Moto Guzziin.Arvokasta Benelli-brändiä yritettiin elvyttää jo vuonna 1989, mutta menestyksettä.Seuraava yritys 1990-luvun puolivälissä johti kolmisylinterisen Tornado 900 Tre -mallin esittelyyn vuoden 1999 Milanon messuilla.Tuotantoon urheilullinen Tornado saatii lopulta vuonna 2002. Siitä ehdittiin esitellä vielä pitkäiskuinen 1130-kuutioinen versio, ennen kuin yhtiö ajautui selvitystilaan ja Kiinan suurimman kaksipyörävalmistajan, Qianjiangin omistukseen vuonna 2005.Uusi omistaja, uudet kujeetBenellin onneksi Qianjiang ei halunnut ostaa pelkkää tunnettua brändiä, vaan nykyisin Benelli toimii Qianjiangin suunnittelu- ja muotoiluosastona.Kiinalaisomistuksessa kolmisylinterisen Tornadon ja samaan moottoriin perustuvan nakumalli TNT 1130:n tuotanto jatkui, mutta suunnittelupöydällä oli jo kuvia täysin uudenlaisista Benelleistä.Kehittyvillä markkinoilla myyvät täysin toisentyyliset pyörät, ja siksi tehdas panosti 250-600 kuutioisiin moottoripyöriin. Mukaan tulivat myös skootterit ja jopa polkupyörät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi mallisto valmisNyt Benelli esittelee uuden mallistonsa, jossa vanhoista urheilullisista malleista on jäljellä vain vähän.Kaksi täysin uutta nakumallia ovat mallimerkinnöiltään BN251 ja BN302. Niiden kuutiotilavuudet ovat mallimerkintöjen mukaisia.Pienempi yksisylinterinen 250-kuutioinen nakumalli tuottaa 25,8 hevosvoiman huipputehon (19 kW) ja vääntölukema on aavistuksen alempi, 21,2 newtonmetriä. Kuusivaihteisen ketjuvetoisen mallin ehdottomasti myyvimpiä ominaisuuksia ovat sen tyylikäs muotoilu ja alhainen 145 kilon paino.Isoveli BN302 puolestaan perustuu kaksisylinteriseen rivimoottoriin. 300-kuutioinen moottori kehittää 38 hevosvoiman tehon (28 kW) ja vääntöä 25,6 newtonmetriä.Suomalaisittain ehdottomasti kiinnostavin malli on adventurepyörä TRK502. Teholtaan se asettuu juuri sopvasti A2-ajokorttiluokkaan 35 kilowatin huipputehollaan.Ketjuvetoinen TRK on kooltaan täysiverinen seikkailupyörä, mikä valitettavasti näkyy myös painossa. Sen 235 kilon paino lähentelee isojen 1200-kuutioisten mallien lukemia.Hankinta- ja käyttökuluiltaan TRK502 on kuitenkin selvästi järkälemäisiä 1200-kuutioisia malleja edullisempi.Uusien mallien Suomeen tuonnista ei vielä ole tietoa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Benelli ja Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 13.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: BMW 740i E38 tuo potentiaaliset museoautot modernien herkkujen aikaan 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa