21.3.2023

Autoilijan salakavala kevät – vältä mustat tiistait

”Yllättävän yöpakkasen jälkeen saattaa kesäiseltäkin näyttävä tienpinta olla paikallisesti petollisen liukas, vaikka päivällä jo plussa-asteissa oltaisiinkin.”

Ajokelit vaihtelevat keväällä äkkipikaisesti.

Moni muistaa viime vuoden maaliskuulta ns. musta tiistai, jossa hyvin nopeasti muuttuneet ajo-olosuhteet saivat aikaan laajan onnettomuusaallon Etelä- ja Länsi-Suomessa, aiheuttaen muun muassa yli 80 auton ketjukolarin Espoon Turunväylällä.

Salakavalat kelinvaihdokset saattavat yllättää autoilijan. Vaikka sää näyttää keväisen lämpimältä ja lämpötilakin kipuaa päiväsaikaan muutamaan asteeseen, saattaa tienpinta olla vielä kuitenkin petollisen liukas.

Keväisin moni myös unohtaa helposti, että tiesää ei ole sama asia kuin ennustettu päivän sää. Ajokelit ovat keväisin usein selkeästi huonompia kuin mitä päivän säätilannetta katsomalla niiden arvelisi olevan.

Tienpinta kun voi olla jäässä myös ilman ollessa plusasteinen, ja kitka renkaiden alla olla siten merkittävästi heikentynyt, muistuttavat Fintrafficin tieliikenteenohjaus ja Ilmatieteen laitos.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päivän suuret vaihtelut

Ilmatieteen laitokselta toimialajohtaja Juhana Hyrkkänen tuo esiin, että ajokelit vaihtelevat keväällä hyvinkin nopeasti jo yhden vuorokauden sisällä.

– Esimerkiksi yllättävän yöpakkasen jälkeen saattaa kesäiseltäkin näyttävä tienpinta olla paikallisesti petollisen liukas, vaikka päivällä jo plussa-asteissa oltaisiinkin.

Toisaalta talviselle tiestölle sään nopea lauhtuminen tuo taas usein mukanaan helposti vesikerroksen, jolloin tiestä tulee silloinkin vaarallisen liukas.

– Toisinaan kevät yllättää lisäksi lumikuuroina, joka saa keliolosuhteet salamannopeasti erittäin huonoksi ja haastaa jo sulaan ja kuivaan keliin tottuneita autoilijoita, Hyrkkänen muistuttaa.

Varaudu yllätyksiin

Fintrafficin tieliikenteenohjauksen toimitusjohtaja Aapo Andersonilla on pätevä yleisvinkki.

– Autoilijan muistisääntönä pitäisin keväällä sitä, että varautua kannattaa vaihteleviin olosuhteisiin. Kevätkeleillä liikkeelle kannattaakin lähteä vain ennakoiden, tarkista ajo-olosuhteet etukäteen ja seuraa liikennetiedottamista.

Andersonin mukana on syytä myös mieltää, että yksittäisen autoilijan vastuu osana liikennettä on suuri. Tieliikennelain mukaan ajoneuvon nopeus on sovitettava keliin sopivaksi ja toisten tienkäyttäjien toimintaa on ennakoitava vaaran ja vahingon välttämiseksi.

Autoilijan muistilista kevätkeleihin

  • Pidä ajonopeudet maltillisina ja seuraa vaihtuvilla nopeusrajoitusmerkeillä varustetuilla moottoriteillä tarkasti sallittuja ajonopeuksia. Nopeuksia lasketaan Fintrafficin tieliikennekeskuksesta vain painavasta syystä.
  • Musta jää on poikkeuksellisen liukasta ja vaikea havaita. Huolehdi siten riittävistä turvaväleistä, sillä jarrutusmatkat ovat pitkät.
  • Märällä sileällä jäällä renkaan pito on huonoimmillaan. Varmista siis autosi renkaiden kunto ja tarkista ilmanpaineet.
  • Näkyvyyden takia puhdista loskakeleissä usein myös etu- ja takavalot sekä tarkista pyyhkijänsulat ja lisää pissapojan nestettä.
  • Tarkista oman ajoreittisi reaaliaikaiset ajokelit etukäteen Fintrafficin Liikennetilanne-palvelusta ja seuraa samalla liikennetiedotteita. Tarkista lisäksi Ilmatieteen laitoksen keliennusteet.
Käyttötesti käytetyllä

Tieto kaupunkien katujen liukkaudesta ja liikennemääristä sujuvoittaisi liikennettä

Fintrafficin kyselyn mukaan keskitetylle liikenteen datalle on suuri tarve. Toistaiseksi kaupunkien katuverkon liikennedata ei kaikilta osin ole saatavilla, minkä vuoksi esimerkiksi navigaattoreissa ja karttapalveluissa tarjolla oleva liikenteen reaaliaikainen tilannekuva on usein puutteellinen.

Fintraffic kutsuu kuntia, urakoitsijoita, palveluntuottajia ja tietojärjestelmätoimittajia mukaan jakamaan dataa liikenteen sujuvoittamiseksi kaikille. Fintraffic tarjoaa Digitraffic-palvelun, josta valtion tie, raide- ja vesiliikenteen data on hyödynnettävissä sovellusten kehittämiseen, esimerkiksi navigaattoreihin.

Tekemistä vielä riittää.

Sovelluskehittäjät eivät vielä saa keskitettyä tietoa kattavasti esimerkiksi kaupunkien katujen kunnossapidosta, liukkaudesta ja reaaliaikaisesta liikennemäärästä. Tieliikenteen tilannekuvatieto -kyselyn mukaan myös tieto liikennemerkeistä-, -rajoituksista ja liikenneonnettomuuksista olisi hyödyllistä sovellusten ja palvelujen kehittämisessä yhä kattavammaksi ja liikenteen sujuvoittamiseksi.

– Koska tällä hetkellä liikennedatasta puuttuvat Suomen kaupungit, liikenteen data ei päädy esimerkiksi Googlen, Wazen tai Heren navigaatiopalveluihin niin kattavasti kuin olisi mahdollista. Kaupunkien liikenteessä liikkuvat eivät saa eheää kokonaiskuvaa autolla matkatessaan, eivätkä sovelluskehittäjät voi kehittää liikennedatasta palveluita kattaviksi, Fintrafficin ekosysteemi- ja teknologiajohtaja Janne Lautanala sanoo.

Tiestön olosuhdetietoa on viimeisen vuoden aikana kehitetty eteenpäin voimakkaasti Fintrafficin tieliikenteenohjauksen ja Ilmatieteen laitoksen yhteishankkeissa. Olosuhdedataa hyödynnetään nyt puolin ja toisin entistä kokonaisvaltaisemmin ja menossa on myös uusia IoT-tekniikkaan liittyviä tiesääpilotointeja.

– Yhteistyötä tehdään entistä tiiviimmin joka rintamalla. Vuoden 2022 aikana käynnistetty uusi yhteistyömalli ja esimerkiksi säännölliset keskustelut meteorologien ja tieliikennekeskuksen päivystäjien kesken parantavat ennakoivaa sää- ja kelitilannekuvaa. Tämä näkyy autoilijoille entistä tarkempina ajokeliennusteina ja ennakoivana liikennetiedottamisena, Fintrafficin Juhana Hyrkkänen taustoittaa.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Fintrafficin tieliikenteenohjaus, Ilmatieteen laitos

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat