21.3.2023 Autoilu Autoilijan salakavala kevät – vältä mustat tiistait Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Yllättävän yöpakkasen jälkeen saattaa kesäiseltäkin näyttävä tienpinta olla paikallisesti petollisen liukas, vaikka päivällä jo plussa-asteissa oltaisiinkin.” Ajokelit vaihtelevat keväällä äkkipikaisesti. Moni muistaa viime vuoden maaliskuulta ns. musta tiistai, jossa hyvin nopeasti muuttuneet ajo-olosuhteet saivat aikaan laajan onnettomuusaallon Etelä- ja Länsi-Suomessa, aiheuttaen muun muassa yli 80 auton ketjukolarin Espoon Turunväylällä. Salakavalat kelinvaihdokset saattavat yllättää autoilijan. Vaikka sää näyttää keväisen lämpimältä ja lämpötilakin kipuaa päiväsaikaan muutamaan asteeseen, saattaa tienpinta olla vielä kuitenkin petollisen liukas. Keväisin moni myös unohtaa helposti, että tiesää ei ole sama asia kuin ennustettu päivän sää. Ajokelit ovat keväisin usein selkeästi huonompia kuin mitä päivän säätilannetta katsomalla niiden arvelisi olevan. Tienpinta kun voi olla jäässä myös ilman ollessa plusasteinen, ja kitka renkaiden alla olla siten merkittävästi heikentynyt, muistuttavat Fintrafficin tieliikenteenohjaus ja Ilmatieteen laitos. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päivän suuret vaihtelut Ilmatieteen laitokselta toimialajohtaja Juhana Hyrkkänen tuo esiin, että ajokelit vaihtelevat keväällä hyvinkin nopeasti jo yhden vuorokauden sisällä. – Esimerkiksi yllättävän yöpakkasen jälkeen saattaa kesäiseltäkin näyttävä tienpinta olla paikallisesti petollisen liukas, vaikka päivällä jo plussa-asteissa oltaisiinkin. Toisaalta talviselle tiestölle sään nopea lauhtuminen tuo taas usein mukanaan helposti vesikerroksen, jolloin tiestä tulee silloinkin vaarallisen liukas. – Toisinaan kevät yllättää lisäksi lumikuuroina, joka saa keliolosuhteet salamannopeasti erittäin huonoksi ja haastaa jo sulaan ja kuivaan keliin tottuneita autoilijoita, Hyrkkänen muistuttaa. Varaudu yllätyksiin Fintrafficin tieliikenteenohjauksen toimitusjohtaja Aapo Andersonilla on pätevä yleisvinkki. – Autoilijan muistisääntönä pitäisin keväällä sitä, että varautua kannattaa vaihteleviin olosuhteisiin. Kevätkeleillä liikkeelle kannattaakin lähteä vain ennakoiden, tarkista ajo-olosuhteet etukäteen ja seuraa liikennetiedottamista. Andersonin mukana on syytä myös mieltää, että yksittäisen autoilijan vastuu osana liikennettä on suuri. Tieliikennelain mukaan ajoneuvon nopeus on sovitettava keliin sopivaksi ja toisten tienkäyttäjien toimintaa on ennakoitava vaaran ja vahingon välttämiseksi. Autoilijan muistilista kevätkeleihin Pidä ajonopeudet maltillisina ja seuraa vaihtuvilla nopeusrajoitusmerkeillä varustetuilla moottoriteillä tarkasti sallittuja ajonopeuksia. Nopeuksia lasketaan Fintrafficin tieliikennekeskuksesta vain painavasta syystä. Musta jää on poikkeuksellisen liukasta ja vaikea havaita. Huolehdi siten riittävistä turvaväleistä, sillä jarrutusmatkat ovat pitkät. Märällä sileällä jäällä renkaan pito on huonoimmillaan. Varmista siis autosi renkaiden kunto ja tarkista ilmanpaineet. Näkyvyyden takia puhdista loskakeleissä usein myös etu- ja takavalot sekä tarkista pyyhkijänsulat ja lisää pissapojan nestettä. Tarkista oman ajoreittisi reaaliaikaiset ajokelit etukäteen Fintrafficin Liikennetilanne-palvelusta ja seuraa samalla liikennetiedotteita. Tarkista lisäksi Ilmatieteen laitoksen keliennusteet. Tieto kaupunkien katujen liukkaudesta ja liikennemääristä sujuvoittaisi liikennettä Fintrafficin kyselyn mukaan keskitetylle liikenteen datalle on suuri tarve. Toistaiseksi kaupunkien katuverkon liikennedata ei kaikilta osin ole saatavilla, minkä vuoksi esimerkiksi navigaattoreissa ja karttapalveluissa tarjolla oleva liikenteen reaaliaikainen tilannekuva on usein puutteellinen. Fintraffic kutsuu kuntia, urakoitsijoita, palveluntuottajia ja tietojärjestelmätoimittajia mukaan jakamaan dataa liikenteen sujuvoittamiseksi kaikille. Fintraffic tarjoaa Digitraffic-palvelun, josta valtion tie, raide- ja vesiliikenteen data on hyödynnettävissä sovellusten kehittämiseen, esimerkiksi navigaattoreihin. Tekemistä vielä riittää. Sovelluskehittäjät eivät vielä saa keskitettyä tietoa kattavasti esimerkiksi kaupunkien katujen kunnossapidosta, liukkaudesta ja reaaliaikaisesta liikennemäärästä. Tieliikenteen tilannekuvatieto -kyselyn mukaan myös tieto liikennemerkeistä-, -rajoituksista ja liikenneonnettomuuksista olisi hyödyllistä sovellusten ja palvelujen kehittämisessä yhä kattavammaksi ja liikenteen sujuvoittamiseksi. – Koska tällä hetkellä liikennedatasta puuttuvat Suomen kaupungit, liikenteen data ei päädy esimerkiksi Googlen, Wazen tai Heren navigaatiopalveluihin niin kattavasti kuin olisi mahdollista. Kaupunkien liikenteessä liikkuvat eivät saa eheää kokonaiskuvaa autolla matkatessaan, eivätkä sovelluskehittäjät voi kehittää liikennedatasta palveluita kattaviksi, Fintrafficin ekosysteemi- ja teknologiajohtaja Janne Lautanala sanoo. Tiestön olosuhdetietoa on viimeisen vuoden aikana kehitetty eteenpäin voimakkaasti Fintrafficin tieliikenteenohjauksen ja Ilmatieteen laitoksen yhteishankkeissa. Olosuhdedataa hyödynnetään nyt puolin ja toisin entistä kokonaisvaltaisemmin ja menossa on myös uusia IoT-tekniikkaan liittyviä tiesääpilotointeja. – Yhteistyötä tehdään entistä tiiviimmin joka rintamalla. Vuoden 2022 aikana käynnistetty uusi yhteistyömalli ja esimerkiksi säännölliset keskustelut meteorologien ja tieliikennekeskuksen päivystäjien kesken parantavat ennakoivaa sää- ja kelitilannekuvaa. Tämä näkyy autoilijoille entistä tarkempina ajokeliennusteina ja ennakoivana liikennetiedottamisena, Fintrafficin Juhana Hyrkkänen taustoittaa. Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Fintrafficin tieliikenteenohjaus, Ilmatieteen laitos Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 18.4.2024 Autoilu Vakuuttamattomien autojen määrä laskussa 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 13.4.2024 Autoilu Autoilun verotuksen rasitustaso ei ole itseisarvo, muistuttaa Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 5.4.2024 Autoilu VTT: näistä kahdesta sähköautoilun tuesta ei tulisi luopua! 5.4.2024 Autoilu Pienemmillä teillä sallitut ajonopeudet ylittyvät herkästi 4.4.2024 Autoilu Jos tuulilasi säröytyy, niin se tietää jopa yli tuhannen euron vaihtokuluja 3.4.2024 Autoilu Kesänopeudet käyttöön 3.4. alkaen – paikallisten olosuhteiden mukaisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku