31.10.2015 Ajoneuvot Era – maailman nopein sähköauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Metropolian kehittämä Era on nopein katulaillinen sähköauto Nürburgring Nordschleifen kilparadalla. – Auto on kaunis kun se voittaa, italialainen autotehtailija Enzo Ferrari tapasi sanoa. Metropolian sähköauto Era ei varsinaisesti ole voittanut kilpailuja, mutta sähköautojen ennätyksiä kylläkin: Era pitää hallussaan sähköautojen nopeusennätystä ja kierrosennätystä Saksan Nürburgring Nordschleifella.Eran muotoilussa ei ole mitään vikaa, mutta auton rankka elämä näkyy. Era on sähköautoteknologian testimuuli: paneelit eivät aivan istu, siellä täällä on ylimääräisiä reikiä, ja joka paikassa on paljon teippiä. Ennätykset eivät olisi onnistuneet uhraamatta estetiikkaa.Autolla on oikeasti ajettu kovaa. Matkamittariin on kertynyt prototyypille kunnioitettavat 10 000 kilometriä. Ensimmäinen Nürburgring-kierrosennätys Eralla ajettiin jo vuoden 2011 syksyllä. Kierrosaika 8 minuuttia ja 42,27 sekuntia alitti aiemman Mini-E:llä ajetun ennätyksen peräti minuutilla.Sen jälkeen kilpailu on koventunut, ja mukaan ovat tulleet niin Audi kuin Mercedes-Benzikin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOn se nopea!Syksyisellä Ahvenistolla ei tänään ajeta ennätyksiä. Hennot auringonsäteet herättävät rataa ympäröivän ruskan eloon, mutta asvaltti pysyy varjoissa kosteana. Eran lipsauttaminen rengasvalliin tuhoaisi vuosien työn. Autoon liittyvillä projekteilla on koulutettu viitisenkymmentä insinööriä.Kilparata on mainio paikka Eran teknologian kokemiseen. Auto on nopea. Sadan kilometrin tuntinopeus saavutetaan vielä maltillisessa kuudessa sekunnissa, mutta sen jälkeen Era liitää. Kiihdytys satasesta kahteensataan sujuu vain 8,3 sekunnissa!Neliveto huippukehittynytAktiivisen takasiiven lisäksi Metropolia-ammattikorkeakoulun kehittämässä autossa on neljään itsenäisesti ohjattuun sähkömoottoriin perustuva neliveto. Se mahdollistaa asioita, joista perinteisillä polttomoottoriautoilla voi vain unelmoida.Aktiivisen takasiiven asentoa muutetaan ajotilanteen mukaan. Mutkissa ja kiihdytyksissä takapään pitoa parannetaan, jarrutuksissa siipi toimii ilmajarruna.Englanniksi teknologiaa kutsutaan torque vectoringiksi. Huonosti suomentuva termi tarkoittaa auton kulkusuunnan hienosäätämistä yksittäisiä pyöriä kiihdyttämällä tai jarruttamalla.Teknologiaa on käytetty jo parinkymmenen vuoden ajan sarjatuotantoautoissa, esimerkiksi Mitsubishi Lancer Evolution IV–X -malleissa. Mitsubishi hyödynsi älykästä takatasauspyörästöä, joka sähköohjatusti sääti takapyörien välistä nopeuseroa. Se teki nelivetoisesta autosta poikkeuksellisen ketterän.Sähkömoottori mullistaa ajettavuudenSähkömoottorit mullistavat teknologian mahdollisuudet. Kun yhden polttomoottorin sijaan käytetään pyöräkohtaisia sähkömoottoreita, voidaan säätö tehdä huomattavasti aiempaa tehokkaammin ja tarkemmin. Samalla kalliit ja monimutkaiset aktiivitasauspyörästöt voidaan jättää pois.Eran järjestelmä kuulostaa yksinkertaiselta: ajonvakautusjärjestelmästä tutut anturit mittaavat ajoneuvon käytöstä ja vertaavat sitä kuljettajan aikomuksiin. Mikäli järjestelmä huomaa auton ajautuvan ulos kuljettajan haluamalta ajolinjalta, korjaa se linjaa yksittäisten pyörien nopeutta säätelemällä.Tulevaisuudessa sähköurheiluauton käytöstä voinee säätää etu- tai takavetoiseksi kuljettajan mieltymysten mukaan. Koska vaikutukset ovat ajettavuuden kannalta huomattavia, on huolellinen hienosäätäminen elintärkeää. Muuten lopputulos voi vikuroida osaavankin kuljettajan metsään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautoista nopeinOnneksi Era käyttäytyy Ahvenistolla luonnollisesti, joskin varsin aliohjaavasti. Ajoittain auton aistii trimmaavan ajolinjaa yksittäistä pyörää kiihdyttämällä tai jarruttamalla. Sen tuntee lähinnä ajonvakautusjärjestelmän toimintaa muistuttavana nykimisenä, mutta nopeus ei kärsi.Se todistettiin viime keväänä. Kilpa-autoilija Markus Palttala kiersi Eralla Nürburgring Nordschleifen moottoriradan 7 minuuttiin ja 49,04 sekuntiin. Se on kadulle rekisteröityjen sähköautojen uusi ennätys. Metropolian sähköauto on nopeampi kuin Audin tai Mercedes-Benzin.Toroidionin vastakohtaEra on hyvin kaukana valmiista ajoneuvosta. Kaupalliseen valmistamiseen osittain oppilasvoimin kehitetty sähköauto ei edes tähtää. Osa teknologiasta saattanee silti päätyä kaupalliseen käyttöön. Eran torque vectoring -järjestelmä on jo lisensoitu Yhdysvaltoihin aloittelevalle sähköautoyritykselle.Era on toisen kotimaisen sähköauton Toroidionin vastakohta. Se ei paistattele julkisuuden valokeilassa ja lupaile ennennäkemättömiä. Era kulkee lähes ääneti ennätyksestä toiseen, isoa numeroa asiasta tekemättä – hyvin suomalaisesti. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, video Erasta Ahvenistolla vuoden 2015 keväällä: ERA-tiimi.Lisätietoja: https://raceabout.fi/era/ ERA Moottori Neljä Metropolian ja Lappeenrannan Teknillisen yliopiston yhteistyössä suunniteltua sähkömoottoria, neliveto. 4 x 50 kW. Hetkellinen kokonaisteho 530 kW 10 sekunnin ajan. Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 282 km/h Muu tieto Jatkuva teho 4×50 kW, hetkellinen kokonaisteho 530 kW 10 sekunnin ajan. Jatkuva vääntömomentti pyörillä 1000 Nm, maksimissaan 3000 Nm. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen