18.2.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: Tässä on tuleva suosikki Nissan Qashqai Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomalaistenkin suosikki Nissan Qashqai on täysin uuden sukupolven edessä. Pääsimme tutustumaan juuri maailmalla julkaistuun uutuuteen. Vuonna 2006 omituinen crossover, nimeltään Nissan Qashqai, korvasi kerralla kaksi kansansuosikkia. Sekä Almera että Primera jäivät historiaan. Harva ehkä osasi odottaa minkälainen suosikki Nissan Qashqai tulisi olemaan – autotoimittajat eivät varsinaisesti rakastuneet ensimmäiseen sukupolveen.Asiakkaat valitsivat toisin. Heille katumaasturimainen ulkonäkö, edullinen hinta, etuvetoisuus ja erinomaiset tilat tarjosi tyydyttävän paketin – ajettavuudesta ja muusta viis. Vuonna 2013 esitellyn toisen sukupolven myötä tiloihin yhdistettiin jo varsin hyvä autokin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuosikki Nissan QashqaiNyt on pitkään odotetun kolmannen sukupolven aika. Nissanin mukaan sen pitää edelleen sekä näyttää että tuntua Qashqailta ja syykin on helppo ymmärtää. Tämän auton ostajat ovat konservatiivisia ja oikeastaan haluavat vain uudemman samanlaisen.Tämä ei tarkoita kuitenkaan, että töitä ei olisi paiskittu. Uusi Nissan Qashqai saa ensimmäisenä autona konsernin uuden CMF-C-perusrakenteen. Esimerkiksi kori on liimaamisen hyödyntämisen ansiosta merkittävästi aiempaa jäykempi. Samalla myös kuituvahvistetusta muovista valmistettu takaluukku sekä alumiiniset muut luukut auttavat saavuttamaan 60 kilogrammaa kevennystä. Näistä takaovet aukeavat peräti 85 asteen verran, joka kieltämättä kohentaa käytettävyyttä.Mitoista mielenkiintoisimpina Qashqain akseliväli on kasvanut 20 millimetriä tarjoamaan lisäpolvitilaa takamatkustajille. Sitä tuntuukin pikaistumalta riittävän, joskaan reisitukea takana ei ole aikuiselle alkuunkaan. Leveyttä ja pituutta on tullut reilut 30 millimetriä tavaratilan kasvaessa peräti 74 litran verran 504 litran lukemaan.Muotokieli vähän uudempiMuotokieli edustaa valmistajan mukaan uutta, mutta juuri julkaistua Ariyaa katsellessa Qashqai jää pahasti varjon puolelle. Kerroimme sähköisen Crossoverin saavan valmistajan uuden keulamerkin. Qashqain on tyytyminen vielä vanhaan, joten ehkä sekin kuvastaa jotakin. Led-teknologia on mahdollistanut matalat viirumaiset ajovalot. Tarjolle tulee myös monista kilpailijoista jo tutut matriisiajovalot, jotka koostuvat Qashqain tapauksessa 12 alueesta.Nissan kertoo pyrkineensä valitsemaan aiempaa laadukkaampia materiaaleja auton sisälle. Samalla valmistaja haluaa tarjota d-segmentin varustelua c-segmentissä.Sisällä tunnelma on hyvin tavanomainen, kuten Qashqailta saattaa odottaa. Ratin takaa löytyy uusi tyylikäs 12,3-tuumainen digimittaristo ja lisähinnasta tulee saataville myös peräti 10,8-tuumainen heijastusnäyttö.Tietoviihdejärjestelmä on NissanConnect 9-tuumaisella kosketusnäytöllä. Ilahduttavasti puhelimen latauksen tehoon on kiinnitetty huomiota sekä langattomasti että pistokkeiden kautta. Myös etäohjauspalvelut tulevat muodikkaasti puhelimen kautta saataville, mutta sisätiloista kannattaa kokonaisuudessaan lukea lisää sitä käsittelevästä artikkelista. mHEV ennen kuin e-PowerAlkuun Nissan Qashqai tulee tarjolle 1,3-litraisella nelisylinterisellä bensiiniturbomoottorilla, joka on nyt varustettu 12 voltin kevythybridijärjestelmällä. Kevythybridijärjestelmän sähköinen puoli kykenee ottamaan vastaan ja luovuttamaan energiaa noin 4 kilowatin teholla.Tuon voimalinjan tehoversiot ovat 103 kilowattia (140 hv) ja 116 kilowattia (158 hv), joista vain tehokkaampi on tarjolla nelivetoisena ja automaattivaihteisena. Perusmallina tulee toimimaan 140-hevosvoimainen etuvetomalli käsivalintaisella vaihteistolla. Tehokkaampi 158-hevosvoimainen versio samasta moottorista on saatavilla käsikäskytteisellä vaihteistolla etuvetoisena tai lisähinnasta automaattivaihteistolla. Nelivetoinen on aina varustettu CVT-automaattivaihteistolla ja tuon nelivedon luvataan kytkeytyvän merkittävästi aiempaa nopeammin.Myöhemmin matkaan mukaan liittyy Nissanin e-Power. Se tarkoittaa etuvetoista 140 kilowatin (188 hv) huipputehoa tarjoavaa sarjahybridivoimalinjaa. Tässä polttomoottori toimii generaattorina luoden energiaa akustoon, jolla sähkömoottoria pyöritetään. Akustoa ei voi ladata ulkoisesta lähteestä. Ainoa energia tulee tankattavasta bensiinistä, ja ehkä hieman jarrutusenergian talteenotosta, mutta pyöriä pyöritetään polttomoottorin sijaan sähkömoottorilla. Pienen akuston koko on 2 kilowattituntia sallimaan noin 1-3 kilometriä ajoa polttomoottori sammutettuna.Järjestelmän generaattorina toimiva polttomoottori on moderni 1,5-litrainen muuttuvalla puristussuhteella (VCR) varustettu MR15 DDT. Se on eräs koko Qashqain mielenkiintoisimmista alueista. Voimalinjoista kannattaa kuitenkin lukea lisää niitä koskevasta omasta uutisesta.Uusi tuleva suosikki Nissan Qashqai on nyt julkistettu. Sen lanseeraus tapahtuu tänä kesänä ja vain hölmö ennustaisi sille mitään muuta kuin menestystä markkinoilla. Kuvat: Marko Mäkinen/Nissan, Teksti: Henri PosaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 - Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?